خبرگزاری کار ایران

نگرانی جدی برای از بین رفتن ۲۸۰ هزار فرصت شغلی؛

زنگ خطر نابودی صنعت نمایشگاهی کشور به صدا درآمده است/ بیکاری هفتصد نفر با تعطیلی نمایشگاه‌های اصفهان

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۸۴۰۸

یک کارشناس کسب‌وکار با ابراز نگرانی از وضعیت ایجاد شده برای کسب‌وکارها در شرایط شیوع ویروس کرونا، نسبت به نابودی صنعت نمایشگاهی در کشور ابراز نگرانی کرد.

سعید ابوالقاسمی در گفت و گو با ایلنا، با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا در یک سال و نیم گذشته ضربه‌های جبران‌ناپذیری به کسب‌وکارهای مختلف وارد کرده است، گفت: به استثنای ماه‌های ابتدایی شیوع این بیماری که تقریباً تمامی کسب‌وکارها با سردرگمی روبرو بودند، بسیاری از مشاغل و فعالیت‌ها به تدریج وارد مدار فعالیت طبیعی شدند، اما برخی از مشاغل و کسب‌وکارها همچنان با مشکلاتی دست به گریبان هستند.

وی با بیان اینکه کسب‌وکارهای حوزه خدمات بیشترین میزان آسیب را از شیوع بیماری کرونا متحمل شده‌اند، افزود: این نوع کسب‌وکارها به دلیل قرار داشتن در دایره ارتباطی مستمر با مردم و مخاطبان، به دلیل محدودیت‌های ایجاد و اعمال شده در دوران شیوع کرونا، فراز و فرودهای بسیاری را تحمل کرده‌اند که در پاره‌ای موارد به ورشکستگی و نابودی برخی مشاغل منتج شده است.

وی با تاکید بر اینکه رویدادهای نمایشگاهی نخستین دسته از فعالیت‌هایی بودند که در ابتدای شیوع کرونا تعطیل شدند، تصریح کرد: در ابتدای شیوع کرونا، نوع عملکرد این ویروس ناشناخته بود و بنابراین سیاستگذاران و مدیران مختلف، هر نوع فعالیتی را که موجب ارتباط فیزیکی افراد با یکدیگر می‌شد، ممنوع کردند؛ صنعت نمایشگاهی نیز خود به استقبال محدودیت‌ها رفت و در هفته دوم اسفند، تمامی رویدادهای نمایشگاهی در سطح کشور لغو شد.

ابوالقاسمی ادامه داد: به تدریج و با شناخت بیشتر بر نوع عملکرد ویروس کرونا، راه‌های جدی انتقال این ویروس مشخص و برای آن پروتکل‌های مختلفی نیز تعیین شد که بسیاری از مراکز نمایشگاهی با رعایت سخت‌گیرانه این پروتکل‌ها شرایط برگزاری رویدادها را فراهم کردند؛ همچنین به تدریج برنامه‌ریزان و مسئولان متوجه تاثیر حیاتی صنعت نمایشگاهی در رونق کسب‌وکارها شدند و رویدادهای نمایشگاهی از دسته چهارم مشاغل به دسته دوم منتقل شدند تا در شرایط نارنجی هم اجازه برگزاری رویدادها وجود داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت برخی از اصناف در شرایط قرمز شیوع بیماری کرونا، گفت: در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا و در پیک پنجم، بازارها و پاساژها اجازه فعالیت پیدا کرده‌اند، پس چرا صنعت نمایشگاهی که پروتکل‌ها و استانداردهای بهداشتی را بسیار بیشتر از مکان‌های عمومی رعایت می‌کند، تعطیل است و اجازه فعالیت پیدا نمی‌کند؟

این کارشناس کسب و کار با بیان اینکه با شرایط فعلی، زنگ خطر نابودی صنعت نمایشگاهی در کشور بلندتر از قبل به صدا درآمده است، افزود: در سطح کشور نزدیک به 280 هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم توسط صنعت نمایشگاهی ایجاد شده که اکنون و با تعطیل بودن رویدادهای نمایشگاهی با بیکاری یا کاهش فعالیت روبرو شده و این موضوع موجب قطع و یا کاهش درآمد افراد فعال در این بخش شده است.

وی راهکار برون‌رفت از این مشکل را لزوم هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی، مدیران ارشد وزارت صنعت معدن و تجارت، مسئولان وزارت بهداشت و همچنین کارشناسان این حوزه دانست و ادامه داد: لازم است سطح رعایت استانداردهای بهداشتی و پروتکل‌های مربوط به جلوگیری از شیوع بیماری کرونا به اطلاع تصمیم‌سازان و سیاستگذاران این بخش برسد تا تصمیم بهتری در این زمینه گرفته شود.

ابوالقاسمی تاکید کرد: تعطیلی نمایشگاه اصفهان منجر به بیکاری هفتصد نفر پرسنل درگیر با این صنعت شده است که در این شرایط سخت اقتصادی نگران آینده خود و خانواده شان هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز