خبرگزاری کار ایران

فعالیت بدون مجوز ۵۰ درصد مشاورین املاک ارومیه/۸۰ درصد مشاورین املاک ارومیه کم سواد یا بی سواد هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۶۸۰۷

مدیر عامل هلدینگ ملک برتر ارومیه از فعالیت ۴ هزار واحد مشاوره املاک در ارومیه خبر داد و گفت:از این تعداد ۲۰۰۰ واحد مشاوره املاکی فاقد مجوز قانونی فعالیت هستند.

به گزارش ایلنا، توحید تقی‌زاده در گفت و گو با خبرنگاران از فعالیت ۴ هزار واحد مشاوره املاک در ارومیه خبر داد و گفت: از این تعداد ۲ هزار واحد فاقد مجوز قانونی فعالیت هستند.

تقی زاده با بیان اینکه،اکثر مشاورین املاک بدون مجوز در حاشیه شهر ارومیه، فعالیت می کنند گفت: متاسفانه هیچ‌گونه نظارتی بر فعالیت غیر قانونی  مشاورین املاک در ارومیه صورت نمی گیرد.

مدیر عامل هلدینگ ملک برتر ارومیه,افزود: نحوه صدور پروانه صنف مشاورین املاک ارومیه دارای نقص های فراوانی است و قوانین صنفی در آن رعایت نمی شود به طوریکه اتحادیه مشاورین املاک ارومیه به شماره نامه ۲۶۶۵۳۶/۶۰،مورخ ۱۴۰۰/۶/۱۱به امضای سرپرست دفتر خدمات عمومی وزارت صمت تخلف محرز صنفی انجام داده است.

وی با بیان اینکه، ۸۰ درصد مشاورین املاک ارومیه کم سواد یا بی سواد هستند گفت: صدور پروانه کسب نیازمند دریافت پروانه تخصصی است و مرجع صدور پروانه تخصصی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است. این در حالی است که هم اکنون هر شخصی که دنبال گرفتن پروانه در ارومیه است باید در کلاس های که  در دانشگاه علمی کاربردی تشکیل می شود و از کیفیت پایینی برخوردار است شرکت کند حال با توجه به اینکه ۸۰ درصد مشاورین املاک این شهر کم سواد و یا بی سواد هستند عملا شرکت در این کلاس ها نمی‌تواند برای این قشر سودمند باشد و همچنین تشکیل این کلاس ها و مدارک ارائه شده طبق قانون فاقد وجاهت قانونی است.

وی افزود: مشکل اصلی مشاورین املاک عدم اطلاع رسانی قوانین و نا آکاهی شهروندان از قوانین خرید و فروش و معامله ملک است،متاسفانه شهروندان  آشنایی کامل با حقوق شهروندی را ندارند.

تقی‌زاده عدم رعایت توازن قیمت منطقه و بالا پایین کردن قیمت های ملکی در ارومیه را از آثار مخرب فعالیت بدون مجوز مشاورین املاک عنوان کرد.

وی با بیان اینکه، متاسفانه در ارومیه  هیچ کنترلی بر روی ثبت معاملات در سامانه املاک وجود ندارد گفت: عدم ثبت معاملات در سامانه املاک توسط مشاورین املاک فاقد پروانه به دلیل نداشتن کد صنفی صورت می گیرد که این امر زمینه فرار مالیاتی فروشنده و خریدار را فراهم می سازد.

مدیر هلدینگ ملک برتر ارومیه با بیان اینکه،امروزه اعتبار ،حرف اول را می زند گفت: مشاوران املاک بدون مجوز به دلیل نداشتن مجوز کسب وسواس در معاملات خود نشان نمی دهند و همین امر موجبات بی اعتمادی شهروندان به این صنف را رقم زده است.

تقی‌زاده هدف از تشکیل اتحادیه صنفی مشاورین املاک  را نظارت دقیق بر فعالیت این صنف،بازرسی های روتین از اعضای اتحادیه و رسیدگی به مشکلات صنفی عنوان کرد و گفت: عدم نظارت دقیق و بازرسی از واحد های صنفی موجب رشد بی رویه مشاورین املاک فاقد مجوز در ارومیه شده است.

وی افزود: حدود ۴۵ درصد از  اراضی شهر اورمیه قولنامه‌ای هستند و اکثر مشاورین املاک فاقد پروانه عامل اصلی تفکیک غیرقانونی زمینهای قولنامه‌ای هستند.

به گفته تقی‌زاده نحوه صدور پروانه کسب صنف مشاورین املاک دارای نقص است و قوانین نظام صنفی به هیچ عنوان در آن رعایت نمی‌شود.

  تقی زاده، بابیان اینکه، قریب به  ۸۰ درصد پرونده‌هایی که در سیستم قضایی ارومیه  تشکیل می‌شوند مربوط به املاک قولنامه‌ای است گفت: گسترش تفکیک زمین های غیر قانونی از عوارض فعالیت مشاورین املاک بدون مجوز است.

وی افزود: متاسفانه مشاهده شده افراد سودجویی که اقدام به تفکیک این زمین ها می کنند بعد از تفکیک این زمین ها اقدام به فروش چندین باره این زمین ها می کنند.

مدیر عامل هلدینگ ملک برتر ارومیه،از عوارض فروش غیر قانونی زمین های قولنامه ای ساخت و ساز سریع و بدون نظارت این زمین ها عنوان کرد و گفت:همین امر موجبات ساخت و ساز غیر قانونی در شهر را فراهم ساخته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز