خبرگزاری کار ایران

ایلنا از یاسوج گزارش می دهد؛

خسارات سنگین سیل به عشایر کهگیلویه و بویراحمد / ارسال برخی اقلام به عشایر با چهارپایان انجام می شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۱۴۸۷

خسارات سیلاب ها و طوفان های چند روز گذشته به عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار سنگین و گسترده است و زندگی به سختی جریان دارد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدید میدانی از عشایر سیل‌زده «بابکان»، «نرماب» و «دیلگون» در شهرستان بویراحمد با اظهارتاسف از اینکه سیل خسارت زیادی به عشایر استان وارد کرده و باعث از بین رفتن دام‌ها شده است، خاطرنشان کرد: با وجود خسارت فراوان ناشی از بارش‌های سیل آسا، خوشبختانه تلفات جانی نداشته ایم و مردم در سلامت کامل هستند.

وی با اشاره به اینکه عشایر مناطق شهرستان های کهگیلویه، چرام و دنا و بخش‌هایی از شهرستان بویراحمد از جمله «گرگو» از سیل خسارت زیادی دیده اند، تصریح کرد: گله دام یکی از عشایر منطقه «نرماب» از توابع شهرستان بویراحمد براثر صاعقه از بین رفته که باید مورد حمایت قرار گیرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه مشکلات عشایر در این استان بیشتر از شهر‌ها و روستا‌ها است، یادآورشد: امشب دوباره طوفان و بارش‌هایی خواهیم داشت و بعد از پایان بارش‌ها، دستگاه‌های متولی اقدام به بازگشایی جاده‌ها می‌کنند و تیم‌های کارشناسی و ارزیاب، میزان خسارت وارده به عشایر استان را جمع‌بندی خواهند کرد.

احمدزاده گفت: خسارات این سیل به اندازه‌ای گسترده و سنگین است که در برخی مناطق تغییرات بسیار زیادی در جاده‌ها و حتی ساختار طبیعی منطقه ایجاد کرده که بی شک بازسازی زیرساخت‌ها و جبران خسارات ها نیازمند اعتبارات ویژه و البته همکاری مردم و مسئولان و توجه به اولویت‌ها است.

وی افزود: حجم خسارات سیل اخیر در تمام استان کم سابقه و شاید هم بی سابقه بوده است به گونه‌ای که در بازدید میدانی از مناطق نرماب، بابکان و دیلگون، به دلیل قطعی جاده، مسئولین مجبور به کوهپیمایی تا رسیدن به محل اسکان برخی عشایر شدند.

مدیر ارشد اجرایی دولت سیزدهم در استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مسدود شدن محورهای ارتباطی عشایری به عشایر مناطق نرماب، بابکان و دیلگون در بویراحمد، اظهارداشت: جاده دسترسی عشایر در سیلاب ها  و طوفان چند روز گذشته خسارت دیده و مسدود شده، بنابراین مجبور شدیم بیش از یک کیلومتر را پیاده‌روی کنیم تا به مردم برسیم و البته دستگاه‌های مُتولی در تلاش برای بازگشایی جاده‌ها هستند.

احمدزاده گفت: نداشتن تلفات جانی جای شکر دارد، اما خسارات به عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد سنگین و گسترده است و چادر برخی از خانوار‌های عشایری از بین رفته که از هلال احمر خواستیم چادر در اختیار آن‌ها قرار دهد و برخی‌ها خانواده‌ها هم موکت و پلاستیک نیاز دارند.

وی با بیان اینکه برخی عشایر نیازمند اقلام غذایی هستند که از طرف هلال احمر و نهاد‌های حمایتی بسته‌هایی در اختیار آن‌ها قرار گرفت، ادامه داد: رساندن برخی اقلام به عشایر با توجه به بسته شدن جاده‌ها از روی ناچاری با چهارپایان انجام می‌شد.

انسان ها عامل اصلی خسارات سیل ها هستند 

مدیر کل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم در بازدید از مناطق عشایری نرماب، بابکان و دیلگون بویراحمد با اظهار تاسف از تخریب اراضی جنگی و مرتعی و تغییر مسیر سیلاب ها، اظهارداشت: وقتی ما انسان‌ها محل طبیعی عبور آب و سیلاب‌ها را به باغ و ساخت و ساز تبدیل کنیم، بی شک در چنین باران‌هایی دچار خسارات شدید می‌شویم.

علیرضا نیکروز گفت: در یکی از مناطق، یکی از عشایر، پُل مسیر عبور سیلاب را به انبار کاه و علوفه تبدیل کرده بود که همین عامل باعث انحراف سیلاب به سمت خانه‌ها شده است.

وی با بیان اینکه منتظر پایان بارش های پیش بینی شده چند روزه سازمان هواشناسی هستیم و سپس بازدید‌های میدانی را آغاز و از نزدیک حجم خرابی‌ها را بررسی خواهیم کرد، یادآورشد: واقعیت این است که میزان خسارات به عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد بالاست و باید تمهیدات ویژه ای برای بازگشت شان به زندگی عشایری اندیشیده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز