خبرگزاری کار ایران

ابراهیمی تاکید کرد؛

لزوم بازنگری شیوه های بازگشت ارز به استان از محل صادرات خارجی

asdasd
کد خبر : ۸۰۳۴۴۰

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بر لزوم بازنگری شیوه های بازگشت ارز به استان از محل صادرات خارجی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، دکتر فیروز ابراهیمی در نشست تخصصی توسعه چرخه  صادرات که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بر طبق آمار رسمی، کمتر از 20 درصد صادرات 40 میلیارد دلاری کشور از آن بخش خصوصی است. این امر نشان می دهد فضا برای صادر کنندگان فراهم نیست و ضرورت دارد شیوه های بازگشت ارز به استان از محل صادرات خارجی مورد بازبینی قرار گیرد.

وی با اشاره به آمار رسمی سال 90 در حوزه دریافت مالیات، افزود: بر اساس آمار رسمی در سال 90، بودجه مصوب مجلس برای مالیات ستانی 40 هزار میلیارد تومان بود. سال 98 این رقم به 158 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که این امر به معنی افزایش 350 درصدی در عرصه دریافت مالیات است.

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه سال 90 تولید ناخالص ملی معادل 420 میلیارد تومان بود، گفت: در بازه 8 ساله 18 درصد رشد تولید ناخالص ملی ثبت شده است. یعنی تولید ناخالص داخلی به طور میانگین 2.2درصد رشد داشته است. اما شاهد عدم تطابق دریافت مالیات و رشد تولید ناخالص ملی هستیم.

ابراهیمی با بیان اینکه صادرکنندگان 4 برابر حجم تولید و صادرات، مالیات پرداخت می کنند، افزود: دو قشر حقوق بگیران و صنعت گران بار 85 درصدی پرداخت مالیات را به دوش می کشند. این در حالی است که عدالت مالیاتی حکم می کند به اندازه سهم هر واحد در تولید ناخالص ملی از سبد مالیاتی کشور مالیات پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه رهبری سال ها است موضوع تولید را مورد توجه قرار داده اند، گفت: با این حال هیچ اتفاقی در عمل رخ نمی دهد.

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه گفت: بر اساس آمار رسمی در 12 سال گذشته ظرفیت تولید دو برابر افزایش یافته است. از سوی دیگر باید قدرت معیشت را بالا برد تا قدرت جذب محصولات داخلی در بین مردم وجود داشته باشد یا اینکه بر صادرات تمرکز کرد.

ابراهیمی به انجام تحقیقی در بازه زمانی 15 ساله –از سال 80 تا 95 - اشاره کرد و توضیح داد: در این تحقیق میزان معیشت مردم با تورم در دولت های مختلف بررسی شد. میانگین تورم در این مدت 17.5درصد و میانگین افزایش حقوق 12 درصد بود. یعنی 15 سال به صورت پیوسته قدرت خرید کم  نگاه داشته شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که جامعه حقوق بگیر 13 میلیون کارگر و 8 میلیون کارمند، بازنشسته لشکری و کشوری را شامل می شود. اگر فرض بگیریم 70 درصد این جمعیت متاهل باشند و میانگین خانواره3.3 نفر برآورد شود، این جمعیت 55 میلیون نفر از جمعیت کل کشور را تشکیل می دهند.

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطر نشان کرد: این قشر 55 میلیونی عمدتا مصرف کننده تولیدات داخل هستند، اما قدرت خریدشان کاهش یافته است. از دیگر سو تولید در 12 سال گذشته دو برابر شده و قدرت خرید کاهش یافته است. پس عقل حکم می کند بر صادرات تمرکز کنیم تا بنگاه های اقتصادی فعال بمانند.

ابراهیمی با بیان اینکه بازارهای هدف کالاهای صادراتی افغانستان، عراق، تاجیکستان و ... است، گفت: برای توسعه صادرات، در خانه صنعت، معدن و تجارت، بخش تجارت خارجی را فعال کردیم.

وی ادامه داد: مرکز فروش محصولات در عمان ایجاد شده و اقدامات جدیدی شکل گرفته است. بازار افغانستان تثبیت شده بود و با اتحادیه تجار  جوان هرات تفاهم نامه هایی به ارزش ده ها میلیارد تومان منعقد کردیم. همچنین بر ظرفیت جوانان تمرکز کردیم تا منشا خدمت در حوزه صادرات باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز