خبرگزاری کار ایران

تغییر نام و فیزیک مدارس خیرساز تحت هیچ عنوان جایز نیست

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۱۳۷

معاون هماهنگی آموزش و پرورش خراسان‌رضوی گفت:تغییر کاربری، نام و فیزیک مدارس خیرساز تحت هیچ عنوان جایز نیست و قانونأ و شرعأ اشکال دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کاشمر، حسین شادکام در نشست راهبردی مجمع خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار قطب شهید مدرس که در کاشمر برگزار شد، عنوان کرد: مهم‌ترین سندی که آموزش و پرورش دارد و افتخار می‎کند که رهبر معظم انقلاب چندین بار بر اجرایی شدن آن تاکید داشته‎اند، سند تحول بنیادین است.

وی ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی و توسعه عدالت آموزشی و پرورشی را چکیده و عصاره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و بیان کرد: مدارسی که امروز ساخته می‎شوند به نسبت گذشته بسیار متفاوت بوده و ضمن برخورداری از ساختمان مناسب، کارگاه، آزمایشگاه، فضای تفریح و حیاط مناسب برابر آخرین استانداردهای اداره کل نوسازی مدارس ساخته شده‎اند.

شادکام توسعه عدالت آموزشی را از دیگر اهداف آموزش و پرورش ذکر کرد و افزود: در گذشته نوع خدماتی که ارائه می‌شد برای مرکز استان بود و هر چه شهرستان‌ها از مرکز دورتر می‎شدند، سطح کیفیت و پراکنش و عرضه برابر تقاضا کاهش پیدا می‎کرد اما امروز در دورترین نقاط، مناطق مرزی و محروم‌ترین نقاط وقتی مراجعه می‌شود کیفی‌ترین مدارس با کمک خیرین ساخته شده است.

وی افزود: توسعه عدالت آموزشی موجب شده نیروی انسانی نیز به مناطق محروم هم هدایت شوند، با وجود اینکه در مشهد مدارس سه‌شیفته و در تهران مدارس چهارشیفته داشته‎ایم ولی امروز در اندک نقاطی هستند که مدارس دو شیفته داشته باشیم.

معاون هماهنگی آموزش و پرورش خراسان‌رضوی از حذف مدارس خشت و گلی تا مهرماه سال جاری خبر داد و گفت: در حوزه گرمایش مدارس برابر استانداردها عمل خواهد شد.

وی ادامه داد: براساس فتوای برخی مراجع تغییر کاربری، نام و فیزیک مدارس خیرساز تحت هیچ عنوان جایز نیست و قانونأ و شرعأ اشکال دارد، اگر مدرسه‌ای قبل از انقلاب به نام خیری بوده و اکنون می‎خواهیم به مقدس‌ترین نام آن را تغییر دهیم، شرعا اجازه چنین کاری را نداریم.

شادکام بیان کرد: برخی خیرین گلایه می‎کنند که مدرسه‎ای به اسم فرزند و یا خودشان بوده و اکنون به نام شهیدی تغییر داده‌اند در صورتی که جایز به چنین کاری نیستیم.

وی عنوان کرد: نباید خیر را همانند کیسه پول دید که هرگاه کمک خواستیم به سراغ آن‌ها برویم بلکه باید صد مرتبه ما به سراغ آن‌ها برویم و آنها یک مرتبه مساعدت و پشتیبانی خود را داشته باشند.

وی در ادامه تهیه فهرستی از نیازهای آینده منطقه در حوزه‌های آموزشی، پرورشی و ورزشی که بشود خیرین را به آن سمت هدایت کرد، ضروری دانست و گفت: با وجود اینکه در برخی جاها خیرین هزینه‌ای انجام داده‌اند ولی چون آنگونه که باید برای شناسایی نیازها آمایش و مطالعه‌ای صورت نگرفته‎ایم اکنون به آن پروژه نیازی نداریم.

شادکام همچنین بیان کرد: شناسایی خیرین به خصوص خیرین منطقه‌ای و بومی، تهیه شناسنامه علمی و تهیه دستاوردهای فرهنگی، ورزشی و آموزشی مدارس و حضور خیر در مراسم، قرار دادن اثر هنری، قاب عکس و سردیس و تندیس در داخل مدرسه از خیرین ضروری است.

وی مشارکت دادن خیرین در مدرسه‌یاری به خصوص بورسیه کردن دانش‌آموزان مستعد و محروم را یکی از کارهای ارزشمندی ذکر کرد که می‌تواند از سوی خیرین صورت گیرد.

شادکام گفت: باید خیرین به سمت ساخت هنرستان‌ها هدایت شوند، امروزه براساس توسعه متوازن به شدت نیازمند ساخت هنرستان هستیم هرچند نگهداری آن‌ها گران است.

وی بر اولویت دادن به پروژه‌های نیمه تمام تاکید کرد و گفت: اگر خیری تمایل دارد در منطقه‌ای ساخت و ساز کند که نسبت به آن تعلق خاطر دارد ولی نیاز منطقه نیست باید با تدبیر خیر را به جای دیگری هدایت نمود.

معاون هماهنگی آموزش و پرورش خراسان‌رضوی در همین خصوص افزود: متاسفانه در برخی روستاها توسط خیر مدرسه‎ای ساخته شده ولی چون مازاد بوده اکنون محل نگهداری علوفه شده و این خود نوعی بدبینی نسبت به امر خیر مدرسه‌سازی به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت اعتبارات دولتی که افق روشنی برای آن وجود ندارد از مسئولان آموزش و پرورش انتظار داریم پروژه‌ها را 100 درصد خیرساز تعریف کرده و به اعتبارات دولتی تکیه نکنند.

شادکام با تاکید بر تهیه بانک اطلاعات واقفین و مستندسازی املاکی که واقفین اهدا کردند، افزود: امروز یکی از مشکلات آموزش و پرورش عدم امکان بهره‌وری از زمین‌های در اختیار به دلیل مستندسازی نشدن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز