خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

گلایه کشاورزان سمنانی از قطعی‌های مداوم برق چاه‌های کشاورزی / اگر قطعی برق ادامه دار باشد باید فاتحه کشاورزی را خواند

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۵۸۳۵

کشاورزی استان سمنان علاوه بر کمبود نزولات جوی از برخی سیاست های غیرکارشناسی دولتمردان نیز صدماتی دیده که بعضی خرده مالکان معتقدند چنانچه قطعی های برق ادامه دار باشد باید فاتحه کشاورزی را بخوانیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از سمنان، کشاورزی یکی از بخش‌های مهم اقتصادی هر کشور و اولین بخش اقتصادی در تأمین زندگی انسان از قدیم نقش ایفا کرده است. طی چند سال اخیر به دلیل کمبود بارش نزولات آسمانی و برخی تصمیمات اشتباه وزارت نیرو با کمبود برق مواجه شد که سال‌های گذشته برق مشترکان خانگی مطابق برنامه های روزانه قطع می‌شد اما امسال دولتمردان تصمیم گرفتند به جای قطع برق مشترکان خانگی برق چاه های کشاورزی و حوزه صنعت را مطابق برنامه تنظیمی قطع کنند تا شهروندان و مشترکان خانگی در آسایش باشند اما نه تنها این تصمیم چندان کارشناسی شده نبود بلکه معایبی در بخش کشاورزی داشت که در ادامه گزارش و گفت و گوی تعدادی از کشاورزان استان سمنان با خبرنگار ایلنا از آنها مطلع می شوید.

سیستم کشاورزی ما مختل شده است

سیدمهدی 40 ساله یکی از کشاورزان استان سمنان به ایلنا گفت: طی دو سه سال اخیر که اداره امور منابع آب حساسیت بیشتری به برداشت از آب های زیرزمینی پیدا کرده است سیستم کشاورزی ما مختل شده است.

وی ادامه داد: اخیرا برای چاه‌های کشاورزی کنتوری نصب شده که بیشتر از 5 ماه مجاز نیستیم برداشت آب داشته باشیم.

این کشاورز تصریح کرد: بدترین ایراد این قوانین که در سال های اخیر وضع شده این است که هر مرتبه درخواست جابه جایی چاه عمیق یا کف شکنی می کنیم حدود 4 لیتر از دبی آب که در پروانه بهره برداری قید شده کاهش می یابد و به اصطلاح پروانه را بهینه می کنند.

نمی توانیم هیچ محصولی در تابستان و زمستان بکاریم

این جوان استان سمنان که شغل و منبع درآمدش صرفا کشاورزی است، اظهار کرد: با همان میزان آبی که قبلا داشتیم در پاییز سالیانه چندین هکتار زراعت و در بهار خربزه، هندوانه و سایر صیفی جات کشت می کردیم اما الان دیگر نمی توانیم هیچ محصولی نه در تابستان و نه در پاییز و زمستان کشت کنیم.

محمد از دیگر کشاورزان استان در این باره به ایلنا گفت: شغل اصلی من کشاورزی نیست اما با سیاست ها و تصمیمات جدید دولت در آینده ای نه چندان دور باید اکثر محصولات کشاورزی را وارد کنیم.

خرده مالکان کشاورزی در حال از دست دادن باغات‌شان هستند

وی گفت: در سالیان گذشته با آب همین چاه ها پدران‌مان گذران زندگی می کردند اما پس از فوت آنها و قوانین موجود همچون قطعی های برق متعدد خرده مالکان کشاورزی در حال از دست دادن باغات و محصولات کشاورزی شان هستند.

این کشاورز هم استانی اذعان کرد: حدود نیم هکتار باغ پسته دو ساله از پدرم به من ارث رسیده است که چند روز گذشته دقیقا زمانی که مدار آب نوبتم بود از ساعت 11 صبح تا 8 شب قطع شد.

وی با تاکید بر اینکه درختان در این فصل احتیاج شدید به آب دارند، افزود: تا بخواهد مدار آب دوباره به نوبت من رسد شاید اواخر تابستان شود و تعداد زیادی از درختانم خشک خواهد شد.

مجبور شدم درختانم را با تانکر آبیاری کنم

یکی دیگر از کشاورزان که خواست نامش فاش نشود  به ایلنا گفت: به دلیل قطعی های برق در تابستان امسال و برهم خوردن مدار آب کشاورزان مجبور شدم به دلیل حفظ و زنده ماندن درختانم با تانکر آنها را آبیاری کنم.

این کشاورز ادامه داد: اگر این روال در سال های بعد نیز ادامه دار باشد باید فاتحه کشاورزی را بخوانیم و عطایش را به لقایش ببخشیم.

قطع برق چاه های کشاورزی از 15 خرداد تا 15 شهریور مصوبه هیأت وزیران است

سیدمحمد حسینی نژاد مدیر توزیع نیروی برق سمنان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: هیأت وزیران مصوبه ای دارد که شورای عالی امنیت ملی نیز آن را تایید کرده که 15 خرداد تا 15 شهریورماه به دلیل مدیریت مصرف برق و کنترل و جلوگیری از خاموشی ها شرکت های برق در سراسر کشور مکلفند چاه های آب کشاورزی را روزانه به مدت 5 ساعت از ساعت 12 تا 17 قطع کنند.

وی افزود: این مصوبه هیأت وزیران است که با نظر مدیران ارشد جهاد کشاورزی نیز تصویب شده است و به همه استان ها ابلاغ شده که مسئول اجرای کار بر عهده استاندار است.

مدیر توزیع نیروی برق سمنان تصریح کرد: در بخش صنعت و فولاد نیز یک روز در هفته از ساعت 11 صبح تا 11 شب به مدت 12 ساعت قطع می شود.

ساعت قطعی را نیز از 5 ساعت به 4 ساعت کاهش دادیم

وی ادامه داد: چاه های کشاورزی را به جای اینکه هر روز قطع کنیم دو روز در هفته قطع می کنیم و ساعت قطعی را نیز از 5 ساعت به 4 ساعت کاهش دادیم.

حسینی نژاد با اشاره به اینکه قطعی‌های برق در تمامی شهرهای استان رخ می دهد و مربوط به شهرستان خاصی نیست، اضافه کرد: عادت کردیم که تمامی چراغ های معابر روشن باشد در صورتی که مکلفیم روشنایی معابر را به صورت یک در میان روشن کنیم.

استان سمنان از نظر میزان خاموشی ها جزو کمترین ها هست

وی بیان کرد: استان سمنان از نظر میزان خاموشی ها جزو کمترین ها هست و با توجه به اینکه چندین سال سابقه کار دارم درک می کنم که چاه آبی وجود دارد که 280 مشترک (مالک) دارد که بین آنها مالک 15 دقیقه ای نیز هست اما قوانین و مقررات هم باید رعایت شود.

مدیر توزیع برق سمنان اظهار کرد: قطعی برق دستور العمل است و نمی توانیم کاری انجام دهیم اما حداکثر توانمان را به کار گرفتیم و امیدوارم ظرف 15 روز آینده این مشکلات برطرف شود.

گزارش: محمود بانی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز