خبرگزاری کار ایران

روکش دار کردن بذر بادام زمینی با ریزجانداران خاکزی

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۷۱۲۴

طرح تحقیقاتی روکش دارکردن بذر بادام زمینی با موفقیت در آستانه اشرفیه انجام شد.

به گزارش ایلنا از رشت، رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: بوته میری (مرگ بوته) گیاهچه در بادام زمینی یکی از معضلات بادامکاران گیلان است که ‌می‌تواند ۲۰ تا ۴۰ درصد محصول یک مزرعه را از بین ببرد.

صالح محمدی افزود: در صورتی که این طرح در مرحله اول و در یک مزرعه آزمایشی با موفقیت انجام شود در سال آینده بصورت آزمایشی در سطح بیشتری در مزارع مختلف شهرستان آستانه اشرفیه اجرا خواهد شد تا در صورت موفقیت به عنوان یک روش پیشگیری از بوته میری در بین بادامکاران ترویج شود.

 سید محمدرضا احتشامی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان و مجری این طرح تحقیقاتی هم گفت: طرح روکش دار کردن بذر بادام زمینی با هدف رفع معضل بوته میری، تقویت بنیه بذر تولیدی و افزایش مقاومت گیاه نسبت به خشکی بود که نتایج آن نشان می دهد بیش از 80 درصد موفق بوده است.

وی افزود: در این طرح برای نخستین بار روکش دار کردن بذر با ریزجانداران خاکزی به روش پوشش غشایی بذر یا «فیل کوتینگ» انجام شده که یک روش بیولوژیک است.

فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان هم گفت: با توجه به نامگذاری امسال ، دانشگاه گیلان تلاش می کند در ارتباط با دستگاه های مختلف طرح های تحقیقاتی کاربردی و دانش بنیان برای حل مشکلات صنعت و کشاورزی گیلان طراحی و اجرا کند و با استفاده از توان محققان این دانشگاه قدم موثری در ارتقای صنعت و کشاورزی گیلان بردارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز