خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس کانون شورای کار استان سمنان در گفت و گو با ایلنا:

ابطال دادنامه 179 دیوان عدالت اداری مطالبه معدنکاران طزره دامغان/ طرح طبقه بندی مشاغل تا پایان سال اجرا می شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۰۱۴۴

نایب رئیس کانون شورای اسلامی کار استان سمنان گفت: اواخر دولت دوازدهم وزیر کار دولت روحانی به قوه قضاییه نامه‌ای برای ابطال دادنامه 179 دیوان عدالت اداری ارسال کرد اما هنوز اتفاق خاصی در این زمینه صورت نگرفته است و مطالبه معدنکاران طزره هم ابطال همین دادنامه است.

حسن روشنایی در گفت و گو با خبرنگار ایلنای سمنان بیان کرد: تجمع کارگران معدن برناکی از مجموعه تونل های معدن زغال سنگ طزره دامغان به دلیل تغییر و تحول پیمانکار بود.

وی با توجه به این خواسته کارگران که از قبل می گفتند چرا ما را تبدیل وضعیت نمی‌کنید و از قرارداد بستن با پیمانکار نجات نمی‌دهید، افزود: در سفر رئیس جمهور به سمنان به او نامه دادم که با توجه به ماده ۷ قانون کار به جهت امنیت شغلی با کارگر قرارداد دائم بسته شود.

رئیس شورای کار البرز شرقی تصریح کرد: دیوان عدالت اداری حکمی صادر کرده که به کارفرما مجوز می‌دهد  با کارگر «قرارداد موقت»، «قرارداد معین» یا «قرارداد پیمانکاری» منعقد کند.

روشنایی اظهار کرد: برای حل این مورد پیگیری‌های شد اما به دلیل جابه جایی دولت این موضوع دچار وقفه شد هر چند با نمایندگان استان سمنان در مجلس رایزنی کردیم که در کمیسیون اجتماعی مجلس به این موضوع پرداخته شود.

نایب رئیس کانون شورای اسلامی کار استان سمنان اضافه کرد: اواخر دولت دوازدهم وزیر کار دولت روحانی به قوه قضاییه نامه‌ای برای ابطال دادنامه 179 دیوان عدالت اداری ارسال کرد اما هنوز اتفاق خاصی در این زمینه صورت نگرفته و مطالبه معدنکاران طزره هم ابطال همین دادنامه است.

 البرز شرقی دستورالعملی برای تبدیل وضعیت کارگران ندارد

وی ادامه داد: در شرایط فعلی شرکت البرز شرقی دستورالعملی برای تبدیل وضعیت کارگران ندارد؛ ۹۵ درصد سهام شرکت البرز شرقی متعلق به ذوب آهن اصفهان است و ۵ درصد باقی مانده به کارگران واگذار شده است؛ شرکت البرز شرقی خصوصی است و تصمیم‌گیرنده ذوب آهن اصفهان است اما دستورالعمل تبدیل وضعیت کارگران خانواده های شهدا و ایثارگر، کشوری است و همه شرکت‌ها دارند اجرا می کنند و البرز شرقی هم دارد اجرا می کند.

طرح طبقه بندی مشاغل از اسفندماه اجرا می شود

رئیس شورای کار البرز شرقی با اشاره به اینکه نماینده نیروهای شرکتی هستم اما مشکلات نیروهای پیمانکاری را هم پیگیری می کنم، گفت: مدیرعامل جدید البرز شرقی که از شهریورماه منصوب شده تاکید کرده پیمانکاران جدید باید طرح طبقه بندی مشاغل را از اسفند ماه امسال برای کارگران  اجرایی کنند.

وی افزود: همچنین 4 درصد مشاغل سخت و زیان‌آور را مدیرعامل جدید تعیین تکلیف کرده که یا پیمانکار پرداخت کند یا اگر قرار است شرکت پرداخت کند از پیمانکار بگیرد.

رئیس شورای کار البرز شرقی اضافه کرد: پیمانکاری که فوت کرده یا پیمانکارانی که معمولا اموالی برای توقیف ندارند حتی در صورت شکایت کردن و محکوم شدن نتیجه‌ای برای کارگر ندارد؛ اما الان شرکت این موضوع را تعیین تکلیف کرده که کارگر در انتهای خدمتش دچار سردرگمی نشود.

روشنایی بیان کرد: در البرز شرقی سه نوع قرارداد داریم؛ یک گروه «قرارداد دائم» هستند، گروهی «قرارداد مدت معین» هستند و گروهی «قرارداد پیمانکاری» هستند. گروه سوم قرارداد پیمانکاری در قانون پیش‌بینی شده  که پیمانکار بتواند کارگر با قرارداد پیمانکاری بگیرد.

تبدیل وضعیت کارگران به صورتآنی بار مالی هنگفتی برای پیمانکاران دارد

وی ادامه داد: نظر دولت این است که اگر تبدیل وضعیت کارگران یک دفعه انجام شود بار مالی هنگفتی برای پیمانکاران دارد و به جای سرمه کردن کور می شود. البته این نظر نمایندگان کارفرما بود در صورتی که ما به عنوان شورای کار می‌گوییم اگر کارگران امنیت شغلی داشته باشد بهتر کارشان را انجام می دهد.

وی با توجه به اینکه تورم واقعا کمرشکن است، اضافه کرد: البرز شرقی یک ریال هم نسبت به پرداخت حقوق کارگران کوتاهی نکرده است. تا قبل از این طرح طبقه بندی مشاغل در البرز شرقی اجرا نمی‌شد به این دلیل که معمولاً پیمانکاران قرارداد یکساله داشتند و برای این کار حداقل ۵ سال لازم است اما البرز شرقی به گونه‌ای دارد عمل می‌کند که پیمانکار به عنوان کارفرمای دست دوم شناخته شود و حتی اگر در سال جدید پیمانکار دیگری برای مناقصه شناخته شد باید اجبارا طرح را اجرا کند و آن را لغو نکند.

قانون تناقض دارد

روشنایی یادآور شد: در کارهای غیر دائم و غیر مستمر حداقل قراردادی که وزارت کار تصویب کرده است 3 سال است اما البرز شرقی به عنوان مثال از ۵۰ سال قبل شروع شده و شاید تا 100 سال آینده نیز ادامه دار باشد قرارداد یکساله می بندد و این تناقض قانون است.

وی اضافه کرد: کل مجموعه البرز شرقی حدود ۳ هزار نفر کارگر و نیروی کار دارد که شامل معادن طزره، کارخانه زغالشویی، ناحیه صنعتی شهرسازی، ایستگاه بارگیری زرین و معادن استان گلستان می شود.

روشنایی گفت: علت فوت مرحومان روشنایی و افضلی دو معدن کار که چند ماه قبل بر اثر ریزش تونل جان خود را از دست دادند مشخص شد. کارفرما و پیمانکار به صورت تساوی مربوط به پرداخت این دو معدنکار شدند؛ البته جزئیات بیشتر این موضوع را باید واحد حقوقی پاسخگو باشد.

برگزاری انتخابات شورای کار معدن طزره زیر نظر اداره کار شاهرود

نایب رئیس کانون شورای کار استان سمنان تصریح کرد: انتخابات شورای کار را اداره کار شاهرود برگزار می کند چون دفتر مرکزی البرز شرقی در شاهرود قرار دارد و انتخابات زیر نظر اداره کار شاهرود برگزار می شود.

وی افزود: نیروهای پیمانکاری هم جدیدا ادعا کرده‌اند به منظور دفاع از حقوق مان و تعیین سرنوشت شغلی ، باید در انتخابات شرکت کنیم که البرز شرقی اعلام آمادگی کرده است اما اداره کار هنوز اعلام نکرده که کارگر پیمانکاری آیا می تواند در انتخابات شرکت کند یا نه.

روشنایی با اشاره به اینکه البرز شرقی بزرگترین بنگاه اشتغال زایی استان سمنان شناخته شده است، اضافه کرد: اداره کار صندوق ها را در معدن می آورد و در محل معدن طزره انتخابات برگزار می شود. دوره ها 2 ساله است که هشت نفر با رای گیری انتخاب می شوند و یک نفر نیز نماینده مدیر است که مجموعا 9 نفر می شوند.

 

 

انتهای پیام/
محمود بانی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز