خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می‌دهد:

عدم انتشار آمار استانی کرونا، خطرناک و موجب کاهش حساسیت مردم می‌شود/معاون علوم پزشکی شیراز: روز گذشته بالاترین آمار ابتلای روزانه شهروندان استان به کروناویروس ثبت شد

asdasd
کد خبر : ۹۲۵۸۳۴

در روزهای گذشته شاهد افزایش آمار بیماران کرونایی در برخی استان های کشور از جمله فارس بودیم این در حالی است که به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بی توجهی مردم نسبت به رعایت موارد و پروتکل های بهداشتی به این موضوع دامن زده است.

به گزارش اخبرنگار یلنا پس از 115 روز از آغاز شیوع کرونا در دستورالعملی به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام شد که پس از این، آمارهای استانی مربوط به تعداد مبتلایان و جان‌باختگان این ویروس فقط از سوی سخنگوی وزارت بهداشت اعلام خواهد شد.

اما سئوال اینجاست که چرا روند اعلام آمارهای استانی که در 4 ماه گذشته به صورت روزانه از سوی رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی به خبرنگاران استانی، گفته می‌شد، حالا تغییر کرده است و این اتفاق چه پیامدهایی می‌تواند در بر داشته باشد؟

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز که مسئول اعلام آمارهای مربوط به بیماری کووید 19 است، در گفت‌وگو با ایلنا می‌گوید: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، از این پس آمارهای استانی مستقیماً به وزارتخانه اعلام می‌شود و این آمار از طریق دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار نمی‌گیرد.

 عبدالرسول همتی با بیان اینکه وزارت بهداشت دلیل مشخصی برای این تصمیم اعلام نکرده است، می‌افزاید: از دلیل تغییر سخنگوی وزارت بهداشت و همچنین تصمیم اخیر وزارت‌خانه نیز اطلاعی ندارم.

به باور این پزشک ، هنگامی که مردم از افزایش آمارهای مربوط به ابتلا و جان‌باختن بر اثر کروناویروس اطلاعی نداشته باشند، حساسیت کمتری نسبت به این بیماری خواهند داشت.

بالاترین تعداد ابتلا به کرونا در فارس در نخستین روز عدم انتشار آمار 

همتی در پایان با بیان اینکه آمار ابتلای شهروندان استان فارس به کرونا در روز  (جمعه 23 خردادماه) بالاترین آمار در طول دوران کروناویروس بوده، می‌گوید: دانشگاه علوم پزشکی شیراز اجازه اعلام این آمار را ندارد، حال آنکه اگر این آمار جدید به گوش مردم و رسانه‌ها می‌رسید، ممکن بود حساسیت مردم نسبت به کروناویروس افزایش می‌یافت.

همتی با تأکید بر اینکه اگر اجازه داشت، حتماً آمار تعداد افراد مبتلا به کروناویروس در روز جمعه را به مردم اعلام می‌کرد، خاطرنشان می‌کند: عدم اعلام آمارهای استانی به مردم و رسانه‌ها، در کاهش حساسیت عمومی مردم نسبت به کرونا «قطعاً تاثیرگذار خواهد بود».

آمارهای مربوط به ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کروناویروس باید «شفاف‌» باشد

 جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا هم در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دستور داده که آمارهای استانی مربوط به بیماری کرونا را اعلام نکنند، می‌گوید: قرار بر این شده که تنها آمارهای کشوری از جزئیات بیماری کروناویروس اعلام شود.

عبدالرضا قاسم‌پور با بیان اینکه آمارهای مربوط به ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کروناویروس باید «شفاف‌» باشد، می‌افزاید: روند پیشین (که آمارهای استانی مربوط به کرونا از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام می‌شد) روندی بهتر بوده است.

عدم انتشار آمار استانی کرونا، خطرناک و موجب کاهش حساسیت مردم می‌شود/معاون علوم پزشکی شیراز: روز گذشته بالاترین آمار ابتلای روزانه شهروندان استان به کروناویروس ثبت شد

قاسم‌پور با بیان اینکه از دلیل تصمیم اخیر وزارت بهداشت اطلاعی ندارد؛ خاطرنشان می‌کند: شاید تلقی وزارت بهداشت این باشد که روند جدید از استرس مردم درباره آمارهای کرونا می‌کاهد.

عدم اعلام آمارهای استانی کاهش حساسیت مردم را در پی دارد

معاون استاندار فارس در ادامه با بیان اینکه اگر مردم در جریان آمارهای دقیق کروناویروس نباشند؛ خیال خواهند کرد که این بیماری پایان یافته است، می‌گوید: روش جدید در عدم اعلام آمارهای استانی، خطرناک‌تر از اعلام آمارهاست.

عبدالرضا قاسم‌پور سپس با اشاره به اینکه امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا دلیل تصمیم جدید وزارت بهداشت را جویا خواهد شد، می‌افزاید: به نظر می‌رسد اگر مردم در جریان آمارهای ابتلا و مرگ‌ومیر کروناویروس باشند، به مسائل بهداشتی بیشتر توجه خواهند کرد.

به باور جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، اگر مردم از جزئیات آمارهای استانی کروناویروس مطلع نباشند، دیگر اطلاعی از خطرات این ویروس نخواهند داشت و طبعاً موارد بهداشتی را نیز کمتر از پیش رعایت خواهند کرد.

تعداد مبتلایان کشور از مرز 182 هزار نفر گذشت

 روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۳۶۹ مورد جدید کووید۱۹ در کشور خبر داد.

سیماالسادات  لاری گفت: از 22 تا ۲۳ خردادماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۶۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۸۷ مورد بستری شدند.

به گفته لاری، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۸۲ هزار و ۵۴۵ نفر رسیده است و در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند که با این آمار، مجموع جان باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۶۵۹ نفر رسیده است. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، تاکنون ۱۴۴ هزار و ۶۴۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و 2 هزار و 739 نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه بدون اعلام دلیل عدم انتشار آمارهای استانی کروناویروس اعلام کرد که استان‌های هرمزگان، کردستان، آذربایجان شرقی، لرستان و خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند، ۱۵ استان بدون فوتی بوده‌اند و هفت استان تنها یک فوتی داشته‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز