خبرگزاری کار ایران

ایلنا از قزوین گزارش می‌دهد؛

سرگردانی رانندگان اتوبوس محمدیه و مهرگان در روزهای پایانی سال/ عیدی ویژه استانداری و شهرداری محمدیه به رانندگان، بیکاری بود

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۵۸۹۲

رانندگان اتوبوس محمدیه و مهرگان که پیگیر مطالبات خود از استانداری و اتوبوسرانی بودند نه تنها به راه حلی نرسیدند؛ بلکه در روزهای پایانی سال از کار بیکار شده و اتوبوس‌های آن‌ها در پارکینگ ماندگار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، کرونا؛ مشاغل مختلفی را با تنش و مشکل مواجه کرد، اما کم کم حمایت‌هایی هر چند اندک برای اقشار مختلف درنظر گرفت، اما اتوبوسرانان خط محمدیه و مهرگان در این دو سال نه تنها حمایت ویژه‌ای دریافت نکرده بلکه در روزهای پایانی سال از کار معلق شده و اتوبوس‌هایشان در پارکینگ خاک می‌خورد.

این اتوبوسرانان هفته گذشته برای بیان نیازها و مطالبات خود مقابل استانداری تجمع کرده اما نتیجه‌ای حاضل نشده و با مشکلات بیشتری مواجه شدند.

تعدادی از این اتوبوسرانان برای بیان مشکلات خود در دفتر خبرگزاری ایلنا حضور یافتند.

حسن نعمتی به خبرنگار ایلنا گفت: درمجموع در خط محمدیه و مهرگان 26 دستگاه اتوبوس فعال هستند که هر یک از آن‌ها هم دو راننده دارند و توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، از روزی که کرونا شیوع پیدا کرد مسافران و به تبع آن درآمد ما نیز کاهش پیدا کرد و مشکلات معیشتی کم کم نمایان شدند.

نماینده خط اتوبوس قزوین به محمدیه و مهرگان ادامه داد: تمام اتوبوس‌های قزوین یارانه دریافت می‌کنند اما در این مدت به‌رغم مصوبه استانداری چیزی به ما تعلق نگرفت و چون درآمد کمی داشتیم در تعمیر و نگهداری اتوبوس‌ها هم با چالش مواجه شدیم، چنین بار هم برای پیگیری مشکلات به شورای شهر و سازمان حمل و نقل مراجعه کردیم اما نتیجه‌ای حاصل نشد، برای همین هفته گذشته به استانداری مراجعه کردیم و قرار شد از فردای آن روز سرکار باشیم، اما وقتی ساعت شش و نیم صبح به پارکینگ مراجعه کردیم، در پارکینگ بسته بود و ما را راه ندادند.

سرگردانی رانندگان اتوبوس محمدیه و مهرگان در روزهای پایانی سال/ عیدی ویژه استانداری و شهرداری محمدیه به رانندگان، بیکاری بود

وی عنوان کرد: مصوب هم شده بود که در ایام کرونا در روزهای عادی در ماه سه و نیم میلیون و در روزهای قرمز کرونایی در ماه پنج میلیون یارانه کمکی به اتوبوس‌ها تعلق بگیرد که نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه یارانه 700 تا 800 هزار تومانی سوخت که پیش از این دریافت می‌کردیم هم حذف شد.

نعمتی گفت: به اتوبوس‌های ما به بهانه اینکه مستهلک شده اجازه فعالیت نمی‌دهند و حدود هشت اتوبوس از قزوین را برای خط محمدیه و مهرگان فعال کرده‌اند.

وی عنوان کرد: تا خرداد ماه ۱۴۰۱ قرارداد داریم، به خاطر استهلاک ماشین‌ها به ما اجازه فعالیت داده نمی‌شود؛ اما از دو میلیارد اعتباری که از طرف وزارت کشور برای بازسازی اتوبوس‌ها تخصیص داده شده بود به ما چیزی تعلق نگرفت، سوال ما این است پس دو میلیارد اعتبار بازسازی کجا است.

نعمتی گفت: مشکل ما همین یک هفته نیست، در این دو سال کرونایی ماهی سه تا پنج میلیون درآمد داشتیم که با آن هم باید هزینه‌های ماشین را پرداخت کنیم هم زندگی و امرار و معاش و با مشکلات مختلفی مواجه شدیم.

به جای حل مشکل از کار معلق شدیم

یکی دیگر از رانندگان درباره مشکلاتشان گفت: برای دفاع از حقوقمان به استانداری مراجعه کردیم، خواستار این بودیم که به داد ما برسند اما نه تنها به دادمان نرسیدند بلکه ما را از کار معلق کرده و اتوبوس‌های دیگر را جایگزین کردند.

او عنوان کرد: مشکلات اقتصادی ما پس از معلق شدن از کار افزایش هم یافته و من با چند سر عائله و چندین سال سابقه کار امروز از حقوق بازنشستگی پدرم کمک می‌گیرم.

یکی دیگر از رانندگان هم مطالبات خود را اینگونه بیان کرد: آقای شهردار شما خواستار تعهد ما نسبت به خود هستید اما تعهد شما نسبت به ما چه می‌شود.

او ادامه داد: از روزی که اجازه کار با اتوبوس‌ها را نداریم با پراید مسافر کشی می‌کنم، البته من که چندین سال اتوبوس داشتم روی این را ندارم که با پراید در محدوده شهر خودم زیباشهر کار کنم، مردم به ریش ما می‌خندند، شب عید شده و نمی‌دانیم با کرایه خانه و هزینه‌های زندگی چه کنیم، ما طبق مصوبه به استانداری مراجعه کردیم اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

در روزهای سخت خدمات رسانی را تعطیل نکردیم

یکی دیگر از رانندگان هم گفت: مدتی پیش از ماشین‌های ما بازدید شد و ایراد چندانی نداشتند، ماشین‌هایی با مدل پایین‌تر کار می‌کنند اما به ما می‌گویند اتوبوستان مستهلک است، چطور پیش از این نبود و یک شبه مستهلک شدند.

او ادامه داد: چون درآمدی نداریم مشکل امرار و معاش پیدا کرده‌ایم.

راننده دیگری که حضور داشت هم گفت: از زمان کرونا هیچ کمکی به ما نشده و در این مدت هیچ پس اندازی نداشتیم، بیش از ده بار برای پیگیری مشکلات اقدام کردیم و با اینکه نتیجه‌ای نگرفتیم در روزهای سخت کرونایی هم با وجود همه مشکلان خط را تعطیل نکرده و خدمات رسانی کردیم.

او ادامه داد: روزهایی داریم که راننده حتی اندازه حقوقش کار نکرده و من به عنوان مالک اتوبوس چطور باید هزینه‌های ماشین و رانندگان را پرداخت کنم.

در شهریور ماه هم رانندگان اتوبوس خط محمدیه، مهرگان و الوند برای احقاق حقوق خود مقابل استانداری تجمع کرده بودند که نتیجه‌ای حاصل نشد و طبق گفته‌های این رانندگان در آن زمان، قول‌های استانداری نیز به نوعی سرکار گذاشتن و سنگ قلاب کردن بوده و رفتاری تبعیض آمیز است چرا که اتوبوس‌های قزوین از تسهیلات بهره‌مند هستند.

در هفته گذشته هم در شورای شهر قزوین لایحه دو فوریتی شهرداری  پیرامون استفاده از تسهیلات بند الف تبصره 18 قانون بودجه کشور جهت بازسازی 60 دستگاه از اتوبوس‌های سازمان اتوبوسرانی با بودجه‌ای بالغ بر 134 میلیارد ریال مصوب شد.

خواسته رانندگان اتوبوس خط محمدیه و مهرگان هم این است که شورای شهر و اتوبوسرانی محمدیه هم به خواسته‌های آن‌ها رسیدگی کرده و دو میلیارد بودجه نوسازی برای بهسازی اتوبوس‌ها در اختیارشان قرار گیرد.

از مسئولین استانی هم انتظار می‌رود در روزهای پایانی سال و با تاکید بر اشتغال و معیشت زمینه فعالیت در چارچوب قانون فراهم شده و  حمایت صورت گیرد نه اینکه مانع زایی شده و امیدها ناامید شود.

گزارش: طاهره سادات موسوی

 

انتهای پیام/
طاهره سادات موسوی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز