خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از اختلال یادگیری در دانش آموزان یزدی مقطع ابتدایی؛

پنج هزار دانش آموز یزدی سال پیش مردود شدند/ترک تحصیل ۲ هزار دانش آموز یزدی به دلیل کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۳۹۶۷

در حالی که دانش آموزان مدارس ابتدایی استان یزد به دلیل شیوع گسترده کرونا در آموزش دچار اختلال و افت تحصیلی شده اند اما مسئولان حوزه بهداشت و درمان بازگشایی مدارس ابتدایی را خطرناک می دانند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، پیک ششم کرونا با نام جدید کرونا امیکرون با قدرت سرایت بالای خود از راه رسید اما متأسفانه برخی از شهروندان با واکسن گریزی و بی توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به به گسترش این ویروس کمک کردند تا یک به یک شهرهای استان را در وضعیت قرمز قرار داد و مدارس که در آستانه بازگشایی بودند به ناگهان با تعطیلی و افت بیشتر تحصیلی دانش آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی مواجه شدند.

گرچه مسئولان استان در تلاش برای بازگشایی و تقسیم بندی دانش آموزان در کلاس های خلوت تر بودند اما نبود زیرساخت های مناسب آموزشی از یک سو و اضطراب و نگرانی خانواده ها از سوی دیگر موجب شد تا تلاش ها بی نتیجه بماند و تصمیم گیری ها به سمت تعطیلی مدارس برود که شاید دغدغه سلامت خانواده ها را رفع کند اما دغدغه تحصیلی و افت درسی دانش آموزان را قوت بخشید که به گفته مدیرکل آموزش و پرورش یزد برای جبران آن پنج سال زمان نیاز دارد.

یک سوم دانش آموزان ابتدایی یزد اختلال یادگیری دارند

محسن موحدی فرد با بیان اینکه یک سوم دانش آموزان استان در دوره ابتدایی به دلیل آموزش مجازی دچار اختلال یادگیری هستند اظهار داشت: برای جبران آن به ۵ سال زمان نیاز است و اگر خانواده ها در این زمینه دغدغه مند نباشند آسیب های بیشتری هم در پی خواهد داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش با اشاره به واکسینه شدن ۹۸/۵ درصد دانش آموزان استان به یک دوز واکسن تصریح کرد: اختلاف آمار میان آموزش و پرورش و شبکه درمان ناشی از اینست که ما فقط دانش آموزان را مدنظر قرار می‌دهیم در حالی که شبکه بهداشت و درمان همه افراد بین ۱۲ تا ۱۸ سال را در نظر می‌گیرد.

وی آمار دوز دوم و سوم دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال را ۸۶ و ۶۰ درصد عنوان کرد و اظهار داشت: آمار واکسیناسیون کودکان بین ۵ تا ۱۲ سال کم است و دلیل آن نیز تعطیلی مدارس به دلیل شیوع اومیکرون به شمار می‌آید، ما در اوج اومیکرون از معدود استان‌هایی بودیم که آموزش حضوری را در همه مدارس تعطیل کردیم.

موحدی فرد با اشاره به بازگشایی مدارس بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا گفت: آموزش در حال حاضر ترکیبی است چرا که باید فاصله را رعایت کنیم و بر این اساس امکان حضور همه دانش آموزان در کلاس نیست. دانش آموزان فقط سه روز در هفته در کلاس حضور یافته و سه روز دیگر به صورت غیرحضوری آموزش ببیند.

وی با تأکید بر اینکه آمار‌های غیررسمی نشان می‌دهد سویه اومیکرون طیف کودکان زیر ۵ سال را درگیر کرده است، خاطرنشان ساخت: استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، دریافت واکسن و وجود تهویه از اصول مورد نظر برای آموزش حضوری به شمار می‌آید.

پنج هزار دانش آموز یزدی سال پیش مردود شدند/ترک تحصیل ۲ هزار دانش آموز یزدی به دلیل کرونا

کمبود امکانات آموزشی در بین دانش آموزان یزدی

مدیرکل آموزش و پرورش ادامه داد: تهیه تهویه برای مدارس استان به پنج میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، ولی هم اکنون با توجه به وضعیت هوای استان می‌توان در‌ها و پنجره‌ها را گشود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی از کمبود امکاناتی نظیر تلفن همراه هوشمند و اینترنت به عنوان بخشی از مشکلات آموزش مجازی یاد کرد و بیان داشت: نزدیک به ۵ هزار دانش آموز سال گذشته به دلیل آموزش مجازی مردود شده و دو هزار دانش آموز هم ترک تحصیل کرده اند.

موحدی فرد با اشاره به تحصیل ۲۵۷ هزار دانش آموز در هزار و ۴۶۰ آموزشگاه در سراسر استان اظهار داشت: حضوری یا غیرحضوری بودن آموزش‌ها منوط به نظر ستاد ملی و ستاد استانی مقابله با کروناست و هر تصمیمی که در این زمینه انجام می‌گیرد، عمل می‌کنیم.

وی در خصوص واکسیناسیون کادر آموزشی عنوان کرد: ۹۹ درصد کادر آموزشی استان واکسن کرونا دریافت کرده و آن یک درصد را هم افراد دارای بیماری‌های خاص، بانوان در دوران مرخصی زایمان و تعداد بسیار کمی هم از جمله مخالفان واکسن تشکیل می‌دهد.

موحدی فرد بر لزوم کار اقناعی تأکید کرد و از مدیران مدارس خواست از همه امکانات و توان برای اقناع خانواده جهت واکسیناسیون دانش آموزان بهره گیرند.

پنج هزار دانش آموز یزدی سال پیش مردود شدند/ترک تحصیل ۲ هزار دانش آموز یزدی به دلیل کرونا

خطر بازگشایی مدارس ابتدایی در یزد

اظهارات مدیرکل آموزش و پرورش یزد در حالی مطرح شده که مسئولان در حوزه بهداشت و درمان با توجه به شیوع کرونا و تاثیر آن بر روند آموزش دانش آموزان در مدارس بازگشایی مدارس مقطع ابتدایی را زنگ خطر جدی در جامعه برای شیوع گسترده تر می دانند.

به گفته محمود نوری شادکام؛ پزشک متخصص کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی یزد بیش از ۴۵ درصد مبتلایان به اومیکرون را کودکان تشکیل می‌دهند و باز شدن مدارس زنگ خطر افزایش ابتلا را به صدا درمی آورد.

واکسن در حال حاضر بهترین درمان و پیشگیری برای کرونا است و علم پزشکی جهان فعلا به این مرحله رسیده است. بر اساس آمار و مستندات و مدارک به صورت قاطعانه می‌گویم که واکسیناسیون در استان یزد می‌تواند مرگ و میر را تا یک چهارم کاهش دهد.

این استاد دانشگاه گفت: آمار و مستندات نشان می‌دهد که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت واکسینه، ۲۲ نفر و به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت واکسینه نشده، ۸۶ نفر فوت شده اند، اکثر واکسن زده‌های فوت شده را هم افراد بالای ۷۰ سال و دارای بیماری زمینه‌ای تشکیل می‌دهد.

وی درباره بازگشایی مدارس تأکید کرد که دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها با توجه به دریافت واکسیناسیون باید به صورت حضوری باشند، اما دبستان با توجه به واکسینه نشدن بسیاری از دانش آموزان و همچنین عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باید به صورت غیرحضوری تداوم یابد.

پنج هزار دانش آموز یزدی سال پیش مردود شدند/ترک تحصیل ۲ هزار دانش آموز یزدی به دلیل کرونا

عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس ابتدایی

نوری شادکام افزود: بازگشایی مدارس ابتدایی در چنین شرایطی سبب می‌شود که کودکان به صورت مرتب دچار عفونت شده و بیش از ۵۰ درصد هر کلاس به اومیکرون، آنفولانزا، اومیکرون ـ آنفولانزا و سرماخوردگی مبتلا شوند.

وی بیان داشت: اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مدارس ابتدایی منتفی است، زیرا دانش آموزان زیر ۱۲ سال توجه چندانی به این مساله نداشته و نمی‌توان آنان را مجبور به رعایت کرد. بازگشایی مدارس ابتدایی فقط با تهویه مناسب، وجود مواد ضدعفونی در مدارس و گسترش واکسیناسیون امکان پذیر است.

پزشک متخصص اطفال ادامه داد: اینکه گفته می‌شود دانش آموزان در مدارس حضور یابند تا آنان را به واکسیناسیون اقناع کنیم درست نیست، زیرا والدین این افراد باید اقناع شوند و بر این اساس باید جلساتی در مدرسه با حضور والدین برگزار شده و کارشناسان شبکه بهداشت به همه سوالات والدین پاسخ دهند.

به گزارش ایلنا، گسترش موج ششم کرونا با ورود سویه اومیکرون، سردرگمی آموزش حضوری دانش آموزان در مدارس را افزایش داد و موجی از دودلی و تردید در خانواده ها ایجاد کرد، آموزش های غیرحضوری هم آنگونه که از کلیپ ها و صوت های منتشر شده در فضای مجازی پیداست راه به جایی نبرده و اعصاب خانواده و معلمان و دانش آموزان را تحت تاثیر قرار داده است. نبود زیرساخت ها و ارائه آموزش های رایگان که در قانون اساسی نیز آمده است مورد توجه نبوده و عواقب این سهل انگاری مسئولانه تنها در استان یزد منجر به مردودی پنج هزار دانش اموز و ترک تحصیل ۲ هزار دانش آموز شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز