خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

دستمزد پس از امنیت شغلی مهمترین دغدغه کارگران است

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۵۰۵۹

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان غربی گفت: دستمزد پس از امنیت شغلی مهمترین دغدغه کارگران است.

سعید مصطفی نژاد در گفت و گو با ایلنا، بیان کرد: اصل سه جانبه گرایی در مجموعه وزارت تعاون و کار باید جدی گرفته شود، موضوع مهمی که در این سال‌ها در حد شعار به آن پرداخته شده و تشکل‌های کارگری و بازنشستگان عملا حضور جدی در تصمیم‌گیری‌ها نداشته‌اند.

مصطفی نژاد؛ به‌کارگیری مدیران پاکدست و مجرب در بخش‌های مختلف وزارت تعاون و کار برای پیگیری جدی مسایل و مشکلات جامعه شریف کارگری و بازنشستگان را مورد تاکید قرار داده و گفت: باید سهم کارگران و بازنشستگان از منابع درآمدی عظیم سازمان تامین اجتماعی مشخص شود آیا گوش شنوایی برای شنیدن  فریاد ما کارگران و بازنشستگان وجود دارد؟

وی همچنین خواستار پیگیری پرداخت بدهی‌های سنگین دولت به صندوق تامین اجتماعی شد و گفت: سالهاست این مشکل حل و فصل نشده و معیشت بازنشستگان و کارگران دچار مشکل شده است. 

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان غربی، به امنیت شغلی کارگران اشاره کرده و گفت: قراردادهای موقت و سفید امضا، نگرانی شدید کارگران را در پی داشته و هیچ نسخه شفابخشی برای این مشکل تجویز نمی‌شود.

وی افزود: در واقع به کارگیری کارگران با قراردادهای سفید امضا نوعی برده داری نوین به حساب می آید و کارفرمایان با گرفتن چک و سفته از کارگران عدم شکایت از کارفرما را تضمین می کنند و باعث می‌شود کارگران  بعد از بیکاری نتوانند حق و حقوق خود را طلب کنند.

مصطفی نژاد، در ادامه خواستار ساماندهی وضعیت معیشتی و بیمه‌ای کارگران ساختمانی شد و گفت: بیش از سه سال است سهمیه بیمه برای کارگران ساختمانی لحاظ نشده است از وزیر جدید انتظار داریم در مورد بیمه کارگران ساختمانی و افزایش دستمزد کارگران همگام با نرخ تورم حاکم بر جامعه و همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با همکاری و تفاهم نظر میان وزارت تعاون و کار و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و خرد جمعی گشایشی ایجاد کنند.

وی افزود: دستمزد پس از امنیت شغلی مهمترین دغدغه کارگران به شمار می‌رود که در تامین معاش و حداقل‌های زندگی خانوارهای کارگری اثرگذار است. با توجه به آنکه نوسان نرخ ارز و افزایش هزینه‌ها باعث شده تا قدرت خرید کارگران به شدت کاهش یابد و افزایش حداقل دستمزد نتوانسته نیازهای معیشتی آن‌ها را برطرف کند، لازم است دستمزد کارگران بیش از یک نوبت در سال بررسی و تعیین شود.

مصطفی نژاد، به راه اندازی دفاتر خانه کارگر در شهرستان‌های خوی و میاندوآب  اشاره کرد و افزود: در همین راستا به زودی دفاتر نمایندگی خانه کارگر در دیگر شهرستان های استان نیز   فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. 

وی به افزایش ارائه خدمات به اعضای خانه کارگر با عقد قرارداد موسسات و نهادهای مختلف اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات مهم در این راستا فعال کردن توزیع کالاهای ضروری با نرخ مصوب دولتی بوده که مورد استقبال خوب کارگران و بازنشستگان قرار گرفته است. 

مصطفی نژاد با اشاره به آغاز کار دولت سیزدهم اظهار داشت: کارگران و بازنشستگان از وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتظارات زیادی دارند و امیدواریم به این مطالبات توجه جدی شود، همچنانکه رئیسی پیش از انتخابات نگاه مثبتی به کارگران داشتند همین دیدگاه را در تداوم فعالیت دولت سیزدهم ادامه دهند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان غربی،ت وجه به حق اعتراضات صنفی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، توسعه تشکل‌های کارگری و بهره‌گیری از نقطه نظرات آنان و تعیین درست دستمزد متناسب با تورم واقعی را از جمله مهمترین مطالبات این قشر خواند و گفت: خانه کارگر پیگیری مطالبات کارگران را وظیفه خود می‌داند و هرجا خدشه‌ای به این حقوق وارد شود بدون اغماض به میدان خواهد آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز