خبرگزاری کار ایران

در استودیو ایلنا مطرح شد/ قسمت دوم

بخش‌نامه‌ها زیان‌بارترین صدمه را به تولید و تجارت وارد کرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۳۰۷۲

رئیس دپارتمان کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین گفت: از سال 97 شرایط به گونه‌ای بود که به صدور بخش‌نامه عادت کرده بودند و دوست داشتند مردم را اذیت کنند تا تولید و تجارت شکل نگیرد و همین بخش‌نامه‌ها، زیان‌بارترین صدمه را زد و این برخوردها بدترین رویه بود و تحریم‌ها را تشدید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، سعید حلاج یوسف‌زادگان با حضور در برنامه گفت‌وگو محور ضلع سوم درباره کارکرد اتاق بازرگانی گفت: اتاق‌های بازرگانی به شرطی که به نحو احسن از آن استفاده شود موتور محرک اقتصاد هر استان هستند، اتاق‌های بازرگانی ظرفیت بالایی دارند و باید اعضای آن رسالت، قوانین و مقررات و مسئولیتی که بر عهده دارند را انجام دهند و با کمیسیون‌های تخصصی خود می‌تواند در تمام بخش‌های اقتصاد ورود داشته باشد.

رئیس دپارتمان کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین فرسوده بودن تجهیزات و ماشین آلات را یکی از موانع و مشکلات بزرگ حوزه تولید دانست و عنوان کرد: نوسازی ماشین آلات در طول دو دهه گذشته به فراموشی سپرده شد و در حال حاضر تمام ماشین آلات بخش تولید برای دهه هفتاد است.

وی ادامه داد: تحریم تاثیر بسیار کمی بر این موضوع داشت و تولیدکنندگانی هستند که می‌توانند دستگاه‌های مورد نیاز را وارد کنند و تحقق این امر صرفا حمایت دولت را می‌طلبد، دولت باید برای بازسازی و نوسازی ماشین آلات ردیف بودجه در نظر بگیرد و بانک‌ها هم برای تسهیلات سرمایه ثابت دستور العمل خاص داشته باشند.

این فعال اقتصادی استان قزوین با بیان اینکه بانک‌ها در ارائه تسهیلات، سرمایه در گردش را مد نظر دارند، اظهار کرد: تولید کنندگان نمی‌توانند سرمایه در گردش را برای خرید ماشین استفاده کنند و تسهیلاتی هم برای سرمایه ثابت ندارند از این رو تمام ماشین آلات فرسوده شده است.

کشور فاقد استراتژی صنعت است

وی عنوان کرد: ما در کشور استراتژی صنعت نداریم، وزارت صمت که متولی اصلی انجام این کار است باید برای هر نوع تولید استراتژی تعریف کند چرا که در حال حاضر تولیدها متفاوت شده و مانند دهه شصت نیست، دین ما دینامیک و سیال است؛ چرا از آن در سیال بودن تفکرات و نگاه به موضوعات اجتماعی استفاده نمی‌کنیم.

حلاج یوسف‌زادگان ادامه داد: امروز نمی‌توان با نسخه‌های دهه‌های گذشته موفق بود و همین استراتژی نداشتن و عدم توجه به چرخه تولید در بیرون از کشور، فاصله‌ای ایجاد کرده که جبران آن سخت است.

وی با اشاره به تاثیر نگاه دولت به مسایل اقتصادی و اینکه بدون حمایت آن نمی‌توان با سایر کشورها ارتباط اقتصادی داشت، گفت: اقتصاد به سیاست گره خورده و اگر سیاست خوبی نداشته باشیم اقتصاد تحت تاثیر قرار می‌گیرد، ارتباط با کشورهای اروپایی سخت است و آن‌ها به راحتی در را باز نمی‌کنند و صرفا ما را به عنوان وارد کننده و مصرف کننده محصولات قلمداد می‌کنند و تمایلی به اشتراک گذاری دانش و فناوری ندارند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئد ادامه داد: کشورهای اروپایی صرفا فروش خام دارند تا به آن‌ها وابسته باشیم و همین اتفاق در صنعت خودرو باعث شد بعد از تحریم‌ها و رفتن سیتروئن و پژو خودروسازان داخلی نتوانند تولید موفق داشته باشند، با این اوصاف ما نباید در راستای خواسته آن‌ها حرکت کنیم.

وی بیان کرد: ما ملتی خاص و با مناعت طبع هستیم و ملت حق دارند که به آن‌ها خدمت شود و از این رو نباید به ورطه‌ای که اروپا می‌خواهد کشیده شیوم، در حال حاضر اینکه سراغ بلوک شرق رفته‌ایم درست است؛ اما مساله این است که استراتژی اصلی باید حرکت به سمت خودکفایی و گام دوم انقلاب و بنیان گذاری اقتصاد مقاومتی باشد.

پیشرفت بدون تکیه بر دانش روز و نخبگان محقق نمی‌شود

این فعال اقتصادی استان قزوین با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید مطالبه گر منطقی باشد، گفت: برای رسیدگی به مشکلات نیاز داریم در کنار طرح مشکل راهکارها هم بیان شود و اگر راهکارها منطبق با قوانین و مقررات بوده و متضاد با مسایل اصلی کشور نباشد در اتاق تایید خواهد شد و بستر ساز و مدافع حل آن مشکل و راهکار خواهیم بود.

وی درباه بخش‌نامه‌ها گفت: بخش‌نامه‌ها اثرات سوء دارد و این اثرات در دولت جدید هم برطرف نشده، گام به گام جلو می‌رویم اما چون مسایل زیاد است و کهنه شده، همه فکر می‌کنند این موارد باید باشد و اگر نباشد آسمان به زمین می‌آید.

رئیس دپارتمان کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین با اشاره به رویکرد دپارتمان کشاورزی گفت: رویکرد ما کار کردن با نخبگان استان بود و از این رو بعد از جلسه با انجمن نخبگان عضوگیری کردیم و اعتقاد دارم اگر قرار است اتفاق و تحولی ایجاد شود باید از سمت دانش بنیان‌ها باشد و با نسخه‌های قدیمی و کهنه بویژه در بخش کشاورزی ارتقا پیدا نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی با امنیت غذایی در ارتباط است و باید نخبگانی در این بخش باشند که ضایعات کشاورزی را کاهش و برداشت در سطح را افزایش داده و از بذر مناسب استفاده کنند، امروز روش‌های سنتی جواب نمی‌دهد و باید بر پایه علم و دانش پیش برویم و پیشرفت کشورهای غرب و شرق هم به این علت است که بنیه علمی خود را افزایش دادند.

حجم ویدیو: ۱۵۵.۲۳M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۶:۰۰ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز