خبرگزاری کار ایران

کاهش تولید انار در بردسکن خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۱۵۸۷

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن گفت: حجم محصول انار این شهرستان واقع در جنوب غربی خراسان رضوی امسال به میزان ۳۰ درصد نسبت به پارسال کمتر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا مهمیز گفت: بر این اساس حجم برداشت محصول انار از باغ‌های بردسکن ۲۵ هزار تن پیش‌بینی می‌شود که هفت هزار و ۵۰۰ تن در مقایسه با حجم حدود ۳۳ هزار تنی پارسال کمتر خواهد بود.

وی افت انار تولید بردسکن را شامل هر دو جنبه کمیت و کیفیت محصول ذکر و بیان کرد: سرمازدگی ناشی از نوسان شدید دمای هوای اواخر زمستان و ابتدای بهار گذشته، طولانی شدن دوره گرمای تابستان امسال و همچنین اختلال در تامین برق مورد نیاز موتورپمپ چاه‌های آب کشاورزی از عوامل کاهش تولید کمی و کیفی محصول انار در این شهرستان هستند.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن آبانماه را زمان آغاز برداشت انواع پانزده‌گانه ارقام محصول انار بردسکن که "خزر، دانه یاقوتی، دانه سیاه و دانه جگری" معروفترین آنها است، ذکر کرد و افزود: ۹۰ درصد انارستان‌های این شهرستان به کشت رقم خزر اختصاص دارد که انار صادراتی شناخته شده ای در سطح جهان است.

وی ادامه داد: درختان انار در نیمی از سطح هزار و ۸۶۰ هکتاری باغهای بردسکن بارور هستند لذا متوسط عملکرد تولید محصول در این شهرستان ۱۵ تن در هر هکتار است.

مهمیز در ادامه اظهار داشت: علاوه بر عواملی که موجب کاهش ۳۰ درصدی حجم محصول انار در بردسکن شده، هم‌اینک نیز تولید آن برای باغداران این شهرستان توجیه اقتصادی چندانی ندارد.

وی افزود: فقدان توجیه اقتصادی تولید انار برای باغداران بردسکنی با وجود آنکه قیمت امسال این محصول در مقایسه با پارسال ۲ برابر بیشتر شده، ناشی از افزایش زیاد هزینه‌های تولید انار شامل همه مراحل تولید از کاشت تا برداشت محصول است.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن ادامه داد: هم‌اینک باغداران این شهرستان با توجه به جمیع شرایط اقتصادی جاری و افزایش هزینه‌ها، تولید انار را فاقد سود لازم برای تولید این محصول ارزیابی می‌کنند.

وی به دیگر مشکلات انارکاران بردسکنی نیز اشاره و بیان کرد: مهمترین مشکل کنونی باغداران در این بخش کمبود منابع آبی، جیره‌بندی آب و همچنین رواج آفت بیولوژیکی کرم گلوگاه انار است.

۱۲ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در سطح ۲۸ هزار و ۸۸۵ هکتاری کشتزارهای شهرستان بردسکن فعالیت دارند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز