خبرگزاری کار ایران

مدیر کل مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی:

کیفیت ساخت و ساز بعد از انقلاب رشد کرد

کد خبر : ۱۷۴۸۴۰

مدیر کل مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه آزمون ورود به حرفه مهندسان، کاردان‌ها و معماران تجربی ۲۲ و ۲۳ خرداد ۹۳ برگزار خواهد شد، گفت: کیفیت ساخت و ساز بعد از انقلاب اسلامی رشد کیفی داشته است.

مدیر کل مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه آزمون ورود به حرفه مهندسان، کاردان‌ها و معماران تجربی ۲۲ و ۲۳ خرداد ۹۳ برگزار خواهد شد، گفت: کیفیت ساخت و ساز بعد از انقلاب اسلامی رشد کیفی داشته است.

به گزارش ایلنا، غلامرضا هوائی در نشست خبری با بیان این مطلب، اظهار داشت: آزمون ورود به حرفه مهندسان، کاردان‌ها و معماران تجربی، بزرگترین آزمون حرفه‌ای کشور و حتی منطقه محسوب می‌شود که در مجموع دو نوبت برگزاری آن طی هر سال ۳۰۰ هزار نفر شرکت کننده دارد.

وی با اشاره به اینکه آزمون یاد شده در ۷ رشته مهندسی، ۵ رشته کاردانی و یک رشته معماری تجربی برگزار خواهد شد، افزود: پیش بینی می شود در آزمونی که روزهای ۲۲ و ۲۳ خرداد برگزار خواهد شد، حدود ۱۵۰ هزار داوطلب حضور داشته باشند.

مدیر کل مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه آزمون ورود به حرفه امسال در ۳۷ حوزه اصلی سراسر کشور برگزار می‌شود، ادامه داد: براساس تمهیدات اندیشیده شده برای رفاه حال داوطلبانی که مرکز شهر با شهرستان آنها فاصله زیادی دارد، امسال در برخی شهرستانها مانند ایرانشهر، چالوس، بابلسر، شاهرود و جیرفت نیز حوزه امتحانی دایر شده است.

وی با بیان اینکه هر کدام از ۳۷ حوزه اصلی که آزمون در آنها برگزار می‌شود، دارای چندین زیرحوزه هستند، تصریح کرد: حوزه تهران با ۲۲ هزار و ۳۲۴ داوطلب، بزرگترین و حوزه ایرانشهر با ۱۳۵ داوطلب، کوچک‌ترین حوزه آزمون امسال هستند.

هوائی در ادامه به ضریب امنیت برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسان، کاردان‌ها و معماران تجربی اشاره کرد و گفت: از آنجایی که سوالات داوطلبان با یکدیگر متفاوت است، امکان تقلب در این آزمون که بصورت کتاب باز هم برگزار می‌شود، صفر است.

وی اظهار داشت: بخشی از سوالات این آزمون در سال گذشته و بخش دیگری نیز فروردین امسال توسط کمیته های متخصص، بصورت محرمانه طراحی و به قرنطینه سازمان سنجش آموزش کشور منتقل شده است که طی امروز و فردا با هواپیما و خودرو به حوزه‌های برگزاری آزمون‌ ارسال خواهد شد.

مدیر کل مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار خواهد شد افزود: ۳۱ بازرس ویژه نیز از سوی راه و شهرسازی به استانها اعزام می‌شوند تا از روند برگزاری آزمون گزارش تهیه کنند.

وی با بیان اینکه ثبت نام آزمون ورود به حرفه مهندسان، کاردانها و معماران تجربی از ۱۰ اسفند سال گذشته آغاز و تا ۳۱ فروردین امسال به صورت الکترونیکی ادامه داشت، تصریح کرد: نتایج این آزمون نیز در شهریور ماه از طریق نشانی اینترنتی www. inbr. ir اعلام می شود و داوطلبانی که حد نصاب ۵۰ درصد را کسب کنند با رعایت سایر شرایط می توانند پروانه اشتغال به کار پایه سه را کسب کرده و در سراسر کشور فعالیت کنند.

هوایی با اعلام اینکه میانگین افرادی که در آزمون دوره گذشته موفق شدند حد نصاب لازم را کسب کنند به ۳۰ درصد می رسد، تصریح کرد: این میزان در بخش محاسبات عمران به ۵ تا ۱۰ درصد می رسید.

وی در ادامه به کیفیت ساخت و ساز پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه در این مدت ساخت و ساز از رشد کیفی خوبی برخوردار بوده است تا جایی که میزان رعایت مقررات ملی ساختمان در کشور به ۹۰ درصد می رسد. هرچند این میزان نیز برای راضی کننده نیست و باید افزایش یابد.

مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان در حال حاضر با ۳۰۰ هزار نفر عضو بزرگترین مجتمع مهندسی کشور است، گفت: فعالیت این سازمان به افزایش کیفیت ساخت و ساز در کشور کمک می کند.

وی افزود: باوجودی که متأسفانه هنوز در حوزه تولید مصالح ساختمانی استانداردهای اصلی رعایت نمی شوند که این موضوع به توان اقتصادی مردم و نبود تنوع مصالح استاندارد در برخی مناطق باز می گردد، در مجموع در بخش کنترل ها و اعمال نظارت عالیه بر ساخت و ساز وضعیت مناسبی داریم.

هوائی به اقدامات انجام شده برای گسترش نظارت عالیه و تقویت نیروی انسانی برای توسعه مهندسی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: علاوه بر ۴۴۰ نفری که برای کنترل قانون نظام مهندسی از محل اعتبارات نظارت عالیه در شهرهای مختلف کشور به کار گرفته شده‌اند، تلاش می کنیم سازمان های نظام مهندسی نیز با آموزش تحقیق و گسترش به سمت توسعه مهندسی و رعایت هر چه بیشتر اصول حقوق شهروندی گام بردارند.

وی با اشاره به مذاکرات خود با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، تصریح کرد: چنین سازمان‌هایی بیش از مسائل صنفی باید در حوزه ترویج مقررات ملی ساختمان نیز تلاش بیشتری بکنند که خوشبختانه این موضوع با استقبال سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز روبرو شد.

مدیر کل مقررات ملی ساختمان راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این وزارتخانه تمام توان خود برای توسعه مهندسی در کشور بکار گرفته است، گفت: نظام مهندسی ساختمان نباید فقط در مرکز استانها خلاصه شود و شهرستانها و روستاهای محروم از خدمات آن بی ‌بهره بمانند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز