خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی تشریح کرد؛

دستاوردهای سفر رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت به استان/ اختصاص 41 هزار میلیارد تومان اعتبارات و تسهیلات به بخش‌های مختلف

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۰۵۳۰

استاندار آذربایجان شرقی با تشریح دستاوردهای سفر رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت به استان، از اختصاص 41 هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات به حوزه‌های مختلف استان خبر داد و گفت: این سفر جزو مهم‌ترین و پر بارترین سفرهای دولت به استان در طول سالیان اخیر به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، عابدین خرّم در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: از سه ماه قبل از انجام سفر استانی رئیس جمهور، تمهیدات لازم و کارهای کارشناسی دقیق برای شناسایی طرح‌ها و برنامه‌های مهم استان انجام شده و نتایج این بررسی‌ها در اختیار معاونت اجرایی ریاست جمهوری قرار گرفته بود.

وی افزود: پیشنهادهای استان برای جذب اعتبارات و تسهیلات مورد نیاز، پس از دو جلسه با معاون اجرایی رئیس ‌جمهور و یک جلسه با معاون اول رئیس جمهور که برخی از وزرا و مسئولان ارشد استان نیز در این جلسات حضور داشتند، به تصویب نهایی رسید و مقرر شد سرفصل‌های مصوب به وزارتخانه‌های مرتبط و استان ابلاغ شود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه اعتبارات و تسهیلات سفر در 8 سرفصل اصلی شامل انرژی، راه و مسکن، کشاورزی، علوم و تحقیقات، بهداشت، میراث فرهنگی، تولید و اشتغال و رفع محرومیت به تصویب رسید، افزود: مجموع اعتبار این سرفصل‌ها، ۲۳ هزار میلیارد تومان بود که از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های مرتبط تأمین خواهد شد؛ علاوه‌ بر این، ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای حوزه‌های کشاورزی، صنعت، گردشگری و دانش‌بنیان و شش هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای حوزه‌های اجتماعی در نظر گرفته شد؛ بنابراین در مجموع ۴۱ هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات به استان آذربایجان شرقی اختصاص یافت که تا سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۳ تأمین خواهد شد.

خرّم اظهار داشت: علاوه‌ بر اعتبارات ذکرشده، برخی از مجوزها و اختیارات نیز به استان داده شد که شاید به‌لحاظ اعتبار و هزینه قابل طرح نبود، اما بسیاری از گره‌ها و مشکلات استان را باز می‌کرد.

وی افزود: تامین زمین برای احداث سالانه ۴۰ هزار واحد مسکونی، اعطای اختیار تعیین تکلیف واحدهای ناحیه صنعتی کجوار، شش‌خطه کردن آزادراه شهید کسایی، مجوز ایجاد شهرک دانش‌بنیان میان تبریز و شانگهای در قالب قرارداد ۲۵ ساله‌ جمهوری اسلامی ایران و چین، مجوز فروش اراضی دانشگاه علوم پزشکی به میزان سه هزار میلیارد تومان، اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای استانداری جهت تکمیل پروژه‌های عمرانی استان علاوه‌بر پروژه‌های تصویب شده، تکمیل پوشش ارتباطی ۳۰۰ روستا، تبدیل ۴۰۰ مدرسه‌ سنگی و کانکسی به مدارس ساختمانی و کمک به احداث ۲۵۰۰ واحد مسکونی مددجویان از سوی بنیاد مسکن ازجمله مصوباتی بودند که جزو طرح‌ها و برنامه‌های مصوب برای تأمین اعتبار نبودند، اما برای ما خیلی مهم بود که مورد تصویب و حمایت هیأت دولت قرار بگیرند.

خرّم در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: علاوه‌بر موارد ذکرشده، صدور مجوز ماده ۲۳ برای تاسیسات فاضلاب شهرهای سهند، کلیبر، ورزقان، هادی‌شهر و بناب، آب‌رسانی به شهرهای کلیبر و بستان‌آباد، سد ایثار اهر، اختصاص اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومانی برای تکمیل مجموعه مقبرة‌الشعرا، تکمیل مجتمع فرهنگی‌هنری تالار تبریز، اختصاص اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی برای تملک و تکمیل خانه‌ باقرخان، تکمیل زیرساخت‌های میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و تکمیل ورزشگاه یادگار امام از دیگر دستاوردهای این سفر محسوب می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی در ارتباط با پروژه‌ انتقال آب ارس و قطار شهری تبریز نیز گفت: پروژه‌ انتقال آب ارس قبلاً توسط شرکت پیمانکار با عقب‌افتادگی هفت ساله مواجه شده بود و در نتیجه با توافق انجام‌شده بین وزیر اقتصاد، وزیر نیرو و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، ترک تشریفات مورد نیاز انجام و این پروژه به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شد و فاینانس خارجی نیز از سوی شرکت چینی قطعی‌ شده و این پروژه جزو پروژه‌هایی بود که قبل‌ از سفر مورد تصویب قرار گرفت؛ در مورد پروژه‌ قطار شهری تبریز نیز اعداد و ارقام خط یک در نظر گرفته شده و این خط هرچه زودتر باید تکمیل شود، اما خط دو جزو هشت پروژه‌ ملی بوده که گردش کار آن انجام و فاینانس خارجی نیز مشخص شده است.

وی در خصوص وضعیت سدهای استان نیز گفت: هشت سد مهم در استان وجود داشت که بعضی از آن‌ها ۸۵ درصد پیشرفت داشت و تنها یک یا دو مورد آب‌گیری شده و پایاب آن‌ها کار نشده بود که این هشت سد نزدیک ۳۰ هزار هکتار را تحت آبیاری مکانیزه قرار داده و حدود ۵۰ هزار اشتغال عمدتاً در مناطق روستایی ایجاد خواهد کرد و از طریق این سدها می‌توان راندمان، تولید و ارزش‌ افزوده‌ی کشاورزی را افزایش داده و همچنین آب شرب میانه، جلفا، کلیبر، بناب، ملکان، چاراویماق و هشترود را تامین کرد.

وی ادامه داد: موضوع برق یکی از تنگناهای بخش اقتصادی استان بود که در این سفر ۱۳۴۰میلیارد تومان برای رفع موانع شهرک‌های صنعتی تصویب شد که این می‌تواند عملیات احداث واحدهای تولیدی را شتاب بخشد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به بازدید رئیس جمهور از معادن استان برای بررسی توسعه این بخش و استفاده از ظرفیت‌‌های کم‌نظیر آن برای توسعه استان، گفت: سفر آیت‌الله رئیسی به استان یک سفر کوتاه، اما کاربردی و مملو از تصمیمات راهبردی برای آذربایجان شرقی بود.

وی ادامه داد: دستور ویژه‌ای برای توسعه‌ مجموعه‌ مس سونگون از سوی رئیس جمهور داده شد؛ به‌طوری‌که ظرفیت کارخانه‌ مس کاتد از ۲۰۰ هزار تن فعلی به ۴۰۰ هزار تن و فاز چهار از ۲۵۰ هزار تن به یک میلیون تن افزایش یافت و یکی دیگر از خواسته‌های ما ایجاد شهرک صنعتی مس برای صنایع پایین‌دستی مس در اهر، ورزقان و مرند و استقلال مس سونگون به‌عنوان یکی از شرکت‌های اختصاصی در آذربایجان شرقی بود که خوشبختانه از سوی رئیس جمهور مورد موافقت قرار گرفت که مراحل این‌ موضوع درحال اجرایی شدن است.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین از عملکرد رسانه‌های استان در جریان سفر هیأت دولت به آذربایجان شرقی قدردانی کرد و از تمامی رسانه‌ها خواست تا عملیاتی شدن مصوبات سفر رئیس ‌جمهور به استان را به‌جد از مسئولان امر مطالبه کنند.

معاونان هماهنگی امور عمرانی و هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست گزارشی از طرح‌ها و پروژه‌های مصوب در سفر رئیس جمهور به استان ارائه کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز