خبرگزاری کار ایران

ایلنا از یزد گزارش می دهد؛

استان یزد تحت پوشش بارش های شدید/ احتمال ورود سیلاب از فارس به شهرستان‌های یزد

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۹۹۳۶

سامانه بارشی جدید از شب گذشته و صبح امروز فعالیت خود را در اکثر شهرستان های استان یزد آغاز کرده و پیگیری های خبرنگار ایلنا حاکی از سیلابی شدن برخی شهرستان ها است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، سامانه بارشی مانسون از شب گذشته وارد استان یزد شده و فعالیت خود را آغاز کرده و همچنان نیز ادامه دارد. اولین بارش‌های شدید همراه با رعد و برق در استان از شهرستان بهاباد آغاز شد که باعث جاری شدن سیلاب در این منطقه شده است.

بخش‌هایی از شهرستان بافق نیز درگیر شده و خیابان‌ها این شهر نیز با آب گرفتگی مواجه شدند و حتی برخی از محورهای مواصلاتی در این دو شهرستان تخریب شدند.

همزمان شهرستان ابرکوه نیز با بارش شدید مواجه شد که در برخی بخش‌ها و روستاهای این شهرستان تعدادی از منازل دچار آبگرفتگی شدند.

ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان یزد از مردم خواسته از سفر به مناطق ییلاقی جدا خودداری کرده و در صورت وقوع سیلاب فورا خود را به جای امن برسانند.

تمام شهرستان‌های یزد درگیر نزولات

علی‌محمد ملک زاده؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد هم با بیان اینکه از دیروز بارش تگرگ، باران، طوفان و رعد و برق در تمامی شهرستان‌های یزد آغاز شده و امروز نیز ادامه دارد به ایلنا گفت: تیم های ستاد مدیریت بحران در آماده باش کامل به سر می‌برند و علاوه بر تیم‌های مدیریت بحران و امدادگران، دهیاران نیز به عنوان مدیران بحران روستاها در حالت آماده باش هستند و اقدامات پیشگیرانه بسیاری انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد با اشاره به اینکه تیم‌های واکنش سریع، دهیاران، شهردران و حتی دستگاه‌های غیرمرتبط پای کار هستند، افزود: امیدواریم با همدلی و هم افزایی و مدیریت صحیح و از همه مهمتر، همراهی مردم، بتوانیم از این بحران با کمترین خسارت عبور کنیم.

وی با اشاره به اینکه امکانات و نیروی انسانی محدود است، عنوان کرد: در سیل اردیبهشت، ۱۵۰ تیم واکنش سریع و امدادی پای کار بودند با این وجود به هزار واحد مسکونی و تجاری خسارت وارد شد اما تلاش ما انجام اقدامات پیشگیرانه و آموزش به مردم است.

ملک زاده به مردم توصیه کرد از تماشای سیل و به راه افتادن در حاشیه رودخانه حتی در مکان‌های به ظاهر امن، خودداری کنند.

بارش‌ها امشب و فردا شب در نیمه جنوبی یزد

مدیرکل هواشناسی استان یزد هم با بیان اینکه بارش‌ها بیشتر در مناطق جنوبی و ارتفاعات استان خواهد بود گفت: سامانه بارشی از روز گذشته فعال شده و انتظار می‌رود فعالیت جدی این سامانه طی امروز، فردا و حتی پس‌فردا در استان یزد باشد.

رضا برهانی با بیان اینکه بارش‌ها عمدتا به صورت رگباری است که می‌تواند سیلاب‌های شدید را در بستر خشک رودخانه راه اندازی کند افزود: پدیده وزش باد همراه با گرد وخاک به صورت موقت در بعضی ساعات نیز قابل پیش‌بینی است.

وی با بیان اینکه اوج بارش‌های یزد امشب و فردا شب است عنوان کرد: بیشترین میزان بارش در استان با  ١٢ میلیمتر بارندگی در ١٢ ساعت گذشته مناطق مختلف استان در فیض آباد بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان یزد همچنین از احتمال ایجاد روان آب در شهر یزد خبر داد و اظهار داشت: در خود شهر یزد هم طی امروز و فردا بارندگی پیش بینی شده و گرچه کمتر از بارش‌های مناطق جنوبی و ارتفاعات استان است اما قطعا موجب ایجاد روان ‌آب در سطح شهر می‌شود.

وی عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود میزان بارندگی در مناطق مرتفع استان یزد در حد ۳۰ تا ۴۰ میلیمتر باشد که می‌تواند موجب ایجاد سیلاب شود.

احتمال ورود سیلاب از استان فارس به شهرستان‌های یزد

معاون حفاظت وبهره برداری آب منطقه‌ای استان یزد هم از احتمال ورود سیلاب از استان فارس به ابرکوه، هرات و مروست خبر داد و گفت: معمولا بارش‌ها درتابستان با سیل همراه است.

جواد منصوری با تاکید بر آمادگی کامل برای سیلاب احتمالی اضافه کرد: خوشبختانه آزادسازی مسیر رودخانه از شیرکوه آغاز شد وبا همکاری شهرداری و دهیاری‌ها نسبت به پاکسازی مسیل‌ها، دهنه پل‌ها اقدام شد.

معاون حفاظت وبهره برداری آب منطقه‌ای استان یزد گفت: در نقاط حادثه خیز هم بند‌های خاکی به صورت مستمر بازدید شد و ماشین آلات سنگین هم مستقر هستند و ورودی قنوات متروک هم مسدود شده است.

سیل پیش رو کاملا جدی است

مهران فاطمی؛ استاندار یزد هم با بیان اینکه مسئله سیل پیش رو جدی است اظهار داشت: هرگونه کم‌کاری و کوتاهی در خصوص سیل پیش رو قابل اغماض نخواهد بود و باید مدیران دستگاه مربوطه پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه اگر در روستایی مشکلی پیش بیاید قابل گذشت نیست افزود: باید قدم به قدم و مسیر به مسیر همه رودخانه‌ها و مسیر‌های سیلاب در مناطق مختلف بازبینی شود و هیچگونه کوتاهی نباید صورت گیرد.

به گزارش ایلنا از یزد، سیل ناشی از بارندگی‌های امروز شهرستان بافق، محور شادکام در این شهرستان را تخریب کرد. همچنین بارش های پر شدتی در شهرستان های میبد و اردکان، بهاباد، ابرکوه و بخش خضرآباد در یزد گزارش شده و روان آب و سیلاب در بستر رودخانه ها ایجاد شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز