خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مطالعه آماری جامعی درباره میزان ابتلا به پارکینسون در قزوین وجود ندارد/ آگاهی بخشی رکن اصلی مقابله با بیماری

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۸۱۶۷

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: متاسفانه تعداد زیادی از افراد نسبت به بیماری پارکینسون شناخت نداشته و همین امر باعث شده در زمان مناسب به متخصص مراجعه نشود؛ این درصورتی است که مراجعه به موقع در کند شدن روند بیماری تاثیر زیادی دارد و از این رو آگاهی بخشی در این حوزه ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، بیماری پارکینسون از جمله بیماری‌هایی است که در دوران سالمندی بروز پیدا کرده و محدودیت‌هایی که یک سالمند با آن مواجه است را افزایش می‌دهد.

عدم شناخت نسبت به این بیماری و علایم آن باعث می‌شود، روند پیشرفت بیماری در فرد شتاب گرفته و مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد، در واقع با توجه به اینکه ممکن است افراد با دیدن علایم این بیماری گمان کنند بروز این موارد در سالمندان عادی و از پیامدهای افزایش سن است، نیاز مراجعه به پزشک را حس نکنند.

شناخت نسبت به این بیماری تا اندازه‌ای اهمیت دارد که یک روز جهانی برای آن نامگذاری شده است؛ به بهانه روز جهانی پارکینسون به سراغ یک نورولوژیست رفته و با او در این باره گفت‌وگو کردیم.

مریم اکبرشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به بیماری پارکینسون گفت: این بیماری نوعی اختلال پیش رونده سیستم عصبی است که در آن میزان دوپامین کاهش پیدا کرده و منجر به بروز برخی علایم بالینی می‌شود.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب ادامه داد: این بیماری در بیشتر موارد در افراد بالای 60 سال بروز پیدا می‌کند و میزان ابتلای مردان نسبت به زنان یک و نیم برابر بیشتر است؛ البته در موارد خاص و نادری هم این بیماری در افراد با سنین کمتر مشاهده شده است.

وی با اشاره به علایم این بیماری عنوان کرد: لرزش دست و کندی حرکات، اختلال در راه رفتن و کند شدن حرکات به گونه‌ای که توان انجام امور شخصی از فرد گرفته می‌شود، افتادن‌های ممتد و در نهایت زوال عقل و حافظه، اضطراب و افسردگی از علایم پارکینسون هستند که در مدت هفت تا پانزده سال فرد را دچار ناتوانی می‌کند و نکته مهم این بیماری این است که درمان کاملی وجود ندارد و درمان‌ها صرفا علامت‌ها را کاهش داده و کنترل می‌کنند.

این نورولوژیست با بیان اینکه پارکینسون در درصد کمی به علت عوامل ژنتیکی بروز می‌کند، اظهار کرد: بیشتر عوامل ابتلا به این بیماری غیرژنتیکی بوده و برخی از ریسک فکتورها در آن دخالت دارند که مهم‌ترین آن ضربه به سر در هر دورانی از زندگی است، مواجهه با مواد شیمیایی، سموم و آفت کش‌ها و همچنین استرس روزمره از جمله عواملی هستند که ریسک ابتلا به پارکینسون را افزایش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه تغییر سبک زندگی ریسک ابتلا به پارکینسون در سنین سالمندی را کاهش می‌دهد، گفت: با تغییر سبک زندگی و توجه به عواملی مانند ورزش‌های هوازی، رژیم غذایی مبتنی بر میوه و سبزیجات سالم و به دور از مواد نگهدارنده و مصرف ویتامین، آنتی اکسیدان‌ها و روغن زیتون، چای و کافئین و دوری از استعمال دخانیات از مواردی هستند که در تغییر سبک زندگی باید مورد توجه قرار گیرند. 

اکبرشاهی ادامه داد: باتوجه به اینکه پارکینسون یک بیماری مزمن بوده و علایم آن به مرور زمان افزایش می‌یابد، داشتن آگاهی نسبت به این بیمای و مراجعه به پزشک در زمان آغاز علایم برای کنترل و کند شدن سیر بیماری از اهمیت ویژه برخوردار است و امیدواریم یک روز درمان قطعی برای این بیماری یافت شود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه زمان مصرف داروهای دوپامینی از اهمیت بالایی برخوردار است، لازم است در کنار بیماران مبتلا به پارکینسون افرادی باشند که دقت لازم در این امر داشته و برای حمایت از آن‌ها چیدمان خانه مدیریت شود تا درصورت افتادن از آسیب به آن‌ها جلوگیری شود.

این نورولوژیست گفت: در استان قزوین مطالعه آماری دقیقی درباره مبتلایان به این بیماری وجود ندارد؛ البته میزان شیوع آن در همه جا به یک شکل است و داده‌هایی مبنی بر اینکه شدت بروز آن در مناطق مختلف متفاوت است یافت نشده؛ با این حال شاید داشتن مطالعه در زمینه میزان مبتلایان به این بیماری در استان مفید باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز