خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان مرکزی مطرح کرد؛

قراردادهای موقت آسیب جدی جامعه کارگری / ترکیب شورای عالی کار باید بر مبنای اصل 3 جانبه‌گرایی اصلاح شود / تأمین امنیت شغلی و معیشت کارگران از خواسته‌های مهم جامعه کارگری است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۶۹۵۰

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان مرکزی گفت: یکی از آسیب های جدی که جامعه کارگری از آن رنج می‌برد، قراردادهای موقت است. گسترش چشمگیر قراردادهای موقت نسبت به قراردادهای دائم بیش از گذشته امنیت شغلی کارگران را متزلزل کرده است.

علی زند در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که قراردادهای یک ساله و 6 ماهه نیز به قراردادهای یک ماهه تبدیل شده و امنیت شغلی کارگران شرکت‌ها، نهادها و سازمان‌ها با بیش از 20 سال سابقه در کارهایی که حتی طبیعت آنها جنبه مستمر دارد را نیز در معرض خطر قرار داده است.

وی ادامه داد: این موضوع و اتفاقاتی از این دست، حتی برخی از منتخبین عضو تشکل های کارگاهی و استانی را نیز از این قاعده مستثنی نکرده و به معنای واقعی، قانون کار خاصه ماده 7 را ابتر کرده است.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان مرکزی اظهار داشت: خصوصی‌سازی در 2 دهه گذشته مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرده است. قطع به یقین آسیب شناسی از خصوصی سازی های انجام شده و در این راستا ارزیابی عملکرد و اقدامات در ترسیم و تدوین مسیر آینده امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

زند تصریح کرد: عدم توجه به اهلیت، صلاحیتهای مدیریتی و تعهد خریداران و سهامداران بیشترین آسیب را به تولید، کار و کارگر وارد کرده است. فردی که توانایی و اهلیت ندارد، باید بدون تعارف کنار گذاشته شود. دولت برای ساماندهی و به حرکت در آوردن تولید در واحدهای واگذار شده اقدام کند، همانگونه که اصلاح مدیریتی برای هفت تپه اجرایی شده و از خصوصی سازی خارج شده است.

وی با تأکید بر اینکه عدم اخذ تضمین و نظارت ضعیف، مشکلات و معضلات را 2 چندان کرده است، بیان داشت: روند ناصواب خصوصی سازی شرکتهایی که با هزینه بیت المال بنا شده‌اند و کشور در دوران تحریم و جنگ برای رونق تولید بابت آنها هزینه‌های بالایی متحمل شده است را زمین گیر کرده و خصوصی سازی و سهامداری به خصوصی سوزی تبدیل شده است.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان مرکزی تأکید کرد: جامعه بزرگ کارگری کشور به عنوان نیروی انسانی متعهد و دلسوز نقشی تأثیرگذار و قابل توجه در اقتصاد دارد. این قشر تولید را در دوران دفاع مقدس و تحریم‌های ظالمانه حفظ کرده‌اند و برای تحقق جهش تولید نیز همچون گذشته پرتلاش و فعال هستند، اما انتظار دارند به معاش کارگران و افزایش دستمزد آنها به صورت ویژه توجه شود.

زند ابراز داشت: ترکیب شورای عالی کار باید بر مبنای اصل 3 جانبه‌گرایی اصلاح شود و به دیدگاه‌ها و نظرات نمایندگان کارگر به عنوان شریک بزرگ دولت و کارفرما به طور جدی توجه شود تا سفره کارگران نسبت به گذشته کوچکتر نشود. همچنین تأمین امنیت شغلی، رفاه و تأمین معیشت کارگران از خواسته های مهم جامعه کارگری است و انتظار می رود برای تقویت آن گام های اساسی برداشته شود.

وی اضافه کرد: امید است رئیس جمهور در سفر به استان مرکزی برای حل مشکلات خصوصی سازی و واحدهایی که سهام آنها واگذار شده تصمیم اساسی و قاطعانه بگیرند و در این راستا اجازه ندهند کارگران و تولید، تاوان و خسارات خصوصی سازی ها و سهامداری های غیراصولی را بپردازند. امیدواریم مشکل صنایع بزرگ استان مرکزی در سفر دولت سیزدهم به استان حل و فصل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز