خبرگزاری کار ایران

ایلنا از کرمان گزارش می‌دهد:

فرصتی که از هنرمندان جنوب کرمان گرفته شد/ وعده‌هایی که به سرانجام نرسید

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۲۵۴۹

در حالی سی و پنجمین نمایشگاه صنایع دستی کشور در روزهای نهم تا دوازدهم بهمن ماه سال جاری در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد که هیچگونه اطلاع رسانی در این زمینه انجام نشده و وعده مسئولان مبنی بر واگذاری غرفه‌های رایگان به هنرمندان عملی نشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سی و پنجمین نمایشگاه صنایع دستی کشور امسال یبن نهم تا دوازدهم بهمن ماه در حالی برگزار شد که مسئولان به دلیل جاری شدن سیل در جنوب استان کرمان به هنرمندان این مناطق وعده دادند غرفه‌هایی را به صورت رایگان در اختیارشان قرار دهند. اما این وعده عملی که نشد هیچ ، حتی درباره تاریخ برگزاری این نمایشگاه نیز اطلاع رسانی نشد تا هنرمندان   بتوانند در فرصت کافی در آن حضور یابند. 

سارا محمدی یکی از هنرمندان اهل جیرفت در این باره به خبرنگار ایلنا، گفت: هیچگونه اطلاع رسانی برای برگزاری این نمایشگاه به ما نشد و زمانی باخبر شدیم که فردا قرار بود نمایشگاه برگزار شود. نه تنها من بلکه هیچ کدام از هنرمندان جنوب استان کرمان از برگزاری این نمایشگاه با خبر نبودند.

فرصتی که از هنرمندان جنوب کرمان گرفته شد/ وعده‌هایی که به سرانجام نرسید

وی افزود: فروشگاه صنایع دستی و الیافی دارم و امسال برای اولین بار بود که می خواستم در نمایشگاه بین المللی تهران شرکت کنم و قبلا در نمایشگاه هایی که در سطح استان برگزار می‌شد، شرکت می‌کردم که امسال از قبل باخبرمان نکردند که آمادگی برای شرکت داشته باشیم.

هانیه مهدی پور پژوهشگر فرش کرمانی نیز به ایلنا گفت: برای برگزاری این نمایشگاه هیچگونه اطلاع رسانی نشد و کم و بیش از برخی  دوستان شنیدم که قرار بوده یک غرفه در اختیار ما هنرمندان در جنوب استان قرار بدهند.

این هنرمند ادامه داد: حتی اعلام نکردند که هنرمندان با پرداخت هزینه در این نمایشگاه شرکت کنند. معمولا هنرمندانی که در شهر ما کار صنایع دستی انجام می دهند خیلی از طریق فضای مجازی نمی توانند برای صنایع دستی شان تبلیغ کنند و نیاز است که حتما در این گونه نمایشگاه ها حضور یابند. 

فرصتی که از هنرمندان جنوب کرمان گرفته شد/ وعده‌هایی که به سرانجام نرسید

مهدی پور ادامه داد: هنرمندان جنوب استان بیشتر خانوم‌هایی هستند که توان مالی شان به شکلی است که نمی‌توانند هزینه برای شرکت در نمایشگاه‌ها را و به خصوص در تهران بپردازند و باید به لحاظ مالی حمایت شوند.

وی گفت: در سال‌های گذشته که دبیر انجمن صنایع دستی بودم وضعیت اینگونه نبود، تا حدودی برای شرکت در نمایشگاه‌های صنایع دستی به هنرمندان جنوب استان کرمان اطلاع رسانی می‌شد و با ما تماس می‌گرفتند که چنین نمایشگاهی قرار است به صورت رایگان برگزار شود و شرکت کنید. اما متاسفانه امسال این اتفاق نیفتاد.

فرصتی که از هنرمندان جنوب کرمان گرفته شد/ وعده‌هایی که به سرانجام نرسید

مهدی پور افزود: بیشتر در زمینه پژوهشی و فرش فعالیت دارم و کتابی هم در خصوص فرش در جنوب استان کرمان نوشته‌ام و در زمینه صنایع دستی فعالت می‌کنم. یکی از دلالیل حضورم  در نمایشگاه بین المللی تهران رونمایی از کتابم بود که مردم بیشتر با هنر غنی فرشبافی در جنوب این استان آشنا شوند.

الهام عبدالهی کارشناس صنایع دستی و کارشناس ارشد پژوهش هنر نیز در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، گفت:  ابتدا  فکر کردم به دلیل گرفتاری های کاری ام از برگزاری نمایشگاه بین المللی باخبر نشده ام اما با پرس و جو از دوستان متوجه شدم اصلا در جنوب استان اطلاع رسانی برای شرکت کردن  هنرمندان اقدامی صورت نگرفته است.  گویا تنها هتل کپری قلعه گنج معرفی شده بود و هیچ نماینده ای از هنرمندان صنایع دستی جنوب استان کرمان در این نمایشگاه حضور پیدا نکرده اند.

فرصتی که از هنرمندان جنوب کرمان گرفته شد/ وعده‌هایی که به سرانجام نرسید

عبدالهی اضافه کرد: از 17 تا 23 بهمن نیز فکر کنم نمایشگاه صنایع دستی کرمان قرار  است در همه کشور  با ظرفیت 50 غرفه برگزار شود که تاکنون باز هم اطلاع رسانی در این زمینه نشده است.

وی عنوان کرد:  در زمینه قلم زنی فعالیت دارم و عمده آثارم نقوش تمدن جیرفت است. سال های قبل که در نمایشگاه بین المللی شرکت می کردم از آثارم استقبال خوبی می شد. امسال تعداد زیادی از آثار جدیدم را آماده کردم  که باز هم در این نمایشگاه شرکت کنم که متاسفانه شرایط حضورم محیا نشد.

این هنرمند جیرفتی ادامه داد: 2 سال پیش سفارت  ایران برای شرکت در یکی از نمایشگاه‌های خارج از کشور دعوتم کرد که با شروع بیماری کرونا مجوزم لغو شد.

فرصتی که از هنرمندان جنوب کرمان گرفته شد/ وعده‌هایی که به سرانجام نرسید

اکرم قلندری کارآفرین برتر کشور در سال های 98 و1400 و فعال حوزه صنایع دستی حصیری  در قلعه گنج نیز به ایلنا در این باره گفت: هزینه غرفه ای که چند روز پیش در نمایشگاه بین المللی تهران شرکت کردم را تا ریال آخر پرداختیم. ابتدا قرار بود 3 غرفه به صورت کاملا رایگان برای جنوب استان کرمان در نظر بگیرند که بعد با ما تماس گرفتند و اعلام کردند معین اقتصادی منطقه هزینه را باید بپردازد و ما که دیر مطلع شدیم صنایع دستی مان را از پیش به نمایشگاه بین المللی تهران ارسال کرده بودیم.

قلندری افزود:  معین اقتصادی برای پرداختن هزینه غرفه ها باید مراتب اداری‌اش را طی کند که زمانبر است به همین دلیل از طرف نمایشگاه با ما تماس گرفتند که اگر هزینه را تا 24 ساعت آینده نپردازید غرفه تان را کنسل خواهیم کرد. هنرمندان دیگر در جنوب کرمان که توان پرداخت هزینه ها را نداشتن متاسفانه نتوانستند در این نمایشگاه شرکت کنند.

فرصتی که از هنرمندان جنوب کرمان گرفته شد/ وعده‌هایی که به سرانجام نرسید

این کارآفرین برتر کشور بیان کرد:  با اداره میراث فرهنگی تماس قلعه گنج تماس گرفتم و برای هزینه غرفه ها کمک خواستم که از اداره کل استان به ما اعلام شد با معین اقتصادی رایزنی کرده‌ایم و در حال طی شدن مراحل اداری هستیم. بالاخره 5 میلیون تومان برای هزینه غرفه خودم پرداختم. بعد از کلی هزینه که توانستیم صنایع دستی مان را به نمایشگاه ارسال کنیم برای ما مکانی را برای استراحت در نظر نگرفته بودند که مجبور شدیم هتل بگیریم.

قلندری اضافه کرد: مسئولان نمایشگاه هم در حق مان کم لطفی کرده و غرقه مان  که نزدیک به یکی از درهای ورودی نمایشگاه بود را به سالن 44 منتقل کردند که در طبقه بالا بود و این باعث شد هنرمندان سفالگری کرمان غرفه شان را جمع آوری کنند و بدون فروش به کرمان بازگردند. جایی بودیم که اصلا آثارمان دیده نشد و مردم استقبال خوبی نکردند. با 10 میلیون تومان هزینه ای که کردیم تنها 11 میلیون تومان از صنایع دست مان را فروختیم و هیچ سودی عایدمان نشد.

وی گفت: هیچ کدام  از دوستان هنرمندم  از جنوب استان نتوانستند امسال در نمایشگاه بین المللی کرمان شرکت کنند و تنها از جنوب استان من توانستم شرکت کنم. هیچ غرفه رایگانی در اختیارمان نگذاشتند و آمدنم تنها موجب دلخوری دوستانم در جنوب استان شد. تمام هزینه ها را خودم پرداختم و همه فیش های واریزیم هم موجود است و این در حالی است  که رسانه ها اعلام  کرده بودند که غرفه رایگان در اختیار هنرمندان جنوب استان قرار می دهند که اصلا چنین چیزی نبود. تنها استانی که هنرمندان همه هزینه را پرداختند اتفاقا همین استان کرمان بودو با دست خالی هم از نمایشگاه برگشتیم. در حالی که برخی از استان هیچ هزینه ای نپرداخته بودند حالا از منابع مالی تامین شده بودندخدا می داند.

فرصتی که از هنرمندان جنوب کرمان گرفته شد/ وعده‌هایی که به سرانجام نرسید

 این هنرمند ادامه داد: امسال نمایشگاه بین المللی صنایع دستی در تهران کاملا برای ما  بدون بازخورد بود و الکی از سوی سازمان میراث فرهنگی برگزار شد. بعد از 2 سال که به دلیل بیماری کرونا این نمایشگاه باز هم برگزار شد که فکر می کردیم شاید آثارمان بهتر دیده شودکه همه سختی های راه را به جان خریدیم اما متاسفانه فروشی نداشتیم

شمس الدینی دیگر هنرمند اهل قلعه گنج هم به خبرنگار ایلنا در این باره گفت: سال های گذشته هم که میراث فرهنگی نمایشگاه برگزار می کرد برای شرکت تمایلی نداشتیم ولی گفتیم شاید امسال فروش خوبی داشته باشیم و به همین دلیل به خانم های این شهرستان آثارشان را در کمتر از 10 روز آماده کردند. وسایل را به تهران ارسال کردیم که با ما تماس گرفتند غرفه تان کنسل شده و وسایل مان برگشت خورد.

وی اضافه کرد: با شوق و اشتیاق این همه صنایع آماه کردیم که کارمان بی نتیجه ماند. ای کاش در بلند مدت برای مشتری ها سفارش می گرفتیم و به صورت تک فروشی کار می کردیم. 40 نفریم که کلی سوزن دوزی روی دست مان مانده است.

گزارش: مریم بازوند

 

انتهای پیام/
مریم بازوند
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز