خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی خبرداد:

تیمچه امیر بازار تبریز ساماندهی و استحکام بندی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۸۳۲۹

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی از ساماندهی و استحکام‌ بخشی تیمچه امیر بازار تاریخی و مسقف تبریز خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، احمد حمزه زاده در جمع خبرنگاران، افزود: به دنبال اهداف صیانتی و حفاظتی از مجموعه بازار جهانی تبریز، مرمت و سامان‌ دهی نقاط در معرض آسیب بازار تاریخی تبریز در دستور کار میراث فرهنگی استان قرار دارد.

وی با بیان اینکه مرمت بخش‌ های در معرض آسیب و نیازمند استحکام‌بخشی تیمچه امیر بازار جهانی تبریز به‌ طور مستمر در حال اجرا است، اظهار کرد: با توجه به اینکه گنبد و دیوارهای تیمچه امیر دچار فرسودگی شده و نیازمند رسیدگی و استحکام‌بخشی بود، عملیات پاک‌سازی دیوار، طاق‌ها و گنبد، بندکشی مجدد نقاط موردنیاز، تعمیر و بازسازی پایه‌ها، ازاره های سنگی، طاق‌ها و رسم بندی‌ها با مشارکت مستمر و قابل‌تقدیر اصناف و کسبه محترم این تیمچه در حال اجرا است.

حمزه زاده ادامه داد: در ادامه عملیات ساماندهی تیمچه امیر بازار جهانی تبریز میراث فرهنگی آذربایجان شرقی اقداماتی نظیر تعمیر درب اصلی تیمچه، تامین مصالح موردنیاز و احیا نورگیرهای سقف را در دستور کار قرار داده است.

مجموعه مسقف بازار تبریز با یک کیلومتر مربع وسعت در ۲۵ شهریور ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۹۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۲۰۱۰ نیز این مجموعه با شماره ثبت ۱۳۴۶ به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود پنج هزار و ۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، پنج باب حمام و ۱۲ باب مدرسه به ‌عنوان یکی از اصلی ‌ترین مراکز داد و ستد مردم شناخته می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز