خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

اهمیتی به آلودگی هوا داده نمی‌شود/ ابزار لازم برای اجرای قانون هوای پاک تعریف نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۱۸۶۸

سرپرست مرکز ملی هوا وتغییر اقلیم سازمان محیط زیست از احتمال گسترش آلودگی هوا با توجه به آغاز فصل سرما خبر داد.

«داریوش گل‌علیزاده» سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به بروز آلودگی‌ هوا در فصل پاییز در رابطه با اقدامات پیشگیری کننده از ورود به شرایط اضطرار آلودگی هوا اظهار کرد: یک بخشنامه به تمامی ادارات کل در کلانشهرها ارسال کردیم و رونوشت آن را به وزارت‌خانه‌های مرتبط دادیم.

وی افزود: بر اساس این بخشنامه باید پایش‌های هوا آغاز و ضمن تشکیل کارگروه اضطرار در نیمه اول سال وظایف خود را مرور کنند. ضمن اینکه برنامه‌‌ وزارت‌ها را از آنها اخذ کنند، به طور مثال برنامه وزارت نفت برای توزیع سوخت مشخص شود و یا وزارت نیرو در قبال نیروگاه‌ها می‌خواهد چه اقدامی انجام دهد؟

سرپرست مرکز ملی هوا وتغییر اقلیم سازمان محیط زیست با بیان اینکه این پرسش وجود دارد که چرا وضعیت آلودگی هوا سال به سال بدتر می‌شود، گفت: اگر در سال 1400 یک وضعیتی داشته‌ایم که همان شرایط در سال 1401 نیز تکرار شود وضعیت بدتر تلقی خواهد شد. آلودگی هوا به شدت تابع شرایط جوی است. هرچه قدر هم آلاینده‌ها زیاد باشند اگر باد مؤثر وجود داشته باشد و تهویه هوا صورت بگیرد این آلودگی رقیق‌تر و کمتر خواهد شد.

گل‌علیزاده ادامه داد: در فصل سرما، پایداری هوا بسیار زیاد بوده و چنانچه آلودگی منتشر شود به دلیل سکون هوا، این آلودگی‌ها جابه‌جا نشده و در نتیجه وارونگی انباشت آلودگی صورت می‌گیرد و وارد شرایط اضطرار می‌شویم و اگر اقدامات پیشگیرانه لازم صورت نگیرد، ممکن است وارد شرایط بحران شویم به همین دلیل شرایط کمیته‌های اضطرار باید تشکیل شوند تا با کاهش منابع آلاینده شرایط را تلطیف کنند.

وی بیان کرد: متأسفانه به اندازه‌ای که مقابله با آلودگی هوا اهمیت دارد به آن پرداخته نمی‌شود و ابزار لازم برای اجرای قانون هوای پاک تعریف نشده است. بسیاری از تکالیف قانون هوای پاک مانند از رده خارج کردن خودورهای فرسوده، نوسازی حمل و نقل عمومی، ایجاد نیروگاه‌های تجزیه پذیر، تولید و توزیع سوخت‌های مناسب برای صنایع و حمل و نقل به دلیل عدم تأمین اعتبار برای آنها بر زمین مانده است.

وی ادامه داد: سال به سال به تعداد و سن خودروهای فرسوده افزوده می‌شود با افزایش سن این خودروها سوخت بیشتری مصرف می‌شود و در نتیجه میزان آلودگی‌ افزایش پیدا می‌کند. 

وی بیان کرد: 94 درصد تولید انرژی در کشور بر پایه سوخت‌های فسیلی است. این سوخت فسیلی ممکن است در موتورخانه منازل مسکونی، خودروها یا صنایع مصرف شود. در کلانشهرها با افزایش جمعیت مصرف سوخت‌های فسیلی و در نتیجه انتشار آلاینده‌ها بیشتر می‌شود و بر آلاینده‌های قبلی انباشته می‌شود. در حال حاضر دیگر کلانشهرها ظرفیت اکولوژیکی تهویه هوا را ندارند و نباید بازگذاری‌های جدید صورت بگیرد در این حال نباید سیاست‌گذاری‌های جدید در حوزه خدمات، صنایع و ... که منجر به افزایش آلودگی می‌شود انجام شود. ضمن اینکه باید به تأمین اعتبار برای طرح‌های کاهش آلودگی هوا توجه داشته باشیم.

این مسئول سازمان محیط زیست یادآور شد: ما 16 نیروگاه بخاری در کشور داریم که در 14 استان کشور مستقر هستند. این نیروگاه‌ها حدود 25 درصد تولید برق نیروگاه‌‌های حرارتی را به خود اختصاص می‌دهند و روزانه حدود 54 میلیون لیتر سوخت مازوت و گازوئیل یا گاز را بسوزانند.

وی بیان کرد: در زمستان با کاهش دما که 20 درصد مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری افزایش پیدا می‌کنند از این رو حدود 850 میلیون متر مکعب وارد شبکه خانگی می‌شود وقتی این اتفاق رخ می‌دهد سوخت نیروگاه‌ها هم کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه این نیروگاه‌ها به سوی مصرف سوخت مایع مازوت یا گازوئیل پیش می‌روند. سازمان محیط زیست تلاش زیادی را انجام داده تا این اتفاق رخ ندهد با این حال برای اینکه اختلالی در زنجیره تأمین برق پیش نیاید بخشی از مصرف سوخت این نیروگاه‌ها را از طریق مازوت تأمین می‌کنند.

گل‌علیزاده ادامه داد: سازمان محیط زیست مکاتبات بسیار زیادی را با مراجع ذی‌ربط انجام داده و مخالفت‌های خود را ابراز و پیگیری‌های حقوقی را نیز انجام دادیم. سال گذشته سعی کردیم در جاهایی که امکان گسترش آلودگی وجود دارد مصرف مازوت را کاهش دهیم.

او یادآور شد: البته نیروگاه تهران از سال 91 تا امروز به دلیل پلمپ بودن مشعل‌های آن امکان مصرف مازوت را ندارد، از سوی دیگر نیروگاه اسلام آباد اصفهان نیز به دلیل اینکه داخل شهر است اجازه مصرف مازوت را به آن ندادیم.

وی بیان کرد: ما وزارت نیرو را مکلف کرده‌ایم که به سمت استفاده از سیستم‌های کنترلی یا کاهش میزان سولفور در مازوت بروند. الان در 3.5 تا 4 درصد حجم مازوت را گوگرد تشکیل می‌دهد و باید آن را به زیر یک درصد بیاورند. اخیرا هم جلسه‌ای با وزارت نفت داشته‌ایم و قرار است پالایشگاه‌ تا سال 1403 مازوت کم گوگردتری را تولید کنند.

سرپرست مرکز ملی هوا وتغییر اقلیم سازمان محیط زیست یادآور شد: اگر زودتر وارد روزهای سرد شویم احتمال اینکه آلودگی بیشتری در هوای کلانشهرها داشته باشیم بسیار زیاد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز