خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی استان:

مورد مثبتی از طاعون در دام‌های همدان نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۱۵۸۹

مدیر کل دامپزشکی استان همدان گفت: هیچ مورد مثبتی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) در استان نداریم.

به گزارش ایلنا از همدان، محمود رضا رسولی اظهار کرد: در سالجاری بیش از دو میلیون راس دام سبک علیه طاعون در استان همدان واکسینه شدند و مشکلی در این زمینه نداریم.

وی  با بیان اینکه طاعون نشخوارکنندگان در دام های سبک  اتفاق می‌افتد، افزود: در مناطق حفاظت شده حیواناتی زندگی می‌کنند که احتمال انتقال این ویروس به آنها وجود دارد، بنابراین مجموعه دامپزشکی تمامی دام‌های اطراف منطقه حفاظت شده محیط زیست را واکسینه کرده تا احتمال انتقال بیماری به حیوانات مناطق حفاظت شده به صفر برسد.

رسولی با بیان اینکه بهترین راه پیشگیری از ویروس طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسیناسیون است، گفت: خوشبختانه مجموعه دامپزشکی استان همدان با اولویت قراردادن واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های مختلف موفق به کاهش ۵۶ درصدی کانون بیماری‌های مختلف دامی در سال‌جاری شده است و خوشبختانه هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

رسولی با بیان اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان یک بیماری ویروسی و قابل سرایت به حیوانات حیات وحش از جمله کل و بز است، تصریح کرد: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و در نهایت تلف می‌شود.

وی گفت: در حیوان مبتلا به این بیماری مقادیر زیادی از ویروس در ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع وجود داشته و حتی شیر حیوان حاوی این ویروس بوده و به راحتی به سایر دام‌ها و حیوانات قابل انتقال است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز