خبرگزاری کار ایران

پیرو شیوع آنگارا در برخی استان‌ها؛

همدان عاری از هر گونه ویروس آنگارا است/ مرغداران هشیار باشند

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۴۰۷۳

مدیر کل دامپزشکی استان همدان اعلام کرد: هیچ مورد مثبتی از ویروس آنگارا در مرغداری‌های همدان و ماکیان مشاهده نشده است.

به گزارش ایلنا از همدان، محمودرضا رسولی اظهار کرد: بیماری آنگارا نوعی بیماری ویروسی بوده که توسط آدنوویروس به وجود می‌آید و بیماری عفونی و مسری بوده که در صورت شیوع موجب تلفات زیادی در واحدهای مرغداری می‌شود.

وی با بیان اینکه این بیماری تلفات بالایی دارد، افزود: مایعات در زیر پریکارد قلب جمع می‌شود و در نهایت تلفات ماکیان را به دنبال دارد و این بیماری در واقع التهاب حاد ویروسی کبد محسوب می‌شود که برای طیور کشنده است.

رسولی با بیان اینکه نحوه انتقال این ویروس به صورت عمودی و افقی است، تصریح کرد: انتقال ویروس از طریق مادر به جوجه منتقل می‌شود که انتقال عمودی بوده همچنین انتقال افقی از طریق عدم رعایت بهداشت در مرغداری‌ها از یک مرغ به مرغ دیگر منتقل می‌شود.

وی به مرغدران توصیه کرد و گفت: تمامی موارد بهداشتی باید در مرغداری‌ها رعایت شود چراکه خطر انتقال بیماری و شیوع آن در یک مرغداری وجود داشته و ممکن است خسارات بالایی به همراه داشته باشد چرا که در صورت شیوع این ویروس در مرغداری مجبور به معدوم سازی مرغ‌ها هستیم.

مدیرکل دامپزشکی همدان با اشاره به اینکه این ویروس برای اولین بار در منطقه آنگارا دیده شده، خاطرنشان کرد: نام این ویروس آنگارا نامگذاری شده و نزدیک به ۱۳ سال است که در کشور ایران دیده شده است.

وی با بیان اینکه مجموعه دامپزشکی هشیار بوده و خوشبختانه هیچ مورد مثبتی از این بیماری تاکنون در همدان دیده نشده است، گفت: این بیماری به شدت واگیر بوده و مرغداران در صورت مشاهده موارد تلفات، کاهش تولید و کاهش مصرف آب و دانه باید از مجموعه دامپزشکی کمک بگیرند تا از شیوع آن جلوگیری شود.

رسولی با بیان اینکه آنگارا یک بیماری ویروسی بوده و درمان قطعی ندارد، گفت: واکسن این بیماری وجود دارد که موجب کاهش علائم عفونت و تلفات می‌شود و به زودی همدان نسبت به کیت تشخیص این بیماری مجهز می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز