خبرگزاری کار ایران

دبیر کل خانه صنعت استان مطرح کرد:

ضرورت تلاش برای دستیابی به سرانه 500 دلاری در توسعه صادرات خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۸۱۴۳۴۳

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برای دستیابی به سرانه 500 دلاری در توسعه صادرات استان باید تلاش کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، فیروز ابراهیمی با بیان این مطلب در حاشیه برگزاری نشست تخصصی توسعه چرخه صادرات اظهار کرد: هم اکنون به سرانه 300 دلاری در حوزه صادرات در استان دست یافته ایم و زمان آن رسیده که پا را فراتر گذاشته و به توسعه سرانه صادرات 500 دلار در استان دست یابیم.

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای کمک به این مقوله برگزاری نمایشگاه های مختلف در حوزه صادرات است، افزود: با برپایی این نمایشگاه ها مردم با اصول و فنون مذاکرات، چرخه صادرات، چگونگی برندسازی در سطح جهانی و غیره آشنا می شوند.

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه در 12 سال گذشته ظرفیت تولید افزایش پیدا کرده و به دو برابر رسیده، خاطر نشان کرد: با این حال قدرت خرید در داخل کاهش یافته است، پس تنها راه تولید بر اساس ظرفیت واقعی کارخانجات، توجه به مقوله صادرات است.

ابراهیمی به برگزاری نمایشگاه توسعه چرخه صادرات اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه با حضور 50 نفر از تجار و سرمایه گذاران 7 کشور خارجی برگزار شده و در توسعه صادرات استان کمک شایان توجهی دارد.

وی بزرگترین دغدغه موچود در زمینه صادرات را برگشت ارز حاصل از صادرات دانست و گفت: بررسی ها در خانه صنعت و معدن نشان می دهد، علی رغم تلاش های صورت گرفته در حوزه ثبت سفارش ها، کمتر از 40 درصد ارز به ثبت سفارش ها صورت می گیرد.

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه اخیرا بانک مرکزی از ثبت سفارش ها جلوگیری کرده، افزود: پیش زمینه صادرات و لازمه تمرکز بر این موضوع، آن است که مواد اولیه تامین شود. راه آن نیز سهولت و پیشبرد بهتر ثبت سفارش ها و تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است.

وی در خصوص افزایش صادرات استان نیز خاطرنشان کرد:باتوجه به اینکه به سفارشاتی که در حوزه صادرات داریم ۳۵ درصد ارز تخصیص داده میشود وبانک مرکزی عملا جلوی ثبت سفارش را گرفته و ارزی تخصیص نمیدهد اما خوشبختانه امسال ۳۰۰هزار دلار که سرانه صادراتمان بود محقق شد و امیدواریم تا پایان سال از این مرز عبور کنیم.

وی با اشاره به اینکه مالیات بر ارزش افزوده یک بار سنگینی بر دوش تولید کننده است گفت:حوزه صادرات وتجارت یک حوزه تخصصی است و تنها جایی که دولت گریبانگیر آن میباشد تولید کننده است.

ابراهیمی عنوان کرد: در حوزه صادرات نمی توان جزیره ای رفتار کرد و باید مقوله اقتصاد خصوصا صادرات را از دولت جدا کرد و باید برای حل مشکلات اقتصادی یک فرا ستاد تشکیل داد.

وی با بیان اینکه بخش اعظم مشکلات در حوزه صادرات متاثر از تصمیمات کشوری است، یادآور شد: خوشبختانه روند صادرات در استان رو به افزایش است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز