خبرگزاری کار ایران

استفاده از دستکش ضخیم در هنگام ذبح دام مانع از ابتلا به تب کنگو می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۲۷۲۳

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: استفاده از دستکش ضخیم در زمان ذبح دام و پختن کامل گوشت قبل از مصرف تا حدود زیادی مانع از ابتلاء به تب کریمه کنگو می‌شود.

به گزارش ایلنا، عزیزالله جهانتیغ اظهارداشت: با توجه به بومی شدن بیماری تب کنگو در استان، همه دام ها، حتی دام هایی که به ظاهر سالم می رسند هم ممکن است مخزن ویروس تب خونریزی دهنه کنگو باشند.

وی بیان کرد: مطمئن ترین راه برای پیشکیری از ابتلا به بیماری کشنده تب خونریزی کریمه کنگو استفاده از گوشتی است که در کشتارگاه ذبح شده و ۲۴ ساعت در شرایط پیش سرد نگهداری شده باشد.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: تجارب قبلی ما نشان داده که برخی از افراد به هر دلیل از انجام این توصیه علمی سرباز می زنند و خود اقدام به ذبح دام می‌کنند.

وی ادامه داد: در این قبیل موارد فردی که اقدام به ذبح دام می کند باید حتما از دستکش ضخیم و ترجیحا ماسک، عینک، کلاه، چکمه ولباسی استفاده کند که مانع از تماس خون با پوست و مخاطات چشم و بینی آنها شود. دفع صحیح و کامل خون و فضولات دامی از سطح معابر و محل ذبح دام هم ضروری است.

جهانتیغ اظهارداشت: با توجه به احتمال زخمی شد دست و ورود آلودگی به جریان خون، در زمان قطعه قطعه کردن گوشت هم باید حتما از دستکش ضخیم استفاده شود.

وی تاکید کرد: پختن کامل گوشت آخرین اقدامی است که باید برای حفاظت از سلامت خود و سایر اعضاء خانواده در برابر بیماری کشنده تب کریمه کنگو انجام دهیم و این در حالی است که در بسیاری از موارد کباب کردن نمی تواند منجر به پختن کامل گوشت شود.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: بر اساس یک باور نادرست به برخی افراد توصیه می‌شود که برای رفع کم خونی جگر را خام یا آبدار مصرف کنند. این اقدام نه تنها از لحاظ علمی فایده‌ای ندارد، یکی از راه‌های ورود ویروس‌های بیماری زا از قبیل تب کریمه کنگو به بدن فرد است.

وی بیان کرد: گزش کنه یکی دیگر از راههای انتقال این بیماری است که بیشتر از همه کارگران دامداری ها و کسانی که در منزل دام نگه می دارند را تهدید می‌کند. البته پوست دامی که ذبح شده هم می‌تواند حاوی کنه آلوده باشد به همین دلیل لازم است تا بلافاصله بعد از ذبح،  پوست دام را در داخل کیسه زباله قرار داده و به درب آن گره زده شود.

جهانتیغ اظهارداشت: در صورتی که کنه به بدن فردی چسبیده باشد از له کردن آن خودداری شود و بهترین راه این است که با یک موچین آنرا را از سطح پوست جدا کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز