خبرگزاری کار ایران

مسئولان به جای تذکر و اخطار اقدام کنند؛

خطر ساخت و سازهای بدون نظارت تهدید جدی برای شهر جهانی یزد/ ۷۰ درصد ساخت و ساز‌های یزد بدون پروانه و نظارت است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۷۸۲۹

رشد قارچ گونه ساخت و سازها در شهر جهانی یزد و تلاش برخی برای مدرنیزه سازی این شهر موجب شده تا شاهد افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز باشیم که خطر جدی برای آینده شهر محسوب می شوند و خبر از وقوع اتفاقاتی نظیر متروپل را می دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، حوادث تلخی چون پلاسکوی تهران و متروپل آبادان و آبشار ناهارخوران و احتمالا دومینوی این حوادث در سراسر کشور نتیجه نبود نظارت‌های دقیق و مستمر در ساخت و سازها و استفاده از مصالح استاندارد است.

یزد اولین شهر جهانی خشت و گل در کشور است اما همه بافت آن از خشت و گل نیست و جای جای این شهر را پیمانکاران و معمارانی در حال ساخت و ساز هستند، از منازل مسکونی تک واحده و به اصطلاح ویلایی تا برج‌هایی که سر به آسمان گذاشته و بالا می‌روند اما آنگونه که مسئولان می‌گویند نه نظارت جدی بر این ساخت و سازها می‌شود و نه مجوز فعالیتی دارند.

غیرقانونی بودن ۷۰ درصد ساخت و سازها در یزد

عزیزالله سیفی (رئیس شورای شهر یزد) با بیان اینکه بالا بودن آمار ساخت و ساز در این شهر اگرچه نشان از توسعه شهرنشینی و عمران و آبادانی است اما این ساخت و سازها آفت مردم و مدیریت شهری شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد ساختمان‌های یزد بدون پروانه ساخته می‌شود، افزود: یزد در شرایط خاصی قرار دارد و بخشی از ساخت و سازها از کنترل شهرداری و نظام مهندسی خارج است، اما در این حوزه باید تعامل بهتر و بیشتری بین شهرداری و نظام مهندسی برای کنترل و نظارت بر ساخت و سازها شکل گیرد.

سیفی با بیان اینکه برخی افراد سودجو و املاکی‌های غیرمجاز اقدام به تفکیک زمین و واگذاری یک قطعه به افراد غیربومی و غیرآگاه می‌کنند تا بتوانند مابقی قطعات را واگذار کنند، اضافه کرد: در این زمین‌ها ساخت و سازهای مختلفی به صورت غیرقانونی انجام می‌شود و نتیجه آن ایجاد ساختمان‌های ناایمن خواهد بود.

تصریح کرد: متاسفانه نظام ساخت و ساز حاکم در یزد دچار اشکال است و به نظر تنها ۳۰ درصد از افراد به هنگام ساخت و ساز به شهرداری و سازمان نظام مهندسی برای انجام مراحل قانونی ساخت و ساز مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه ساخت و سازهای بدون پروانه در یزد نهایتا در کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ جریمه می‌شوند یا حکم تخریب می‌گیرند، عنوان کرد: درصد اندکی هم که برای ساخت و ساز قانونی به شهرداری یا نظام مهندسی مراجعه می‌کنند در صرف زمان و صدور پروانه با مشکلات متعددی روبرو هستند که در نهایت شهروندان را به سمت ساخت و ساز غیر مجاز هدایت می‌کند.

سیفی گفت: در این زمینه نیاز است نظام مهندسی و شهرداری و سایر ارگان‌های نظارتی و امنیتی با برگزاری جلسات متعدد، مشکل را ریشه‌یابی و با تعامل با یکدیگر زمینه صدور پروانه ساخت و سازهای قانونی را فراهم کنند تا شاهد اتفاقات خوبی در زمینه ساخت و سازها باشیم و مردم در امر ساخت و ساز مسیر قانونی را به راحت‌ترین شکل طی کنند.

افزایش چشمگیر هزینه ساخت غیرمجازها در بودجه شهرداری

ابوالقاسم محی الدینی (شهردار یزد) هم با اشاره به برنامه ریزی برای تسهیل شرایط اخذ پروانه ساخت از افزایش چهار برابری جریمه برای ساخت و ساز فاقد پروانه خبر داد و اظهار کرد: خلاف‌سازی‌ها و اینکه پرونده‌ها برای جریمه و پرداخت عوارض راهی کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌شود در دو سه سال گذشته چندین برابر شده و مطمئنا این روند در امسال و سال‌های آینده روند افزایشی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه نگران ایجاد گرفتاری مردم بعد از شروع ساخت و سازهای غیر مجاز هستیم، افزود: مطالبه مردمی نقش مهمی در توسعه خدمات شهری دارد و انتظار داریم خبرنگاران به عنوان چشمان بیدار جامعه این مهم را با رویکرد توسعه همه جانبه و منطقی در دستور کار خود قرار دهند.

شهردار یزد با تاکید بر ضرورت مبارزه با فساد، اظهار کرد: داشتن قوانین متناقض در حوزه مدیریت شهری زمینه لازم برای سوء استفاده زمین خواران را ایجاد کرده که باید خیلی شفاف و دقیق نسبت به ساماندهی این مهم اقدام کنیم.

نظام مهندسی نمی‌تواند نظارتی داشته باشد

در یزد لیستی از طرح‌های بزرگ عمرانی منتشر شده که گفته می‌شود از نظارت لازم برخوردار نیست و معاون دادستان مرکز استان یزد هم معتقد است که نظام مهندسی ساختمان خیلی نمی‌تواند بر طرح‌های شهرداری نظارت داشته باشد.

حمیدرضا جعفری با بیان اینکه نظارت‌ها بسیار ضعیف است و تقریبا وجود ندارد، افزود: در طرح‌های عمرانی کشوری که دولت هزینه‌های آن را تامین می‌کند و براساس ماده ۴۱ نظام مهندسی ضوابط ومقررات برنامه وبودجه حاکم است و نظارت عالیه بر شهرداری‌ها به جهت رعایت ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان برعهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد است.

وی ادامه داد: در طرح‌هایی که از طریق بودجه داخلی و منابع داخلی شهرداری تامین هزینه و اجرا می‌شود، نظارت عالیه طبق ماده ۳۵ نظام مهندسی برعهده وزارت راه و شهرسازی است و البته شهرداری دفتر فنی دارد که مهندسان در آن دفتر نظارت دارند و مشاوران سازمان مدیریت و برنامه ریزی می‌توانند از نظر این مهندسان استفاده کنند.

معاون دادستان مرکز استان عنوان کرد: در هر صورت نظام مهندسی ساختمان خیلی نمی‌تواند بر طرح‌های شهرداری نظارت داشته باشد به‌دلیل اینکه در طرح‌هایی که از محل بودجه عمومی هزینه می‌شود نظارت بر عهده مدیریت و برنامه ریزی و در طرح‌هایی با منابع داخلی زیر نظر راه و شهرسازی است و البته دادستانی و بازرسی از نظر رعایت قوانین می‌توانند نظارت داشته باشند.

ضعف نظارت در ساختمان‌های تجاری و مراکز تفریحی در یزد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد هم با تایید عدم نظارت بر ساخت و سازها در سطح شهر گفت: نظام مهندسی ساختمان و شهرداری، مسئولیت نظارت بر ایمن‌سازی سازه‌ها و طرح‌های بزرگ عمرانی را برعهده دارند.

مجتبی فرهمند در خصوص لیست منتشر شده از ساختمان‌های فاقد نظارت اظهار داشت: ساختمان‌های بزرگ که بیشتر تجاری و یا تفریحی هستند در این لیست بوده که از نظارت لازم برخوردار نیست.

فرهمند با بیان اینکه ساختمان‌هایی که پروانه ساخت دارند، بر اساس قانون تحت نظارت مهندسان این سازمان هستند، گفت: بازرسی‌های دوره‌ای این طرح‌های بزرگ همراه با بازرسان سازمان شهرسازی انجام گرفته و تخلف‌های آنان به شهرداری گزارش شده است.

به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، هم اکنون بیش از نیمی از ساخت و سازهای ساختمانی در سطح استان بدون اخذ مجوز انجام می‌شود.

وی با انتقاد از عدم وجود پشتوانه‌های قانونی لازم برای برخورد با فعالیت افراد فاقد صلاحیت در حوزه طراحی و اجرای ساختمان تصریح کرد: عدم تدوین آموزش‌های فرهنگی - ترویجی لازم در حوزه ارزش‌های معماری و مقررات ملی در رسانه‌های جمعی و اجتماعی برای مردم و همچنین‌عدم آشنایی دانشجویان معماری با مقررات ملی ساختمان نیز یکی دیگر از مشکلات این حوزه است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد علت اصلی خواسته‌های بی‌حد و مرز کارفرمایان در استفاده از مصالح و فرم‌های ناسازگار با اقلیم و فرهنگ را کافی نبودن قوانین بازدارنده و اقدامات ضعیف دستگاه‌های متولی در این زمینه عنوان کرد و افزود: عدم ورود کمیسیون ماده ۱۰۰ و شهرداری در این حوزه نیز بیش از پیش به این موضوع دامن زده است.

به گزارش ایلنا، آنگونه که پیداست رویش قارچ گونه ساختمان‌ها آینده تاریکی را برای شهر یزد ترسیم کرده و انتظار می‌رود متولیان امر در کنار برگزاری جلسات و کارگروه‌های موضوعی، مقطعی و تکراری بی‌نتیجه، یک بار برای همیشه مسئله ساخت و سازهای غیر مجاز و فاقد سند را حل کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز