خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنای فارس مطرح شد؛

هنوز موضوع کارتی شدن نان در مجلس مطرح نیست / اگر هم مطرح شود با آن مخالفت خواهیم کرد/ بخشی از گندم وارداتی از گاوداری ها سر در می‌آورد

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۲۷۶۱

پرداخت هزینه نان از طریق کارت یارانه، لایحه ای است که چندی پیش از طرف سازمان برنامه و بودجه به مجلس پیشنهاد شده که قرار است پس از چکش کاری نهایی وارد مرحله عملی شود اما این طرح هنوز ابهامات زیادی به همراه دارد.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از شیراز، در روزهای گذشته رئیس برنامه و بودجه از بررسی طرح کارتی‌کردن خرید نان  توسط تیم اقتصادی دولت خبر داد و گفت از این پس یارانه نان از طریق کارت به نانوا پرداخت می‌شود و افراد نان را به همان قیمت قبل خریداری خواهند کرد.

اگر چه این طرح هنوز به مرحله بررسی و تصویب از سوی مجلس نرسیده اما دارای ابهاماتی است که هنوز پاسخی برای آن نیست. از جمله اینکه آیا  اگر این طرح نیز مانند ده‌ها طرح دیگر شبیه آن شکست بخورد در قیمت نان تأثیر گذار  خواهد بود؟ اگر کسی این کارت‌ها را نداشت چگونه می‌تواند نان بخرد؟ دولت چگونه قرار است این کارت‌ها را توزیع کند و ساز و کار آن چیست؟

بودجه‌ای که کسری دارد امکان هر اتفاقی  در آن هست

رئیس مجمع نمایندگان فارس با بیان اینکه بودجه 1401 آن قدر شفاف نیست که بتوان فهمید در سال آینده نان کارتی می شود یا خیر، می گوید: متاسفانه بودجه‌ها از سال های گذشته تاکنون توسط یک سری افراد نوشته شده است.

علی رضا پاک فطرت در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه در بعضی از مواقع دولت برای حل مشکل کشور با پافشاری مجلس را وادار می کند تا کلیات بودجه را به موقع تصویب کند، می‌افزاید: ذکر این نکته ضروری است در بودجه‌ای که کسری دارد امکان رخ دادن هر اتفاقی وجود دارد و به عنوان مثال برداشتن ارز ترجیحی و...دور از ذهن نیست.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه متاسفانه خشکسالی های متعدد در سال های گذشته باعث شده تا گندم را وارد کنیم می افزاید: خشکسالی های سال های گذشته باعث شده که برای تامین گندم سالیانه حدود 7 میلیون تن گندم وارد کشور شود و این در حالی است که تولید گندم به عنوان یک کالای استراتژیک به مراتب خیلی بهتر از وارادت است.

رئیس مجمع نمایندگان فارس می گوید: در صورتی که گندم در کشور وجود نداشته باشد با رخ دادن هر اتفاقی وارد کردن این محصول استراتژیک بسیار سخت و دشوار خواهد شد.

وی با بیان اینکه کافی است که دشمن در یک مقطع زمان خلیج فارس را نا امن کند، بیان می کند: در این شرایط نیاز و ضرورت محصول استراتژیکی مانند گندم خیلی احساس می شود و این در حالی است که اهمیت فروش نفت همانند نبود گندم نیست و گندم از جمله محصولاتی است که دولتمردان باید نسبت به تولید آن توجه ویژه ای داشته باشند.

موضوع کارتی شدن نان در مجلس مطرح نیست

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه اغلب نمایندگان به هیچ‌وجه به کوپنی و کارتی شدن نان اعتقادی ندارند، بیان می کند: ضمن اینکه هنوز موضوعی در باره کارتی شدن نان در مجلس مطرح نیست  و اگر هم به مجلس بیاید با آن مخالفت خواهم کرد.

تامین نان به قیمت مناسب کمترین انتظار مردم است

پاک فطرت با بیان اینکه در حال حاضر تامین نان به قیمت مناسب کمترین انتظار مردم است ادامه می دهد: اما حذف ارز ترجیحی و وارد کردن گندم با ارز نیمایی باعث می شود تا قیمت نان به مراتب گران شود.

رئیس مجمع نمایندگان فارس با بیان اینکه در شرایط فعلی نیاز است تا دولت ارز مناسبی را در اختیار تولید کنندگان گندم جو و.....  در داخل تخصیص دهد، بیان می کند: دولت اگر خواستار حمایت از تولید است باید محصولات داخلی و ..... را از کشاورزان خریداری کنند.

هنوز موضوع کارتی شدن نان در مجلس مطرح نیست / اگر هم مطرح شود با آن مخالفت خواهیم کرد/ بخشی از گندم وارداتی از گاوداری ها سر در می‌آورد

لزوم اصلاح تفکر تیم اقتصادی دولت

 نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه در حال حاضر نیاز است تا تفکر اقتصادی دولت اصلاح شود می افزاید: متاسفانه اقدامات متخصصان اقتصادی دولت به ضرر مردم است و این در حالی است که تصمیمات اقتصادی دولت به نفع تولید نیست و این تصمیمات بدون در نظر گرفتن منافع مردم اتخاذ می شود.

پاک فطرت با بیان اینکه وارد کردن گندم با قیمتی بالا‌تر از نرخ تضمینی امری مناسب نیست می گوید: معتقدم که قرار است که دولت باید محصولات و اقلام خوراکی را با قیمتی بالا تر از نرخ وارداتی آن از تولید کنندگان و کشاورزان خریداری کند.

حذف ارز ترجیحی در دارو و نان غیر ممکن است

رئیس مجمع نمایندگان با اشاره به اینکه صحبت های رئیس برنامه و بودجه کشور مبنی بر کارتی شدن صرفا موضع گیری های شخصی بوده و مجلس به هیچ وجه این موضوع را قبول ندارد می گوید: در شرایط فعلی نمایندگان هم به حذف ارز ترجیحی اعتقادی ندارند و ذکر این نکته ضروری است که حذف ارز ترجیحی در بخش های دارو و نان غیر ممکن است.

پاک فطرت با بیان اینکه دولت باید هنر داشته باشد مقابل افرادی که ارز را به به خارج از کشور می برند و دیگر بازنمی گرداند مقابله کند ادامه می دهد: قطعا واردات محصولاتی مانند دارو، گندم ،نهاده های دامی و .... توسط دولت می‌تواند اتفاق مناسبی در بسیاری از حوزه‌ها باشد.

بخشی از گندم وارداتی از گاوداری ها سر در می آورد

قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم در ادامه با بیان اینکه موضوع نان کوپنی مطرح نیست می گوید: در حال حاضر دولت جهت واردات گندم ارز 4200 تومانی به وارد کنندگان اختصاص می دهد که این افراد بخشی از این ارز را صرف واردات گندم می کنند و بعضی از وارد کنندگان هم نرخ گندم را بالاتر از قیمت مصوب برای دولت حساب می کنند که این مهم سبب می شود قیمت واردات گندم افزایش یابد و در نهایت ارز بیشتری هم صرف این بخش شود.

جعفر قادری در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه بخشی از گندم وارداتی از گاوداری ها و.... سر در می آورد می افزاید: در شرایط فعلی دولت جهت جلوگیری از اتلاف گندم و صادر شدن آرد به کشورهای منطقه وارد کنندگان گندم را با ارز نیمایی وارد کنند و در نهایت مردم و خریداران نان تنها هزینه گندم و ارز 4200 تومانی را پرداخت می کنند و دولت یارانه آرد را به نانوایی ها طبق فروشی که داشتند پرداخت می کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه به هیچ وجه موضوع محدودیت و ایجاد صف و کوپن برای نان وجود ندارد، می افزاید: قطعا این بخش سبب می شود تا از اتلاف آرد و گندم جلوگیری کنند.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه اختصاص ارز نیمایی باعث می شود تا قیمت واردات گندم و خرید این محصول از داخل کشور یکسان شود، بیان می کند: قطعا این بخش هیچ گونه رانتی ایجاد نخواهد کرد.

گزارش: محمدرضا طاهری

انتهای پیام/
محمدرضا طاهری روزنامه نگار
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز