خبرگزاری کار ایران

یک مسئول در مدیریت منابع آب ایران:

یزد در مصرف بهینه و افزایش بهره‌وری آب در کشور پیشرو است/ یزد الگوی مناسبی برای کشاورزان کشور

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۹۵۷۹

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری و سرپرست حوزه آبریز رودخانه زاینده رود و حوضه‌های جنوب غربی فلات شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران، استان یزد را الگوی مناسبی برای تشویق دیگر کشاورزان کشور برای توسعه کشت گلخانه‌ای برشمرد و گفت: یزد از لحاظ مشارکت اجتماعی، روش‌های مصرف صحیح و بهینه و افزایش بهره‌وری در کشور پیشرو است.

به گزارش ایلنا از یزد، علیرضا الماسوندی در سفری یک روزه به یزد در نشستی که جهت مشارکت، هم فکری و همکاری بخش آب، محیط‌زیست و مناقشات و طرح و توسعه و کسری منابع برگزار شد، اظهار داشت: ظرفیت‌های این استان در توسعه کشت گلخانه‌ای بسیار مثبت است و می‌تواند الگوی مناسبی در این حوزه باشد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر استفاده از روش‌های نوین و بهینه مصرف آب، گفت: یزد از لحاظ مشارکت اجتماعی، روش‌های مصرف صحیح و بهینه و افزایش بهره‌وری در کشور پیشرو است.

الماسوندی با بیان این که ممکن است روش‌های نوین و امروزی بهینه مصرف به لحاظ اعتقاد به شرایط سنتی، در باور کشاورزان دیروز نگنجد، اظهار کرد: همان کشاورز اگر متوجه شود که در منطقه‌ی مجاور، با مصرف یک ششم آب توانسته‌اند تولیدی ۴ تا ۶ برابر داشته باشند، او نیز به این روش ترغیب شده و خواهد دانست که برای تولید و درآمد بیشتر حتما نباید آب بیشتری مصرف کرد.

وی عنوان کرد: دولت نیز در این زمینه باید همراه کشاورزان بوده و با وام های کم بهره و یا حتی بلاعوض آنها را یاری کند تا هم بحث مدیریت مصرف وهم امنیت غذایی، بیشتر مورد اهمیت قرار بگیرد.

الماسوندی با اشاره به اینکه در طرح‌های بهره برداری و بهینه مصرف باید تامل بیشتری شود،  طرح‌های احیاء و تعادل بخشی را نیز بسیار مناسب دانست و با تشکر از مدیران آب یزد که دراین زمینه نیز بسیار فعال و پیشرو بوده‌اند، گفت: کشاورز دنبال این نیست که آب را به چه شکل مصرف کند، او دنبال تولید بیشتر و درآمد بیشتر است، پس وقتی بداند چگونه به این تولید و درآمد برسد و دولت نیز همراهش باشد، قطعا همراهی خواهد کرد.

این مسئول به در دست اجرا بودن تدوین برنامه‌ای جامع جهت مدیریت مصرف آب اشاره کرد و گفت: در این طرح، هم کلان‌ها و هم اجزاء با برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در نظر گرفته شده و بر اساس نتایج مدرن، مدل ها و الگوهایی که با مناطق سازگار باشند شبیه سازی و تحلیل می شود.

وی افزود:در این برنامه جامع، خروجی‌ها، سرمایه گذاری‌ها و نیازهای اولویت دار که موضوع شرب است، دیده می شود.

محمدمهدی جوادیان زاده؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد نیز در ابتدا گزارشی بابت سیمای کلی آب استان ارائه داد و گفت: استان یزد واقع در فلات مرکزی ایران دارای ۱۹ محدوده مطالعاتی است که ۱۶ محدوده در شرایط ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار گرفته و سه محدوده آزاد آن نیز منابع آب چندانی نداشته یا بسیار شور است.

وی به دشت حیاتی و مهم یزد- اردکان اشاره کرد و گفت: این دشت که عمده سکونتگاه و تاسیسات و صنایع در آن مستقر است، سالیانه با ۱۰۰ میلیون متر مکعب کسری مخزن و افت ۵۰ سانتیمتری روبرو است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز