خبرگزاری کار ایران

استاندار خراسان رضوی مطرح کرد:

احداث شهرک انرژی در نقطه صفر مرزی/ به دنبال عقلانیت سیاسی هستیم نه آرامش سیاسی

asdasd
کد خبر : ۷۸۱۲۶۱

استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به در پیش گرفتن رویکرد تعامل و گفتمان با معترضین، امسال تجمعات مردمی در استان ۴۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، علی‌رضا رزم حسینی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تعامل و گفتمان به عنوان یک سیاست مدنظر مدیریت استان قرار دارد، اظهار کرد: سعی کرده ایم در تعامل با معترضین و تشکل ها، مشکلات آن ها را برطرف کنیم و در نتیجه آن برگزاری تجمعات مردمی امسال نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشته است. 

وی با بیان اینکه به دنبال عقلانیت سیاسی هستیم نه آرامش سیاسی افزود: اگر فعالان سیاسی از خود گذشتگی داشته باشند، منشور همدلی استان را تهیه خواهیم کرد تا محوریت کار در حوزه سیاسی باشد.

وی گفت: به منظور جلب مشارکت فعالان سیاسی در اداره استان، با همه گروه های سیاسی دارای مجوز رسمی تعامل و همکاری داریم و در این رابطه از کارشناسان با گرایش های سیاسی اصلاح طلبی، اصولگرایی و اعتدالی برای حضور در جلسات مشورتی حوزه اقتصادی و سیاسی دعوت شده است.

استاندار خراسان رضوی در ادامه به مباحث مطرح شده در نشست اخیر استانداران استان‌های خراسان با ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: در این جلسه به صورت جداگانه گزارش هایی از برنامه های توسعه هر سه استان ارائه و مشکلات موجود در روند اجرای طرح های توسعه ای با آقای دکتر روحانی در میان گذاشته شد. 

وی افزود: در دیدار دکتر روحانی، بنده به ایشان  گفتم که استانداران سراسر کشور کابینه دوم آقای رئیس جمهور به شمار می روند و می توانند به کابینه اول دولت کمک کنند؛ استانداران علاقه‌مند هستند که به صورت مرتب مسائل استانی را با ایشان در میان بگذارند.

رزم حسینی با اشاره به موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد تداوم نشست های مشترک با استانداران خاطرنشان کرد: در این جلسه درخواست احیای کارگروه ملی زیارت را مطرح کردم که مورد موافقت آقای دکتر روحانی قرار گرفت و مقرر شد جلسات این کارگروه به صورت مستمر به ریاست رئیس دفتر رئیس جمهور تشکیل شود. 

وی ادامه داد: دبیرخانه دائمی کارگروه ملی زیارت در مشهد قرار دارد و با توجه به موافقت رئیس جمهور با تشکیل این کارگروه، برنامه ریزی خواهیم کرد که در اولین فرصت، جلسه آن با حضور اعضا و به ریاست رئیس دفتر رئیس جمهور برگزار شود.

استاندار خراسان رضوی افزود: مشهد یک شهر ملی است و هرگونه تصمیمی برای توسعه زیرساخت های این کلانشهر و رفع مشکلات پیش روی خدمت رسانی شایسته به زائران و مجاوران بارگاه منور امام رضا(ع) باید در سطح ملی گرفته شود. 

رزم حسینی با بیان اینکه خراسان رضوی در حوزه امنیتی وضعیت خوبی دارد، اظهار کرد: در ارتباط با وضعیت مرزهای استان گزارشی خدمت آقای رئیس جمهور ارائه کردم؛ خراسان رضوی 822 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه دارد و با توجه به فعال شدن پاسگاه های مرزی، امنیت مطلوبی در مرزها برقرار است.

وی گفت: پیش از این اتباع خارجی برای دریافت تابعیت ایرانی باید سرمایه گذاری در داخل کشور انجام می دادند اما اخیر به دنبال پیشنهاد مطرح شده در سفر اخیر رئیس جمهور به مشهد، هیئت وزیران با اعطای تابعیت به فعالان اقتصادی خارجی که 250 هزار دلار سپرده گذاری در بانک های داخلی انجام دهند، موافقت کرد. 

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین وضعیت تحقق مصوبات سفرهای استانی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: کلیه مصوبات سفر اول رئیس جمهور به استان اجرایی شده است و مصوبات سفر دوم هم که جزو تعهدات سال های 97 تا 99 بوده، تاکنون 54.58 درصد تحقق داشته است.  

وی ادامه داد: با پیگیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی برای تخصیص اعتبارات وعده داده شده و تحقق مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور تا سال 1399 تلاش خواهیم کرد. 

رزم حسینی با بیان اینکه مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی به عنوان یک الگوی اجرایی در استان کلید خورده است، گفت: تا به امروز 75 معین اقتصاد مقاومتی به صورت داوطلبانه در این مدل مشارکتی فعال شده و مسئولیت توسعه اقتصادی فرهنگی 50 درصد خاک خراسان رضوی را برعهده گرفته اند. 

وی با اشاره به تشکیل نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی افزود: این نهاد مردمی در کنار دولت دیوان سالار تشکیل شده است تا به معین های توسعه ای برای پیشبرد اهداف الگو مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی کمک کند؛ درباره عملکرد نهاد مردمی گزارش های شفافی به مردم ارائه خواهیم کرد.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد حدود 5690 واحد صنعتی در استان وجود دارد که با توجه به شرایط تحریمی برخی از آن ها با مشکلاتی مواجه شده اند؛ از این تعداد واحد صنعتی، 750 مورد راکد بوده و 850 مورد کمتر از ظرفیت فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری کلینیک صنعتی استان راه اندازی شده است تا نسبت به احصا و رفع مشکلات واحدهای صنعتی اقدام شود. در طی 4 ماه گذشته 350 واحد به این مرکز معرفی شده است که از این تعداد تاکنون 150 واحد عارضه یابی شده اند. 

وی گفت: در برخی از موارد، صاحبان واحدهای صنعتی راکرد از ابتدای فعالیت اهلیت این کار را نداشته اند و برخی هم که اهلیت دارند، نیازمند فراگیری آموزش های تخصصی حوزه کسب و کار هستند که این دسته از افراد به سازمان صنعت، معدن و تجارت معرفی یا در اولویت طرح موضوع در کارگروه های ستاد تسهیل قرار گرفته اند. 

رزم حسینی با بیان اینکه چند طرح بزرگ در استان کلید خورده است، اظهار کرد: همانطور که گذشتگان با ایجاد قنوات، منابع پایدار آبی برای ما به ارث گذاشتند، ما هم باید به فکر نسل آینده باشیم؛ به منظور تحقق این مهم، بحث انتقال آب از چابهار به شرق کشور در دستورکار قرار دارد و گام های اجرایی در این زمینه برداشته است. 

وی ادامه داد: رئیس جمهور 19 تیر سال گذشته در ابلاغیه ای خطاب به وزیر نیرو، بر لزوم ورود بخش خصوصی به بازار آب و برق تاکید کرد . 

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: طرح انتقال آب از خلیج فارس از چند سال پیش کلید خورده و طبق برنامه ریزی های انجام گرفته تا سال 1400 آب به فلات مرکزی ایران خواهد رسید؛ از این تجربه موفق برای اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به شرق کشور استفاده خواهیم کرد.  

وی با بیان اینکه علاقه مندان به سرمایه گذاران در طرح انتقال آب دریای عمان به شرق کشور فراخوان شده اند، گفت: در جلسات مختلفی که طی یک ماه اخیر برگزار شده است، شرکت های فولادی مانند ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان برای سرمایه گذاری در طرح مذکور اعلام آمادگی کرده اند. 

رزم حسینی از راه اندازی شهرک انرژی در نقطه صفر مرزی به عنوان یکی از مهمترین طرح استان یاد کرد و گفت: با فعال شدن این شهرک، زمینه صادرات انرژی از خراسان رضوی به کشور افغانستان فراهم می شود که تاثیر بسزایی در امر توسعه همکاری های اقتصادی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه طرح همیاران آب به منظور مدیریت واحد آب و خاک کلید خورده است، گفت: اقتصاد آب، بازار آب، استفاده حداکثری از بازار کشاورزی، توسعه کشت های گلخانه ای، آبیاری نوین و مدیریت مصرف چاه های مجاز از جمله سیاست هایی است که به منظور تعادل بخشی به منابع و مصارف آبی دنبال می شود. 

وی درباره طرح بازآفرینی حاشیه شهر مشهد و برنامه ریزی های انجام گرفته در این زمینه هم گفت: تاکنون ساخت 10 هزار و 800 واحد مسکونی در بافت حاشیه شهر آغاز شده است و اخیرا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم برای ساخت 5 هزار واحد مسکونی اعلام آمادگی کرد و علاوه بر این، تا یک ماه آینده بیش از 20 دفتر تسهیلگری نیز در مناطق حاشیه ای مشهد افتتاح خواهد شد.

رزم حسینی خاطرنشان کرد: طرح نجات با موضوع کاهش آسیب های اجتماعی در استان به ویژه مناطق حاشیه شهر مشهد درحال تدوین است و تا چند ماه آینده رونمایی خواهد شد. 

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان تحقق وعده اعتبار 160 میلیارد تومانی برای ساماندهی کشف رود گفت: این اعتبار در سفر دوم ریاست جمهوری به خراسان رضوی مصوب شد و تاکنون بخشی از آن تحقق یافته است. از آنجا که معتقدیم شفافیت رمز اعتماد مردم به دستگاه های اجرایی است، جزئیات میزان تحقق بودجه سفرهای استانی رئیس جمهور را به صورت شفاف اعلام خواهیم کرد.  

وی ادامه داد: سیاست استان مبتنی بر همدلی و هم افزایی است؛ به اندازه کافی چالش های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی وجود دارد و در شرایط فعلی هیچ چیز مهمتر از وحدت عمومی و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز