خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از تجمع اخیر پرستاران شرکتی و قرار‌دادی شیراز؛

نوبت آخر؛ سهم مدافعان نخست سلامت در رسیدن به مطالبات صنفی/ افزایش ساعات کار برای جبران کمبود نیرو/تابنده: تحریکات بیرونی دلیل تجمع بود/ پرستاران به اشتباه خود پی‌بردند

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۹۵۶۵

به‌ رغم صحبت های مطرح شده مبنی بر افزایش میزان حقوق پرستاران شرکتی و خصوصی هنوز در عمل این اتفاق رخ نداده و این افراد در حالت بلا‌تکلیفی به‌سر می برند. این اتفاق سبب شد تا در روزهای گذشته تعدادی از پرستاران شیرازی به دلیل کمی میزان حق و حقوقشان دست به تجمع بزنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز در چند ماه اخیر جامعه پرستاری روز‌های خوبی را سپری نمی‌کند هرچند که با شیوع ویروس کرونا پرستاران در خط مبارزه با این بیماری بودند اما این قشر در شرایط فعلی با مشکلاتی چون عدم دریافت حقوق و معوقات چند ماه گذشته،عدم افزایش حقوق، کم‌توجهی مسئولان به مطالبات صنفی آنها و... مواجهند . این در حالی است که کمبود حقوق و کاهش امتیازات اصلی‌ترین مشکل پرستاران بخش خصوصی است.

یکی از پرستاران بخش خصوصی و شاغل در بیمارستان کوثر در گفت و گو با ایلنا با گلایه از وضعیت موجود پرستاران می گوید: اگرچه میزان حقوق پرستاران بیمارستان‌های خصوصی طبق قانون کار افزایش یافته ، اما این میزان حقوق به هیچ وجه  پاسخگوی نیازهای معیشتی آنها نیست.

افزایش ساعت کار برای جبران کمبود نیرو

این پرستار ادامه می دهد: در حال حاضر پرستاران بخش خصوصی هفته‌ای در قالب هفت شیف به مدت ۴۴ ساعت فعالیت می کنند.به‌رغم مکفی بودن نیرو اما بیمارستان‌های بخش خصوصی به دلیل اینکه بهره بیشتری ببرند حاضر به جذب نیرو نیستند این در حالی است که متاسفانه حقوق هایمان متناسب با افزایش ساعت کار و فعالیت نیست و همخوانی ندارد.

او در ادامه می‌گوید: هر بار هم که پرستاران به  میزان حقوق  دریافتی‌شان اعتراض می‌کنند مسئولان بیمارستان می گویند که فعلا « شرایط همین است هر کس نمی‌خواهد کار کند می تواند برود.»

این پرستار بخش خصوصی بیان می کند: اگرچه از آغاز سال جاری مسئولان بیمارستان‌ها به پرستاران وعده پرداخت افزایش حقوق و پرداخت کارانه داده‌اند اما تا کنون پرداخت نشده است.

 وضعیت پرستاران شرکتی در ایام کرونا

او در ادامه با تشریح وضعیت پرستاران شرکتی می‌افزاید:اگرچه در سال‌های گذشته آزمونی تحت عنوان استخدامی پرستاری برگزار شد،اما یکی دو روز قبل از برگزاری آزمون زمانی که پرستاران خواستند کارت ورود به جلسه را دریافت کنند متوجه شدند  آزمون شرکتی است و مسئولان قصد دارند متقاضیان را به صورت شرکتی جذب کنند که این مهم سبب شد تا بعضی از شرکت کنندگان انصراف دهند.

نوبت آخر؛ سهم مدافعان نخست سلامت در رسیدن به مطالبات صنفی/ افزایش ساعات کار برای جبران کمبود نیرو/تابنده: تحریکات بیرونی دلیل تجمع بود/ پرستاران به اشتباه خود پی‌بردند

او با اشاره به اینکه میزان دریافتی پرستاران شرکتی نسبت به دولتی بسیار پایین‌تر است ادامه می دهد: این در حالی است که حتی این پرستاران از کمترین مزایا نیز برخوردار نیستند.

این پرستار می‌گوید:با توجه به اینکه مدارک دانشگاهی پرستاران دولتی، خصوصی و شرکتی یکسان است اما میزان دریافتی حقوق این افراد با هم تفاوت دارد.

او در ادامه از نداشتن امنیت شغلی پرستاران شرکتی گلایه می‌کند و می‌گوید:تا کنون مسئولان هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت ما انجام نداده‌اند گویا همیشه ما باید آخرین نفر در رسیدن به خواسته‌های صنفی‌مان باشیم.

او ادامه می دهد:اگرچه در سال های گذشته مجلس شورای اسلامی طرح ویژه ای برای بهبود وضعیت پرستاران تصویب کرد اما تنها این طرح شامل پرستاران دولتی و قراردادی و کادر درمان شد به طوری که پرستاران خصوصی و شرکتی از این طرح بی بهره ماندند.

این پرستار می‌گوید: در‌ حال حاضر بسیاری از پرستاران شاغل در اتفاقات بیمارستان زیر مجموعه‌های پرستاران شرکت خصوصی هستند و در شرایط نامناسبی فعالیت می کنند.

او می‌‌افزاید: اگرچه میزان ساعت کاری پرستاران شرکت‌های خصوصی از پرستاران قراردادی و رسمی بیشتر است اما این میزان دریافتی این قشر از پرستاران خصوصی و قرار‌دادی کمتر و پایین تر است.

این پرستار با انتقاد از دیر پرداخت شدن حقوق پرستاران شرکت‌های خصوصی می‌افزاید: متاسفانه به پرستاران شرکت‌های خصوصی حق غذا و حق لباس پرستاری تعلق نمی‌گیرد و پرستاران هزینه این محصولات را از جیب می‌پردازند.

پرستاران 89 روزه همچنان بلاتکلیف‌اند

یکی دیگر از پرستاران شرکتی ۸۹ روزه هم در گفت و گو با ایلنا درباره وضعیت این پرستاران می گوید: دانشگاه علوم پزشکی قبل از شیوع کرونا در قالب طرحی تحت عنوان پرستاران شرکتی ۸۹ روزه اقدام به استخدام تعدادی پرستار کرد. که متاسفانه این پرستاران در وضعیت بلا تکلیفی به سر می برند.

او ادامه می دهد: تا کنون از سوی مسئولان اقدامی برای بهبود وضعیت پرستاران شرکتی ۸۹ روزه نیز صورت نگرفته  و کماکان این وضعیت وخیم ادامه دارد.

او اظهار داشت: در حال حاضر تنها خواسته ما این است که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی حداقل با ما  قرارداد بسته و  استخدام کنند.

نوبت آخر؛ سهم مدافعان نخست سلامت در رسیدن به مطالبات صنفی/ افزایش ساعات کار برای جبران کمبود نیرو/تابنده: تحریکات بیرونی دلیل تجمع بود/ پرستاران به اشتباه خود پی‌بردند

این پرستار با بیان اینکه همسان سازی حقوق پرستاران 89 روزه مطابق با پرستاران قرار‌دادی از دیگر خواسته‌های این قشر است می افزاید: به عنوان مثال در حال حاضر  میزان حقوق پرستاران قراردادی و رسمی علوم پزشکی ماهانه بالای 5  میلیون تومان است این در حالی است که پرستاران شرکتی 50 درصد این مبلغ دریافت می کنند.

تحریک های بیرون باعث تجمع پرستاران شد

تابنده رئیس بیمارستان کوثر هم در ادامه با تکذیب صحبت‌های پرستاران مبنی بر کم بودن و عدم دریافت حقوقشان می گوید: متاسفانه تحریکات افراد از بیرون مجموعه بیمارستان و نظام پرستاری باعث شده تا تعدادی از پرستاران نسبت به حق و حقوق و مزایایشان اعتراض کنند به طوری که این اتفاقات در سراسر کشور در حال انجام است.

محمود تابنده در گفت و گو با ایلنا می‌افزاید: در جلساتی که با پرستاران و افراد معترض داشتیم آنها به اشتباهاتشان پی بردند.

او با اشاره به اینکه حدود 20 نفر از پرستاران که تحت تاثیر قرار گرفتند اقدام به تجمع و اعتراض کردند می افزاید: این یک موضوع ساده ای بود که از نظر ما حل شد.ضمن آنکه حق و حقوق هیچکدام از پرستاران هم کاهش نیافته وحقوق آنها هم قطع نشده است.

رئیس بیمارستان کوثر می‌گوید:در صورتی که حقوق پرستاران پرداخت نشود ما خودمان را موظف به پرداخت حق و  حقوق  پرستاران می دانیم.

او می گوید: در صورتی که هدف از تجمع پرستاران اضافه حقوق‌هایی است که دولت برای بخش دولتی ابلاغ کرده باید بگویم هنوز دولت این موضوع را به بیمارستان‌های خصوصی مانند کوثر ابلاغ نکرده و  متاسفانه محل پرداخت این هزینه به پرستاران بخش خصوصی را هم مشخص نکرده است.هر چند میزان اضافه حقوق پرستاران به بیمارستان‌های دولتی ابلاغ شده است .

اواضافه کرد : مطمئن باشید اگر دولت تمام این مبالغ را پرداخت کند قطعا ما هزینه‌های اضافه حقوق را به پرستاران پرداخت می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز