خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبرداد؛

پالایشگاه شیراز قادر به تولید بنزین یورو ۴ نیست/ افزایش قیمت بنزین در دستور کار نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۴۹۴۹

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس با اشاره به اینکه پالایشگاه شیراز زیر ۴۰ درصد نیاز فرآورده های نفتی استان را تامین می کند و مابقی نیاز از ۶ مبدا دیگر تامین می شود، ابراز کرد: به فراخور وضعیت جغرافیایی استان از بندعباس، سبرجان، اصفهان، یزد، ماهشهر و بوشهر تامین می شود.

 به گزارش ایلنا، اسداله طاهری امروز ۱۶ مهرماه در نشست خبری با بیان اینکه پالایشگاه شیراز قادر به تولید بنزین یورو ۴ نیست، افزود: در اواسط مردادماه کل بنزین شهر شیراز و برخی از شهرهای نزدیک یورو ۴ بود اما به دلیل اینکه مصرف از تولید پیشی گرفت سیاست براین اساس قرار گرفت که بنزین معمولی استفاده شود  و منتهی این بنزین معمولی با استاندارد بالا و در حد یورو ۴ است.

وی ادادمه داد: با افزایش سفرها به فارس یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون لیتر بنزین مصرف شد و به طور میانیگن روزانه ۶ میلیون و ۷۰۰ لیتر می شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش مصرف بنزین داشتیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس با اشاره به اینکه در استان درحال حاضر حدود ۳۰۸ جایگاه توزیع سوخت مایع (بنزین و نفت و گاز) داریم که در یکسال اخیر حدود ۱۰ جایگاه  اضافه شده است، ابراز کرد: جایگاه سی ان جی حدود ۱۳۱ جایگاه است و ۲ جایگاه در یکسال اخیر به بهره برداری رسیده است.

طاهری ادامه داد: حدد ۳۰ جایگاه در دست احداث است و پیش بینی می شود تا پایان امسال ۱۰ جایگاه دیگر اضافه شود.

او با اشاره به اینکه تابستان امسال  به رغم سال های قبل که وضعیت کرونایی حاکم بود شاهد مسافران زیادی در استان بودیم، عنوان کرد: این موضوع افزایش مصرف سوخت را به همراه داشت و در ۶ ماه امسال جز پر مصرف ترین استان ها بودیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین رشد ۶۵ درصدی در مصرف نفت سفید به دلیل سرمای فروردین ماه داشتیم.

طاهری با اشاره به اینکه در سوخت گازوئیل نیز ۲ بخش داریم که  یک بخش معمولی برای حمل و نقل و صنایع و بخشی نیز نیروگاه هاست، بیان کرد: در بخش معمولی در ۶ ماه امسال یک میلیارد و ۶۵ میلیون لیتر مصرف نفت و گاز داشته ایم که ۲ درصد رشد داشته است.
 
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس با بیان اینکه۴ نیروگاه بزرگ در فارس داریم که با توجه به اینکه در فصل سرما افت فشار گاز داریم باید سوخت مایع گازوئیل را تامین کنیم، تصریح کرد: امسال ۲۹۷ میلیون لیتر نفت و گاز را به ۴ نیروگاه دادیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۰۶ درصد رشد مصرف داشته است.
 
وی یادآور شد که در سوخت هوایی با ۴ فرودگاه اصلی که داریم بیش از ۳۴ میلیون لیتر سوخت هوایی مصرف شده است و رشد ۱۸ درصدی داشته است و افزایش مسافرت ها را نشان می دهد.
 
طاهری با اشاره به اربعین امسال در سطح کشور و استان بیان کرد: برخی از رفت و آمدهای اتوبوس هایی که از کشور همسایه و پاکستان می آمدند را داشتیم و در همان ایام ۲۰ روزه اربعین نیز ۱۴ درصد مصرف بنزین و ۱۳ درصد مصرف نفت و گاز رشد داشته است.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در بخش سی ان جی به عنوان سوخت پاک روزانه به طور متوسط میانگین مصرف یک میلیون  ۵۶۱ هزار متر مکعب مصرف است، عنوان کرد: در ۶ ماه نخست امسال بیش از ۲۶۶ میلیون و ۵۳۰ هزار متر مکعب مصرف گاز سی ان جی بوده است که رشد ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

سیاست تبدیل  خودروهای عمومی از حالت سوخت مایع به سوخت سی ان جی

طاهری در خصوص تبدیل خودروها به سوخت سی ان جی  نیز گفت: سیاست دولت این بود که خودروهای عمومی از حالت سوخت مایع به سوخت سی ان جی تبدیل شود که تعداد خودروهای تبدیل شده ۱۱ هزار و ۵۷۷ خودرو در قالب ۱۳ کارگاه خودرو تبدیل شده اند و هزار و ۱۰۰ خودرو در نوبت تبدیل هستند.

وی در رابطه با  کشفیات قاچاق انواع سوخت بیان کرد:  با بالارفتن قیمت نفت و گاز در خلیج فارس که هر لیتر نفت و گاز ۲۲ هزار تومان است  در ۵ ماه اول امسال مجموع فراورده ها یک میلیون و ۱۱۷ هزار لیتر نفت و گاز و نفت سفید ۱۹۵ هزار لیتر و در مجموع مقدار مکشوفه یک میلیون و ۳۱۲ هزار لیتر  بوده است که رشد ۴۷ درصدی را نشان می دهد.
 
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس گفت: شیراز و استان فارس بارانداز قاچاق سوخت است و شهرهای جنوبی که در نزدیک دریا است انگیزه قاچاق پیدا می کنند و در شهرهای مختلف شاهد هستیم.

محدودیتی برای ایجاد جایگاه جدید نداریم

طاهری در خصوص جایگاه های سوخت در سطح شهر شیراز و پراکندگی آن نیز گفت: بین کلانشهرهای کشور شیراز با ۵۲ جایگاه در شهر بیشترین جایگاه را دارد و هیچ گونه محدودیتی برای ایجاد جایگاه جدید نداریم.

وی با اشاره به اینکه بر روی سایت مکان ها بارگذاری و اعلام نیاز کردیم، یادآور شد: بخش خصوصی و شرکت هایی که مایل باشند هیچ گونه محدودیتی نداریم و در سطح استان احداث ۳۶ جایگاه جدید نیاز است.
 
طاهری افزود: گران بودن زمین در بولوار چمران، قدوسی، بولوار جمهوری، هفت تنان و...  و همچنین مسائل ترافیکی مطرح است که ممکن است شورای ترافیک ایراد بگیرد .
 
وی با اشاره به اینکه فرآورده ها از لحاظ کمی و کیفی اندازه گیری می شود و بخشی با همکاری اداره استاندارد است، عنوان کرد: تمام نازل ها اندازه گیری و پلمپ می شود تا شایعه کم فروشی ایجاد نشود.
 
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس با بیان اینکه در ۶ ماه اول ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه نفت کش ها بوده است، یادآور شد:  تلاش شده است که انبار فارس  را به انبار ریلی متصل کنیم و اتصال خط لوله استان به جنوب کشور نیز پیگیری شد و بنا است که از جنوب کشور بیش از ۴۰۰ کیلومتر خط لوله اتقال فراورده های نفتی به فارس متصل شود.
 
طاهری افزود: در صورتی که در شورای اقتصاد به نتیجه برسد ظرف ۳ سال استان فارس به خطر لوله فراورده های نفتی منتقل می شود و باعث کاهش هزینه ها، کاهش آسیب های زیست محیطی،  تصادفات و... می شود.
 
وی ابراز امیدواری کرد که این طرح ها به نتیجه برسد و این مصوبه تامین مالی شود و شروع کار از دو سمت بند عباس به شیراز و از سمت دیگر انجام شود.
 
طاهری خاطرنشان کرد که در حال حاضر انبار نفت شیراز ظرفیت ۱۶۰ میلیون لیتر دارد و اگر این خط لوله انجام شود ۱۰۰ میلیون لیتر دیگر به ظرفیت شهر شیراز اضافه می شود و انباری هم در شهر فسا ایجاد می شود.
 
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس همچنین در رابطه با افزایش احتمالی قیمت بنزین بیان کرد: این موضوع در دستور کار نیست و افزایش قیمتی نخواهیم داشت.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز