خبرگزاری کار ایران

با همکاری پرفسور ولیچکو از روسیه؛

عضو هیات علمی دانشگاه دامغان روش جدیدی برای تحلیل رفتار نوار مغزی بیماران مبتلا به سکته کشف کرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۲۲۰

عضو هیات علمی دانشگاه دامغان با همکاری پرفسور ولیچکو از کشور روسیه موفق به کشف روش جدیدی برای تحلیل رفتار نوار مغزی (EEG) و تشخیص خواسته‌های بیماران مبتلا به سکته و آسیب‌های مغزی شد.

به گزارش ایلنا از سمنان، حنیف حیدری گفت: امروزه درصد قابل توجهی از بیماران به علت سکته‌های مغزی و آسیب‌های عصبی قادر به تکلم نبوده و حتی قادر به حرکت دادن هیچ عضوی از بدن خود نیستن؛ در نتیجه درک شرایط و خواسته‌های بیمار برای اطرافیان غیرممکن می‌شود که این مساله برای بیمار و اطرافیان بسیار دشوار است.

وی گفت: برای گشودن دریچه‌ای به دنیای ذهنی این بیماران و درک احساسات و نیازهای آنان به تحلیل ریاضی نوار مغزی(EEG) پرداختیم و با استفاده از اندازه‌گیری جدیدی که در سال ۲۰۲۱ با همکاری پرفسور ولیچکو از کشور روسیه برای بررسی رفتار یک سیستم معرفی کرده بودیم، توانستیم خواست بیماران مبتلا به ضایعات عصبی را از روی نوار مغزی تشخیص دهیم.

حیدری به تحقیقاتی که در گذشته توسط دیگر محققین انجام شده بود اشاره کرد و گفت: در روش‌های قبلی کانال‌های در نظر گرفته شده بسیار بالا و دقت یافته‌ها بسیار پایین بود.

وی تصریح کرد: در این روش تعداد کانال‌های مورد نیاز برای تشخیص رفتار بیمار را از ۳۰ به ۸ کانال کاهش داده‌ایم که این مساله هزینه‌ها را به طور قابل ملاحظه‌ای پایین می‌آورد و از طرفی دقت تحلیل‌ها بطور چشم‌گیری افزایش یافته‌است.

این عضو هیات علمی دانشگاه دامغان گفت: این روش نه تنها ما را در ذهن‌خوانی بیماران مبتلا به آسیب‌های مغزی یاری می‌کند بلکه ارزیابی اثربخشی درمان را هم به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به یک بیمار مبتلا به سکته هموراژیک که در این تحقیقات مورد ارزیابی قرار گرفته، گفت: در الگوریتم‌های قبل تشخیص حرکت دست و پای اینگونه بیماران غیرممکن بود ولی در این روش نه تنها تشخیص با دقت ۶۵ الی ۷۰ درصدی امکان‌پذیر است بلکه بررسی مداوم EEGها می‌تواند روند بهبود بیمار و اثربخشی درمان را نیز معین کند.

حیدری ابراز امیدواری کرد: با این روش و به کمک هوش مصنوعی و علم رباتیک به زودی شاهد ساخت دستگاه‌های هوشمند خانگی برای برقرای ارتباط با بیماران مبتلا به آسیب‌های مغزی باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز