خبرگزاری کار ایران

معاون پرستاری وزارت بهداشت:

"آموزش به بیمار" جزء لاینفک مراقبت از بیمار محسوب می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۱۸۹

معاون پرستاری وزارت بهداشت و رییس اولین کنگره ملی آموزش و توانمندسازی بیمار و خانواده در پیامی به این کنگره، یکی از کلیدی ترین نکات مراقبتی در بیماری های غیرواگیر را آموزش به بیمار و خانواده وی دانست و تاکید کرد: پرستاران بیشترین درصد ارائه دهندگان مراقبت سلامت را تشکیل می دهند و یکی از اساسی ترین نقش ها و وظایف شناخته شده آنها، آموزش به بیمار است.

به گزارش ایلنا، مریم حضرتی در این پیام با اشاره به اینکه آموزش به بیمار جزء لاینفک مراقبت از بیمار محسوب می شود، اظهار داشت: در کوریکولوم درسی پرستاران، آشنایی با دانش و مهارت های آموزش بیمار در نظر گرفته شده و انتظار می رود که همه پرستاران پس از دانش آموختگی، از صلاحیت و توانایی لازم برای به کارگیری فرآیند آموزش بیمار برخوردار باشند.

متن این پیام به شرح زیر است:
 
امروزه، آمار مبتلایان به بیماری های غیر واگیر به علت تغییر سبک زندگی و رشد جمعیت سالمندی رو به افزایش بوده،لذا یکی از کلیدی ترین نکات مراقبتی دراین گونه بیماری ها، آموزش به بیمار و خانواده اوست. با افزایش سطح سواد در جامعه و الزامات اجتماعی و اقتصادی جهت کاهش زمان اقامت در بیمارستان، ورود فنآوریها و روشهای نوین مراقبت و درمان در عرصه سلامت و تأکید بر خودمراقبتی، تقاضای جامعه و بیماران برای دریافت دانش و اطّلاعات مرتبط با مراقبت و درمان افزایش یافته است. به این ترتیب توجه به رویکردهای مراقبتی جامع و جامعه نگر مبتنی بر نیازهای افراد و گروه ها امری غیر قابل اجتناب تلقی می شود. از سال1970، شورای مشترک اعتباربخشی سازمان های مراقبت سلامت، آموزش بیمار را به عنوان حق اساسی تمامی بیماران در منشور حقوق بیمار ثبت نمود.در متن مشروح و نهایی منشور حقوق بیمار که در آبان ماه 1388 از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پنج محور کلی و 37 بند،اعلام گردید، حق دریافت اطلاعات به نحو مطلوب و کافی به صراحت اعلام شده و محتوای برخی بندهای دیگر نیز به طور غیر مستقیم با مقدمه یا موخر از آموزش و ارائه اطلاعات به بیمار و خانواده همراه است. پرستاران بیشترین درصد ارائه دهندگان مراقبت سلامت را تشکیل میدهند که یکی از اساسی ترین نقش ها و وظایف شناخته شده آنها، آموزش به بیمار است. آموزش به بیمار جزء لاینفک مراقبت از بیمار محسوب میشود و درکوریکولوم درسی پرستاران، آشنایی با دانش و مهارت های آموزش بیمار در نظر گرفته شده و انتظار می رود که همه پرستاران پس از دانش آموختگی، از صلاحیت و توانایی  لازم برای به کارگیری فرایند آموزش بیمار برخوردار باشند. 
 
لذا پرستاران از یک سو به دلیل ارتباط طولانی و مداوم با بیمار و خانواده و از سوی دیگر با توجه به آموزش های تخصصی مرتبط با استانداردهای حرفه ای و الزامات قانونی اعتباربخشی، موظفند پاسخگوی نیازهای آموزشی بیمار و خانواده باشند.
 
در همین راستا با پیشنهاد معاونت پرستاری وزارت بهداشت و موافقت مقام عالی وزارت و معاون محترم درمان وزارت بهداشت، تولیت آموزش به بیمار و خانواده طی نامه شماره 22418/د/400 مورخ 1396/9/13 به این معاونت واگذار شد. هم اکنون آیین نامه اموزش به بیمار و خانواده تدوین شده، دبیرخانه و سامانه آموزش به بیمار و خانواده در معاونت پرستاری راه اندازی شده است. مقرر است هر ساله کنگره های استانی آموزش به بیمار و خانواده حداقل در مناطق ده گانه آمایشی برگزار گردد و همچنین برگزاری کنگره ملی آموزش به بیمار و خانواده به یکی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور واگذار می شود که در سال 1398 به دانشگاه علوم پزشکی گیلان واگذار شده است.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز