خبرگزاری کار ایران

ابراهیمی مطرح کرد:

صنعت غذا دارای بیشترین سهم در اشتغال خراسان رضوی است

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۹۹۴

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برخی مشکلات ما ریشه در عملکرد بانک مرکزی دارد، امروزه در استان در زمینه ثبت سفارش مشکلی نداریم و پرونده‌ها به روز است اما تخصیص و حواله ارزی برای ثبت سفارش‌های استان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، فیروز ابراهیمی امروز در نشست خبری به مناسبت روز ملی صنعت و معدن در خانه صنعت، معدن و تجارت استان، اظهار کرد: اقتصاد کشور در شش ماهه دوم سال وارد رشد منفی شد که میزان آن منفی 10 درصد بود اما شرایط ما در استان با کشور متفاوت است.
 
وی با بیان اینکه در کشور ۸۴ هزار و ۷۴۱ کارخانه داریم که سهم استان از این تعداد 5 هزار و 706 است، عنوان کرد: به لحاظ تعداد ۷ درصد، به لحاظ میزان سرمایه‌گذاری ۷ درصد و از نظر اشتغال ۸ درصد از سهم کشور را به خود اختصاص داده‌ایم، رقم سرمایه‎گذاری در حال نزدیک شدن به ۲۰ هزار میلیارد تومان است. در پراکندگی حجم سرمایه‌گذاری استان، مشهد رتبه اول اول را داشته و بعد از آن نیشابور، سبزوار وچناران قرار دارند.
 
ابراهیمی افزود: 21 درصد از ظرفیت صنعتی ما صنایع فلزی، ۱۶ درصد کانی‌های غیر فلزی، ۱۴ درصد شیمیایی و ۱۰ درصد محصولات غذایی و آشامیدنی است، در اشتغال، صنعت غذا بیشترین سهم را در استان دارد. بخش صنعت ۲۱ درصد اشتغال صنعتی استان را دارد. به لحاظ تعداد پروانه بهره‌برداری سوم، به لحاظ اشتغال دوم و از نظر میزان سرمایه‌گذاری پنجم هستیم.
 
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: در مقایسه سال ۹۷ با ۹۶ در سه حوزه تعداد، سرمایه‌گذاری و اشتغال نشان می‌دهد علیرغم اینکه اقتصاد کشور در نیمه دوم سال ۹۷ ‌منفی شده اما صنعت استان روند رو به رشدی با شیب مناسب داشته است. در تعداد ۲۷ درصد، در سرمایه‌گذاری۱۱ درصد و در اشتغال صنعتی ۹ درصد بودیم.
 
وی با اشاره به اینکه دو ملاکی که وضعیت صنعت را نشان می‌دهد، ۲۸ قلم کالای اساسی و مصرف حامل‌های انرژی است، تصریح کرد: در ۲۸ قلم کالای اساسی، ۲۰ مورد با افزایش و ۸ مورد با کاهش تولید روبه‌رو شده که این 8 مورد شامل کولر آبی، کنتور هوشمند، قند و شکر، موتور سیکلت، الیاف مصنوعی، فرش ماشینی و انواع الکتروموتور بوده است، در زمینه برق افزایش ۱۸ درصدی داشتیم که ۳۲.۴ درصد سهم برق صنعت از کل استان است. سال۹۷ به ۹۶ با ۱۸ درصد افزایش مواجه بودیم و صنعت ۲۳ درصد سهم گاز استان را مصرف می‌کند که در سال ۹۷ به ۹۶ با افزایش ۲۸ درصدی مواجه بودیم. سهم صنعت از آب استان نیز کمتر از ۲ درصد است.
 
ابراهیمی خاطرنشان کرد: جهت‌گیری دیگری که صنعت استان گرفته، شاخص قابل توجهی است مبنی بر اینکه ۱۳۷ درصد افزایش در صدور پروانه تحقیق و توسعه داشتیم. یکی از خلاهای صنعت ما نداشتن واحدهای تحقیق و توسعه بود که این رقم نشان می‌دهد صنعت ما جهت‌گیری خود را پیدا کرده است. در معدن ۲۴۹ پروانه اکتشاف، 152 گواهی کشف و 936 واحد دارای پروانه بهره‌برداری داریم. مجموع صادرات در سال ۹۷ دو میلیارد و ۲۵۴ میلیون دلار و به ۱۰۱ کشور جهان بوده که سهم ما از صادرات کشور ۵.۲ درصد است.
 
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه درست نیست بگوییم با وجود واقعیت‌های موجود، واحدی تعطیل نشده است، عنوان کرد: نرخ مرگ و میر صنعت در کشور ما بالا است. تحریم‌ها اتفاقات خوبی را نیز به وجود آوردند، تولیدات ما دارای مزیت رقابتی شدند، افزایش نرخ ارز فشار وارد کرد اما مزیت‌هایی نیز برای تولید ما داشت. نقدشوندگی در تولید قبل از سال ۹۷ بین ۶ تا ۸ ماه بود اما امروز ۹۰ درصد تولیدات ما به شکل کاملا نقد به فروش می‌رسد که ضریب تکرار سرمایه در بخش تولید را بهبود می‌دهد.
 
وی ادامه داد: تحریم‌ها و افزایش ارز جلوی واردات ما را گرفت که امروز کالاهای خارجی به شدت کم و اکثر آن داخلی است. این مزیت‌هایی بوده که در شرایط سخت تحریم اتفاق افتاده است. حوزه گردشگری و سلامت ما نیز مزیت رقابتی پیدا کردند. در کنار این مسائل سختی‌هایی نیز وجود دارد.
 
ابراهیمی گفت: واحدهای صنعتی ما به چند گروه تقسیم می‌شوند که یک گروه آن تحت تاثیر واردات هستند. برخی مشکلات ما ریشه در عملکرد بانک مرکزی دارد. امروزه در استان در زمینه ثبت سفارش مشکلی نداریم و پرونده‌ها به روز است اما تخصیص و حواله ارزی برای ثبت سفارش‌های استان بین۳۰ تا ۴۰ درصد است. ۶۰ درصد واحدهای ما فرایند سخت ثبت سفارش را در استان طی می‌کنند اما بانک مرکزی نسبت به تخصیص ارز اقدام نمی‌کند.
 
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: آخرین آمار ثبت سفارش از اواسط سال گذشته تاکنون بالغ بر ۵ هزار و ۷۰۰ تقاضا بوده که بیش از ۴ هزار مورد تایید و به بانک مرکزی ارسال شده که بیش از ۹۰ درصد واحدهای تولیدی هستند، باید بالای ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو ارز تخصیص یابد اما کمتر از ۴۰ درصد تخصیص ارز داده شده است.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز