خبرگزاری کار ایران

ایلنا از استان مرکزی گزارش می‌دهد:

عملکرد ضعیف محیط زیست در نیروگاه شازند/ پیش‌نیازهای امنیت سلامت و درمان مردم استان در سال‌های اخیر فراموش شده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۲۳۲۴

مردم انتظار دارند که حداقل چارچوبهای بهداشتی درمانی مدرن که از دولت های گذشته به ارث رسیده، اما در مقام اجرا موفق نبوده است، همچون نظام تحول سلامت و پزشک خانواده، اصلاح و بهبود پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یک فعال حوزه محیط زیست با بیان اینکه اگر انتقادی به سازمان محیط زیست کشور در یک سال گذشته وارد باشد، به عزل و نصب های رئیس این سازمان باز می گردد، گفت: به نظر می رسد که بسیاری از تغییر و جابجایی‌ها در راستای بهبود کیفیت کارشناسی و نگاه تخصصی نبوده و معمولاً معاونان و مدیران انتخابی از خارج از بدنه این سازمان آمده اند. این تغییرات برای مجموعه محیط زیست خسارات بسیاری را به همراه دارد.

محمدرضا خالقی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: در سطح استان مرکزی نیز انتقادی که به محیط زیست وارد است، به عملکرد ضعیف مجموعه محیط زیست استان مرکزی در ارتباط با موضوع نیروگاه حرارتی شازند باز می گردد. به رغم وعده هایی که استاندار مرکزی و فرماندار اراک برای ساماندهی وضعیت توقف سوزاندن مازوت در این نیروگاه داشتند و درخواست کردند که تشکل های محیط زیستی در این راستا همکاری داشته باشند، اما متأسفانه با تمامی تلاش هایی که انجام شد، مازوت سوزی در این نیروگاه متوقف نشد و همواره به آلایندگی های موجود دامن زد.

وی ادامه داد: با توجه به تأیید اینورژنی که در پاییز سال گذشته داشتیم و همچنین وعده هایی که استاندار مرکزی داده بود و این وعده ها را به مردم منتقل کردند، اما در گام بعد نه تنها سهمیه تخصیصی گاز به نیروگاه حرارتی شازند محقق نشد، بلکه سوزاندن مازوت نیز در این نیروگاه متوقف نشد.

این فعال حوزه محیط زیست اظهار داشت: عملکرد حوزه محیط زیست استان مرکزی در این خصوص ضعیف بوده و مفاد قانون هوای پاک نیز رعایت نشد. این موضوع می توانست باعث توقف سوزاندن مازوت در نیروگاه حرارتی شازند بشود. با توجه به اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک، طرح بسیار مستند و قابل اجرایی است و به واسطه داشتن مصوبه مجلس شورای اسلامی، به یک قانون تبدیل شده و الزام آور برای دستگاه های اجرایی ذیربط است. 

عملکرد ضعیف محیط زیست در نیروگاه شازند/ پیش‌نیازهای امنیت سلامت و درمان مردم استان در سال‌های اخیر فراموش شده است

پیش نیازهای امنیت سلامت و درمان فراهم نشده است

عضو هیأت مدیره انجمن خیریه دیابت مهرآفرین استان مرکزی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه بهداشت و درمان، گفت: برای ایجاد امنیت سلامت و درمان در سطح جامعه، پیش نیازهایی لازم است که بسیاری از آنها فراهم نشده، که از جمله آنها عدم تامین حداقل نیازهای معیشتی اقشار مختلف مردم برخلاف ادعای کاهش نرخ تورم تا حد یک رقمی بوده است. بسیاری از خانواده های بیماران مبتلا به سرطان، دیابت و بیماری های خاص در سطح کشور و استان مرکزی، توانایی تامین هزینه های سنگین درمانی را ندارند.

 حمیدرضا مهاجرانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: مردم انتظار دارند که حداقل چارچوبهای بهداشتی درمانی مدرن که از دولت های گذشته به ارث رسیده، اما در مقام اجرا موفق نبوده است، همچون نظام تحول سلامت و پزشک خانواده، اصلاح و بهبود پیدا کنند. اما می‌بینیم که فلسفه وجودی این تحول ها که کاهش فشار هزینه های درمانی وارده بر دوش مردم از یک طرف و تامین مالی کادر محترم پزشکی از طریق قطع ارتباط مالی مستقیم بین بیمار و پزشک در مراکز درمانی دولتی بوده، هنوز محقق نشده است‌.

مهاجرانی اظهار داشت: شاید بزرگترین مشکل وزارت بهداشت و درمان، که مدعی همدلی بین مسئولان خود است، عدم انجام اقدامات اساسی و به روز جهت ایجاد فضای همدلی با اقشار مختلف مردم به طور عام و ارکان مردمی توسعه پایدار و دموکراسی یعنی سازمان های مردم نهاد و رسانه های گروهی، به ویژه مطبوعات به طور خاص می باشد.

مهاجرانی تصریح کرد: برای مثال روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی باید در فضای مجازی درتعامل با مخاطبینی از اقشار مختلف مردم، یک سری آموزش های مداوم و یکپارچه و نه موردی را ساماندهی کند که می تواند شامل برگزاری کارگاه ها و دوره های خودیاری و مردم یاری در زمینه بهداشت و سلامت عمومی و نیز جلسه های سخنرانی و پرسش وپاسخ فراگیر و پرمخاطب با مسئولین ذیربط باشد. این تعامل می توانست با مطبوعات استان نیز انجام شود، که متاسفانه قدم جدی دراین رابطه برداشته نشده است.

وی بیان داشت: مشکل بزرگ دیگر بهداشتی، عدم پیش بینی تمامی پیامدهای احتمالی ناشی از اجرای طرح هایی همچون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده است که باعث افزایش خطر سقط جنین های غیرقانونی و قاچاقی و در نتیجه به خطر افتادن سلامت مادر و فرزند شده است. از سوی دیگر در فضای فیزیکی جامعه نیز، همچنان جای طرح های سلامت محله محور در سطح استان و شهر اراک که می توانست این فضای همدلی را فراهم کند، خالی است که انتظار می رود، تحولی سریع و جدی در این زمینه با همکاری عمیق بین دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری های استان صورت پذیرد.

عضو هیأت مدیره انجمن خیریه دیابت مهرآفرین استان مرکزی تأکید کرد: خانواده بزرگ جامعه پرستاری کشور با بیش از 3000 نیروی مجرب در سطح استان مرکزی نیز که با فداکاری بی نظیری در خط مقدم مبارزه با کرونا جنگیدند، نتوانستند از افزایش حقوق متناسب با تورم در احکام حقوقی خود بهره مند شوند. همچنین مسئله استخدام و یا تعدیل پرستاران نیز موضوع دیگری است که همچنان مغفول مانده است.

مهاجرانی ابراز داشت: در مورد کرونا در شرایطی که هنوز در موج هفتم این بیماری در کشور به سر می بریم، وظیفه دیگری توسط سیستم بهداشت و درمان نادیده گرفته شده و آن پیگیری عوارض و پیامدهای ثانویه پس از بهبودی از کرونا است. چند درصد افرادی که بر اثر بیماری کرونا دچار بیماریهای روانی همچون افسردگی و اضطراب و نیز بیماری های عصبی، قلبی عروقی و کلیوی شده اند، تحت مراقبت پزشکی و حمایت وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی قرار دارند؟!

عضو هیئت مدیره انجمن خیریه دیابت مهرآفرین استان مرکزی همچنین گفت: علاوه بر این، امید است که هر چه سریعتر کمبودهای سخت افزاری بخش درمان استان با اختصاص بودجه لازم، برطرف شود که یکی از مهم ترین آنها، تکمیل تأسیسات جدید بیمارستان ولیعصر اراک، قبل از قدیمی شدن و فرسودگی آنهاست. 

عملکرد ضعیف محیط زیست در نیروگاه شازند/ پیش‌نیازهای امنیت سلامت و درمان مردم استان در سال‌های اخیر فراموش شده است

دولت در زمینه آگاه سازی حائز نمره قبولی نشده است

رئیس هیئت مدیره مؤسسه حقوق شهروندی شهروندیاران آرمان خواه (شهروندیار) با اشاره به اینکه تحقق حقوق شهروندی یکی از مؤلفه های توسعه یافتگی اجتماعی است، گفت: حال اگر قرار باشد عملکرد دولت را در یک سال گذشته در حوزه حقوق شهروندی مورد نقد و بررسی قرار دهیم باید شاخصه های بسیاری را ارزیابی نماییم. به طور مثال مؤلفه هایی مانند گفتمان سازی، ارتباط سازی، پاسخگویی، اعتماد سازی، آگاه سازی، مشارکت اجتماعی و مطالبه گری را باید بررسی کنیم.

عادل حکمت در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: گفتمان سازی به عنوان شاخصه بنیادین مشارکت اجتماعی که در دولت های قبل مغفول مانده بود در این دولت نیز اقداماتی را شاهد نبودیم. در ارتباط سازی نیز بعد از گذشت یکسال، کاهش این شاخصه را شاهد هستیم. در مؤلفه اعتماد سازی شاهد رشد چشمگیر شاخصه عدم پاسخگویی مسئولین ارشد دولت می باشیم.

وی با بیان اینکه مبحث دیگر آگاه‌سازی است، اظهار داشت: اگر دولت استراتژی مشخصی را هم داشته باشد، اما حتی مجلس نیز به عنوان رأس امور، اشراف به استراتژی و برنامه های دولت ندارد و این نشان دهنده آن است که دولت در زمینه آگاه سازی حائز نمره قبولی نشده است. طبیعتاً هنگامی که در شاخص های اعلامی دولت عملکرد مطلوبی نداشته باشد، در حوزه مشارکت اجتماعی نباید توقع رشد این مؤلفه را داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز