خبرگزاری کار ایران

در استودیو ایلنا مطرح شد/ قسمت سوم

صدور مجوز داروخانه‌های گیاه پزشکی از سمت مشاورین املاک / اولین رویداد ایده‌های دانش بنیان کشارورزی قزوین برگزار می‌شود+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۳۲۹۵

رئیس دپارتمان کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین گفت: برای بررسی باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی نیاز داریم داروخانه‌های گیاه پزشکی که سموم را ارائه می‌دهند و با امنیت غذایی در ارتباط هستند باید مجوز خود را از سمت علوم پزشکی و حفظ نباتات دریافت کنند؛ اما مواردی را شاهد بودیم که در یکی از شهرستان‌های استان این واحدها مجوز خود را از طرف ارائه کننده محصولات آرایشی و بهداشتی، مشاورین املاک و فروشندگان خودرو دریافت می‌کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، سعید حلاج یوسف‌زادگان با حضور در برنامه گفت‌وگو محور ضلع سوم با اشاره به جایگاه کشاورزی در اتاق بازرگانی گفت: طبق قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار در سال 90 بخش کشاورزی به اتاق بازرگانی الحاق  شده و در راستای ماموریت‌هایی که داشت در استان قزوین از کمیسیون به دپارتمان تبدیل شد.

رئیس دپارتمان کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین ادامه داد: در دپارتمان کشاورزی استان بنیان گذاری کشاورزی بر اساس علم و استفاده از نظر نخبگان مورد توجه است، چون امروز با روش‌های سنتی نمی‌توان در بخش کشاورزی موفق شد.

وی عنوان کرد: بعد از رایزنی با سازمان توسعه و تجارت توانستیم میز کشمش را برای استان قزوین بگیریم، این میز در ابتدا به استان قزوین تعلق داشت اما به دلیل اینکه مسئولین مربوطه به موضوع بی اهمیت بودند به تبریز واگذار شده بود که با پافشاری اتاق بازرگانی مجدد به استان قزوین واگذار شد و فعالیت‌های هشت استان که دارای کشمش هستند با محوریت قزوین انجام می‌شود.

این عضو اتاق بازرگانی استان قزوین درباره اولین رویداد ایده‌های دانش بنیان و تجای سازی ایده‌های دانش بنیان اظهار کرد: این رویداد در حوزه کشاورزی است و ثبت نام تا پایان مرداد ماه ادامه دارد و تاکنون چهل ایده دریافت شده، این رویداد درمورد محصولات اصلی استان از جمله انگور، کشمش، زیتون و فندق است و در آن ایده‌های دانش بنیان و نخبگان جمع آوری می‌شود تا به ارتقای محصول، انتقال تکنولوژی و ساخت نرم افزار در حوزه کشاورزی کمک شود.

تاکید بر بررسی باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی

وی درباره باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی و اقدامات انجام شده برای این موضوع گفت: سال گذشته با بازگشت سیب زمینی مواجه شدیم اما از سال 97 که محصول کشمش به کشورهای اروپایی برگشت خورد اقدامات خود را در رابطه با باقی مانده سموم آغاز کرده و با جهاد کشاورزی، حفظ نباتات و علوم پزشکی جلساتی  را برگزار کردیم تا در سطح جامعه حساسیت نسبت به استفاده از محصولات سالم افزایش پیدا کند.

حلاج یوسف‌زادگان ادامه داد: در سال 47 مصوب شد که محصولاتی که قرار است وارد میدان تره بار شود باید از نظر باقی مانده سموم بررسی شود و درصورت وجود سموم یا آفات امحا شود، اما این قانون اجرایی نشد امروز بر این موضوع اصرار داریم و علوم پزشکی و حفظ نباتات باید ورود جدی داشته باشند.

وی بیان کرد: در محصولاتی مانند خیار، خربزه و انگور سمومی استفاده می‌شود که برای آفت کشی نیست و صرفا برای اینکه محصول درشت‌تر، سفت‌تر و با ماندگاری بالاتر باشد استفاده می‌شود و مردم هم چون این نوع محصولات را دوست دارند به فروش می‌رسد درحالی که آغشته به سموم و خطرناک است.

رئیس دپارتمان کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین ادامه داد: نیاز داریم مجوز محصولات گواهی شده و سالم برای باغداران و  تولیدکنندگان محصولات کشاورزی افزایش پیدا کند تا تحت کنترل باشد.

وی درباره برگشت محصولات سیب زمینی گفت: خود سیب زمینی آغشته به سموم نبود و صرفا خاکی که همراه با آن بود یک نوع کرم داشت و اگر قبل از صادرات خاک سیب زمینی‌ها گرفته می‌شد مشکلی نداشتیم.

تامین محصولات کشاورزی وارداتی با کشت فراسرزمینی

حلاج یوسف‌زادگان درباره کشت فراسرزمینی گفت: قوانین کشت فراسرزمینی در چند سال گذشته تمصوب و ابلاغ شده و در اتاق بازرگانی استان انحصارا به این موضوع ورود پیدا کرده‌ایم، چرا که این کار مخاطرات زیادی دارد و برای بررسی این مخاطرات همایشی با حضور مسئولان ذیر ربط و سفیر ایران در باکو برگزار شد تا افراد فعال در این حوزه با ظرفیت‌های موجود در سایر کشورها آشنا شوند.

وی ادامه داد: براساس قانون برای چهار محصول جو، ذرت، سویا و دانه‌های روغنی شامل کلزا و آفتابگردان مجاز به کشت فراسرزمینی هستیم و در سفر اخیر رئیس جمهور ونزوئلا بنا شد یک میلیون هکتار برای کشت فراسرزمینی به ایران اختصاص داده شود و برای اینکه طرفین در کشت فراسرزمینی زیر میز نزنند در صدد این هستیم تفاهم نامه‌هایی را بین دو دولت برقرار کنیم.

رئیس دپارتمان کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین  ادامه داد: کشت فراسرزمینی امروز در کشورهای مختلف مرسوم است و ما هم در آینده به 12 میلیون تن محصولات زراعی نیاز داریم که باید وارد کنیم، می‌توان با استفاده از ظرفیت کشت فراسرزمینی این محصولات را خودمان کشت و بعد وارد کنیم و وزارت خارجه هم پای کار است، البته باید به صورت تخصصی به این موضوع نگاه کنیم و مخاطرات موجود هم به فعالین این حوزه گوشزد شود.

حجم ویدیو: ۱۱۶.۳۸M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۱:۳۰ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز