خبرگزاری کار ایران

در نشست با استاندار مرکزی مطرح شد:؛

قراردادهای کوتاه مدت حربه ای در دست مدیران است / بیمه 2500 نفر کارگر آماده قطع شدن است

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۵۸۶۲

نمایندگان جامعه کار و تولید استان مرکزی در نشستی صمیمی با فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی به مناسبت روز کارگر، به بیان مطالبات و مشکلات قشر کارگری پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این مراسم که شامگاه روز یکشنبه 11 اردیبهشت ماه برگزار شد، نمایندگان جامعه کارگری با بیان دغدغه ها و مشکلات خود، خواستار بهبود وضعیت این قشر شدند.

بیمه حدود 3000 کارگر ساختمانی قطع شده است

دبیر خانه کارگر استان مرکزی و رئیس کانون انجمن های صنفی کارگری استان در این مراسم گفت: حدود یک سال و نیم است که هیچ کارگر ساختمانی بیمه نشده و این موضوع یک معضل بزرگ محسوب می شود.

علی قیاسی افزود: در استان مرکزی بیمه حدود 3000 کارگر ساختمانی قطع شده است. همگی می دانیم که این مسکن سازان بی مسکن مظلوم ترین قشر هستند و باید به وضعیت آنها توجه جدی صورت گیرد.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده که به دلیل کسری منابع نمی تواند این افراد را بیمه کند. از سویی این افراد توان پرداخت حق بیمه را ندارند، لذا می طلبد که مجمع نمایندگان استان مرکزی تصویب و بررسی طرح مربوط به این موضوع را مجدداً پیگیری کرده و در دستور کار قرار دهند.

دبیر خانه کارگر استان مرکزی و رئیس کانون انجمن های صنفی کارگری استان اظهار داشت: در راستای ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی نیز ما آمادگی همکاری در این خصوص و اجرای طرح تنظیم شده در این خصوص را داریم ولی متاسفانه به غیر از شهرداری هیچ کدام از دستگاه ها پای کار نیامده اند.

بیمه 2500 نفر کارگر آماده قطع شدن است

رئیس کانون انجمن صنفی کارگران استان مرکزی نیز در این مراسم با بیان اینکه تامین اجتماعی با کسری منابع مواجه است و بیمه جدید را انجام نمی دهد، گفت: بیمه 2500 نفر کارگر در استان مرکزی آماده قطع شدن است.

علی قاسمی افزود: مبلغ 340 هزار تومان حق بیمه در توان پرداخت کارگران نیست و مجمع نمایندگان استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی باید برای حل این مشکل چاره ای بیندیشند.

وی ادامه داد: ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی باید در دستور کار جدی قرار بگیرد. در اجرای این طرح تنها شهرداری اراک همکاری کرده است و سایر دستگاه های اجرایی همکاری نکردند.

ثبات و امنیت شغلی جامعه کارگری اهمیت بسیاری دارد

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: ثبات و امنیت شغلی جامعه کارگری، برطرف کردن تحریم ها، جلوگیری از واردات بی رویه و حمایت از کارفرمایان اهمیت بسیاری دارد.

علی زند با بیان اینکه قراردادهای موقت و سفید امضا سبب آزار و اذیت کارگران می شود، افزود: کارگری با 28 سال سابقه خدمت نباید درگیر قرارداد سفید امضا شود و در این راستا می طلبد این موضوع ساماندهی شود.

وی ادامه داد: اگر فردی توانایی و اهلیت ندارد باید بدون تعارف کنار گذاشته شود. برای ساماندهی به مشکلات کارگری باید مدیران اصلح در جایگاه قرار بگیرند. همانگونه که اصلاح مدیریتی برای هفت تپه اجرایی شده و از خصوصی سازی خارج شده است.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی اظهار داشت: استان مرکزی در زمینه خصوصی سازی دچار آسیب شده و در این راستا تجربه سنگینی را در این خصوص از سر گذرانده ایم. خصوصی سازی های غیراصولی ضربات سنگینی بر پیکره کارگری استان مرکزی وارد کرده است.

9 کانون بازنشستگی در استان مرکزی مستقر است

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی اراک نیز در این مراسم گفت: 350 کانون در سراسر کشور مربوط به بازنشستگان تامین اجتماعی وجود دارد که از این تعداد 9 کانون با جمعیت 105 هزار نفر در استان مرکزی مستقر است.

سید نورالدین ابطحی با بیان اینکه 110 هزار نفر در استان مرکزی از بیمه تکمیلی استفاده می کنند، افزود: بازنشستگان در حوزه درمان خود مشکلات زیادی دارند به ویژه از زمانی که ارز دارو حذف شده است.

وی با اشاره به اینکه کارگران استان مرکزی از نظر رفاهی، معیشتی و درمانی در تنگنا قرار دارند، ادامه داد: سال گذشته 10 هزار نفر از کارگران استان مرکزی موفق به دریافت تسهیلات با نرخ 4 درصد شدند.

کم شدن نیروی ماهر پیامدهای ناخوشایندی را به دنبال دارد

رئیس شورای اسلامی کار هپکو نیز در این مراسم گفت: کم شدن نیروی متخصص و ماهر پیامدهای ناخوشایندی را به دنبال خواهد داشت. اگر تصمیم دولت بر تولید و اشتغال قرار گرفته است باید مشکلات کارخانجات بزرگ حل شود.

سید امیر میرناصری افزود: با توجه به اینکه تعداد کارگران کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی کشور رو به کاهش است، قطعاً تولید نیز کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین در سالهای نه چندان دور واردات افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: اگر کشور و دولت در بحث تولید و اشتغال تصمیم درستی نگیرد، نیروهای متخصص کارخانجات بزرگ بازنشسته می شوند. این در حالی است که جایگزینی برای آنها پیش‌بینی نشده است و در آینده نزدیک نیروی کار متخصص هم وجود نخواهد داشت.

رئیس شورای اسلامی کار هپکو اظهار داشت: شرکت هپکو 2400 پرسنل داشته که در حال حاضر این تعداد به 750 نفر رسیده است. سال گذشته 50 نفر بازنشسته شدند و در سال جاری نیز 150 نفر بازنشسته خواهند شد.

آذرآب همچنان در حال دادن هزینه سالهای گذشته است

رئیس شورای اسلامی کار شرکت آذرآب نیز در این مراسم با بیان اینکه 1200 نیرو در این شرکت فعالیت دارند، گفت: شرکت آذرآب همچنان در حال دادن هزینه سالهای گذشته است. آذرآب شرکت یک بزرگ صنعت است که غیراصولی خصوصی سازی شده است.

داوود عسگری افزود: در دولت گذشته، شخصی سهام آذرآب را خرید اما با اعتراضاتی که به کار او صورت گرفت، در نهایت به بانک کشاورزی سهامدار آذرآب شد اما این بانک هیچ کمکی به این صنعت نمی کند و به عبارتی 7 سال است که این سهامدار خون کارگر را می مکد.

وی ادامه داد: بزرگترین مشکل شرکت آذرآب سهامداری آن است که اگر این مشکل حل شود یا اینکه آذرآب به آغوش دولت برگردد، مشکلات این شرکت و کارگران نیز حل خواهد شد. کارگران از دولت انتظار دارند که کمک کند تا مشکل سهامداری این شرکت حل شود، زیرا شرکت به بخش نا اهل خصوصی داده‌ شده است.

بزرگترین مشکلات جامعه کارگری امنیت شغلی است

رئیس شورای اسلامی کار واگن پارس نیز در این مراسم با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات جامعه کارگری امنیت شغلی است، گفت: کارگران با 10 سال سابقه باید استخدام شوند، اما همچنان قرارداد موقت دارند.

محمد قلعه نویی افزود: چرا باید یکسری شرکتهایی که کارشان استمرار دارد، با کارگران خود قرارداد یک ماهه یا 2 ماهه داشته باشند؟ باید قانونی برای استخدام دائم کارگران باشد. تا قانونی نباشد هیچ کارفرمایی این موضوع را رعایت نمی کند.

وی ادامه داد: در رابطه با کسانی که عضو شوراهای اسلامی کار می شوند نیز ضعف قانونی وجود دارد که باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد. اعضای شوراهای اسلامی کار همواره باید به دلیل فعالیت در این شوراها، برای قراردادهای خود با مخاطرات جدی مواجه باشند.

رئیس شورای اسلامی کار واگن پارس اظهار داشت: واردات بی رویه از دیگر مشکلاتی است که وجود دارد. برای مثال در حال حاضر قراردادی مبنی بر واردات لوکوموتیو و واگن مترو از چین در حال انعقاد است که باید از این واردات بی رویه نیز جلوگیری شود. این واردات در حالی که واگن پارس ظرفیت تولید 100 واگن در ماه را دارد.

قلعه نویی تصریح کرد: در استان مرکزی واگذاری صنایع به افرادی صورت می گیرد که اهلیت ندارند. نداشتن سهامدار اهل باب شده است و این موضوع منجر شده تا این شرکت که 5000 نیرو داشته، اکنون 1200 نیرو داشته باشد.

قراردادهای کوتاه مدت حربه ای در دست مدیران شده است

رئیس شورای کار ماشین سازی اراک نیز در این مراسم گفت: مهمترین مشکل جامعه کارگری، امنیت شغلی است که کارگران را آزار می دهد. قراردادهای کوتاه مدت حربه ای در دست مدیران شده است و باعث شده تا کارگران از این مسئله رنج ببرند.

محمدرضا نظام آبادی افزود: برخی از همکاران با سابقه 20 و 30 ساله همچنان قراردادهای یک ماهه دارند این قراردادهای کوتاه مدت به دست مدیرانی بسته می‌شود که به کارگران ظلم و اجحاف می‌کنند و تامین شغلی کارگران را رقم نمی زنند.

وی با بیان اینکه سخت و زیان‌آور بودن، پایه سنوات و طبقه بندی ارزیابی، 3 مطالبه اصلی کارگران ماشین سازی اراک است، ادامه داد: مسائل مربوط به پایه سنواتی کارگران و طبقه بندی ارزیابی و مزایای مشاغل سخت و زیان آور نیز باید بررسی شده و مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای کار ماشین سازی اراک اظهار داشت: ماشین سازی معضل مدیریت منابع انسانی دارد جریانی در این شرکت حاکم است که کارگران را به عنوان ابزار می‌بیند در حالی که کارگران فکر و احساس دارند.

نظام آبادی تصریح کرد: بی درایتی در حوزه منابع انسانی نشان می دهد که جریانی وجود دارد که ارتباط کارگر با مجموعه صنعتی را کمرنگ می کند. در این حوزه باید نظارت دقیقی صورت گیرد تا مسائل کوچک مشکلات بزرگ را ایجاد نکند.

وی بیان داشت: تغییرات در آیین نامه ها در زمان اجرا بدون اخذ نظر شوراهای کار ماشین سازی نیز از دیگر مشکلات در این حوزه است. همچنین این اتظار وجود دارد که شرکت ماشین سازی اراک به مجموعه دولت بازگردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز