خبرگزاری کار ایران

در استودیو ایلنا مطرح شد/ قسمت اول

تحریم بهانه‌ای برای تصویب قوانین مخل تولید شد/برخی بخش‌نامه‌ها ضریب اثرگذاری تحریم را افزایش می‌دهد+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۲۸۲۹

رئیس دپارتمان کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین گفت: گره زدن قوانین به تحریم مشکل اساسی کشور در چندین دهه گذشته است و افراد به خاطر بی کفایتی خود و عدم آشنایی با قوانین و ساز و کار تولید و تجارت، به بهانه تحریم صادرات و تولید را تحت تاثیر قرار داده و انحصار ایجاد کردند و قوانینی ایجاد شد که مخل تولید بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، سعید حلاج یوسف‌زادگان با حضور در برنامه گفت‌وگو محور ضلع سوم با اشاره به روند و اهداف تولید گفت: با استراتژی صادرات محور تولید را آغاز کردم، تولید برای بقا به صادرات نیاز دارد، زیرا در آینده نزدیک کشور به اشباع می‌رسد و محصولات تولیدی باید توان صادراتی داشته باشد.

رئیس دپارتمان کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین ادامه داد: رویکرد ما صادرات محور و با اخذ استانداردهای اروپایی بود و در آغاز کار 90 درصد محصولات صادر می‌شد و پس از آن و با توان تولید بیشتر به بازار داخل هم نفوذ کردیم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی کشور با تاکید بر اینکه اقدام برای اصلاح قوانین باید با نگاه کلی و کلان باشد، اظهار کرد: اگر بخواهیم نسبت به کل جامعه حساس بوده و شخصی نگری و بخشی نگری نداشته باشیم باید در تمام مسائل در زمینه اقتصاد و تولید، ملی فکر کنیم، با تحقق این رویکرد مسائل استانی و مشکلات واحدهای تولیدی هم حل می‌شود و نفع آن به همه ما خواهد رسید.

وی ادامه داد: اگر برای قوانین و مقرراتی که خلاف رویه اصولی تجارت است راهکار ارائه دهیم، بخش دولتی هم پای کار خواهد بود و برای اصلاح قدم بر می‌دارد و این موضوع را بارها در اتاق بازرگانی تجربه کرده‌ایم.

از تحریم که متغیر ثابت ما است ترسی نداریم

این فعال اقتصادی استان قزوین بیان کرد: در اصلاح قوانین باید سطح کلی را در نظر داشته باشیم، البته ممکن است در نگاه عام برخی موارد به نفع ما نباشد اما  در آینده به نفع ما خواهد بود، برای مثال اگر خواستار این باشیم که واردات محصول مشابه تولیدات ما به طور کامل ممنوع باشد در بازار انحصار ایجاد کرده و می‌توانیم کیفیت را کاهش و قیمت را افزایش دهیم، اما باید این را هم در نظر داشت و پذیرفت که کشور به ظرفیت بالاتر از تولیدات ما نیاز داردف بنابراین باید اجازه دهیم واردات شکل بگیرد و نیازهای کشور تامین شود.

وی با بیان این نکته که تحریم‌ها و نقص قوانین دو موضوع جدا از هم هستند، گفت: افرادی که بخواهند تحریم‌ها را به قوانین گره بزنند و به بهانه تحریم قوانینی وضع کنند که مخل تولید شود را نمی‌بخشم.

حلاج یوسف‌زادگان ادامه داد: تحریم متغیر ثابت ما است و چهل سال با آن بزرگ شده، آن را می‌شناسیم و از آن نمی‌ترسیم، شاید اگر یک صدم  این تحریم‌ها برای کشور دیگر اعمال می‌شد صرف جو روانی برآمده از آن باعث فروپاشی می‌شد اما ما عادت کرده و به مرور یاد گرفته‌ایم چطور برخورد کنیم به طوری که قبل از برجام راحت‌تر از بعد از برجام کار می‌کردیم.

وی ادامه داد: باید به جای تحریم، نقص قوانین را مد نظر داشته باشیم، تحریم برای ما مشخص است و می‌دانیم در چه زمینه‌هایی با آن مواجه هستیم اما وقتی با بخش‌نامه‌های خلق الساعه مواجه می‌شویم شرایط نامناسب می‌شود، بخش‌نامه‌هایی که باید برای رفع تحریم بوده و موشکافانه رفع اثرات آن را مد نظر داشته باشد به آن ضریب دو و چهار و ضرایب بیشتر می‌دهد.

سیاست‌های غلط ما را از تولید محصول کیفی دور کرد

رئیس دپارتمان کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین درباره اقدامات صورت گرفته برای صادرات گفت: در حال حاضر براساس رویکرد کلی بهترین جا برای صادرات کشورهای حاشیه و همسایگان هستند و اگر بازار چند صد میلیونی آن‌ها را داشته باشیم نیازهای صادراتی ما تامین می‌شود؛ البته مبادلات و قراردادهای دوجانبه را هم باید مد نظر داشت.

وی ادامه داد: در دهه هفتاد به اروپا چشم دوخته بودیم و تولیدکنندگان به دنبال محصولی بودند که با بازار اروپا رقابت کند و در واقع تولیدات کیفی بود، اما در بازه‌های زمانی بعدی به خاطر سیاست‌های غلط و نقص قوانین که مخل تولید بود به تولید محصولاتی در حد چین رضایت دادیم و امروز به دلیل کارشکنی‌هایی که صورت گرفته به جایی رسیده‌ایم که محصولات ما باید در حد پاکستان و هندوستان باشد.

حلاج یوسف‌زادگان تاکید کرد: تولیدکنندگان رویه خوب و درستی را در پیش گرفته بودند اما قوانین و مقررات و رویکردهای موجود نسبت به تولیدکننده و صادرات خوب نبود.

حجم ویدیو: ۱۳۰.۷۹M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۲:۵۳ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز