خبرگزاری کار ایران

صبح امروز صورت گرفت؛

بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور از قلعه حسن صبح الموت

asdasd
کد خبر : ۷۸۶۱۷۶

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز سه‌شنبه از قلعه تاریخی حسن صباح الموت شرقی قزوین بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، علی اصغر مونسان در این بازدید با آخرین اقدامات پژوهشی و کاوش های باستان شناسی انجام شده در این بنای تاریخی قرار گرفت.

قلعه حسن صباح الموت از پربازدیدترین جاذبه های تاریخی استان قزوین به شمار می رود.

از سال ۱۳۸۱ تاکنون چهارده فصل کاوش در این اثر ارزشمند تاریخی صورت گرفته و طی این کاوش‌ها مجموعه‌ای از یافته‌های باستان‌شناسی شامل سفالینه‌ها، تزئینات معماری، کاشی و آجر، آثار سنگی، آثار فلزی، سکه، صدف و استخوان از دوران اسماعیلیه (سده ۷-۵ ه.ق) دوره پس از اسماعیلیه و دوره صفوی و قاجار (سده ۱۳-۸ هجری) به دست آمده است.

قلعه تاریخی حسن صباح در شمال روستای گازرخان واقع در بخش الموت شرقی شهرستان قزوین قرار دارد.

این قلعه در سال ۲۲۶ ه.ق به دست حسن بن زید علوی بنا شده است.

قلعه حسن صباح در سال ۴۸۳ به تصرف حسن صباح در آمده و تا زمان سقوط اسماعیلیان ایران در سال ۶۵۴ مرکز فرمانروایی آنان بوده است.

انبارهای متعدد ذخیره آب و آذوقه سیستم پیچیده آب رسانی با حفر کانال و نصب تنبوشه و پرتگاه‌های مخوف گرداگرد قلعه، خندق‌های سنگی جلوگیری کننده از نفوذ مهاجمان از ویژگی‌های این دژ به شمار می‌رود.

قلعه حسن صباح در سال ۸۱ به شماره ۷۲۵۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز