خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تسهیل مبارزه با آلاینده‌ها با تبدیل چرمسازی بوئین زهرا به شهرک خصوصی/ تصفیه خانه‌های صنعتی قزوین افزایش می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۲۲۷۱

مدیرکل محیط زیست استان قزوین گفت: ارزیابی‌های محیط زیستی قبل از احداث شهرک صنعتی ضرورت دارد که این امر درباره شهرک چرمسازی اتفاق نیفتاده با همه این‌ها ما موافق تبدیل شدن آن به شهرک خصوصی هستیم چرا که با درنظر داشتن این امر و وجود متولی واحد پیگیری امور محیط زیستی آسان‌تر خواهد بود.

مهران شنتیایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به وضعیت واحدهای آلاینده در استان گفت: بیشتر واحدهای تولیدی استان موضوعات مرتبط با تصفیه خانه و داشتن فیلتر را رعایت می‌کنند تا آلودگی ایجاد نکنند، البته در برخی مواقع هم مشکلات آلایندگی ایجاد می‌شود و در هر صورت واحدها پایش می‌شوند.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین ادامه داد: درحال حاضر آلایندگی دامپروری‌ها با تعداد دام متوسط از مشکلات آلاینده استان است که احداث تصفیه خانه برای آن‌ها در اولویت اداره محیط زیست استان قرار دارد.

وی عنوان کرد: در مجموع واحدهای آلاینده اگر پس از دریافت اخطاریه زیست محیطی و ثبت شدن در لیست واحدهای آلاینده نسبت به پرداخت عوارض و رفع آلایندگی اقدم نکنند به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شوند.

این مسئول ادامه داد: درحال حاضر ظرفیت تصفیه خانه واحدهای تولیدی افزایش پیدا کرده؛ البته هنوز هم تعدادی از شهرک‌های صنعتی فاقد تصفیه خانه هستند که این موضوع درحال پیگیری است.

وی اظهار کرد: البته منشا برخی از آلاینده‌ها مانند سیمان آبیک هم در استان نیست، برخی آلاینده‌ها مانند نیروگاه هم به سوخت مازوت بستگی دارد که با تخصیص سهمیه گاز این آلایندگی کاهش پیدا خواهد کرد.

شنتیایی درباره ورود پساب‌های صنعتی به محیط زیست و رودخانه‌ها گفت: بیشتر واحدهای صنعتی دارای سیستم تصفیه خانه هستند و درصورتی که خروجی فاضلاب آن‌ها دارای استانداردها باشند به محل‌های پذیرنده از جمله اراضی کشاورزی و چاه‌های جاذب منتقل می‌شود، در این موضوع پایش‌های مستمر صورت می‌گیرد و درصورت تخلف واحدهای متخلف مورد پیگرد قانونی و پلمب قرار می‌گیرند.

وی درباره شهرک چرمسازی گفت: چرمسازی لکه‌ای در استان است که بدون زیرساخت اولیه و درنظر گرفتن شرایط شکل گرفته و درحال حاضر تبدیل شدن آن به شهرک خصوصی در دستور کار استان و قوه قضاییه قرار دارد.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین ادامه داد: واحدهای مستقر در شهرک چرمسازی به علت شرایط حساس به طور مستمر رصد می‌شوند تا تخلیه‌ای به محیط اطراف نداشته باشند.

این مسئول اظهار کرد: درحال حاضر برخی ملاحظات زیست محیطی در شهرک چرمسازی رعایت نمی‌شود، برای مثال طبق قانون باید 10 درصد محیط اطراف نواحی صنعتی به فضای سبز اختصاص پیدا کند اما در این بخش حتی یک متر فضای سبز اصولی هم نداریم، باتوجه به اینکه نمی‌توان حدود 50 واحد را تعطیل یا منتقل کرد با داشتن متولی واحد و تبدیل شدن آن به شهرک خصوصی موافق هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز