خبرگزاری کار ایران

قصه چگونه شما را درمان می‌کند؟

asdasd
کد خبر : ۷۸۰۶۸۷

با یک تصویر شروع می‌کنیم. غاری را تصور کنید، مادری در کنار دو فرزندش به دور آتش نشسته اند. پدر خانواده به تازگی به شکار رفته است و سایر اعضای خانواده منتظر او مانده‌اند تا از شکار برگردد. مادر باید فرزندان گرسنه‌ی خود را سرگرم کند. برای همین داستانی تعریف می‌کند. داستان وسیله‌ای است که او برای ارتباط موثر با فرزندانش دارد.

ایلنا؛ مادرِ داستانِ ما خیلی سال پیش زندگی می‌کرد. اما تصویر او برای ما غریبه نیست. حتی در دنیای امروز با تمام تکنولوژی‌ها و امکانات، قصه گفتن و شنیدن ما را آرام می‌کند. اما به راستی چرا اینطور است؟ چرا با شنیدن قصه‌ها آرام می‌شویم؟ چرا امروزه قصه را به عنوان درمان می‌شناسیم؟

در این متن سعی کرده‌ایم تا پاسخ این سوالات را پیدا کنیم و بفهمیم که چطور می‌توانیم دوباره با قصه‌ها ارتباط برقرار کنیم.

همین ابتدا بگوییم که قصه درمانی فقط برای کودکان نیست و همه‌ی انسان‌ها در تمام رده‌های سنی می‌توانند از فواید قصه درمانی استفاده کنند. چه کودکی خردسال باشید و چه انسانی بالغ، قصه می‌تواند ذهن شما را برای رو در رو شدن با مشکلات آماده کند.

هم‌دلی کردن

قصه گفتن باعث می‌شود تا افراد با سلیقه‌ها و ذائقه‌های مختلف (و گاهی مخالف) در برابر هم قرار بگیرند. و بدون تهاجم و عصبانیت نظرات مخالف را بشنوند و دنیا را از دریچه‌ی چشم کسی که در دنیای واقعی تحمل شنیدن نظراتش را ندارند ببینند. چه بسا در خیلی از این قصه‌گفتن‌ها متوجه می‌شویم که تصورمان درباره‌ی پدیده‌ای اشتباه بوده و دست به اصلاح آن بزنیم. در واقع قصه گفتن به ما کمک می‌کند تا خودمان را به جای طرف مقابلمان قرار دهیم.

اصلاح رفتارها و عادات ناپسند

در دنیای عادی همه‌ی ما در برابر انتقادات مقاومت داریم و سعی می‌کنیم تا به طرف مقابلمان بفهمانیم که هیچ مشکلی نداریم و او اشتباه فکر می‌کند. اما قصه‌ها راه میانبری هستند تا خودمان را بدون مقاومت ببینیم و با شخصیت واقعی‌مان با همه‌ی نقاط ضعف و قوت روبرو شویم. نکته‌ی جالب اینکه معمولا شخصیت داستان‌ها راه حل مناسبی برای برطرف کردن ضعفشان پیدا می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود تا ما هم پا‌به‌پای شخصیت داستان خودمان را تغییر دهیم و بهتر شویم.

قصه چگونه شما را درمان می‌کند؟

تقویت قوه‌ی تخیل

در قصه‌گویی هیچ محدودیتی وجود ندارد. اسب‌های پرنده، کلاس‌های جادوگری، و هیولا‌های بزرگ و غول‌آسا در قصه کاملا طبیعی و بدیهی به نظر می رسند. قصه جایی ست که ذهن قصه‌گو می‌تواند به هر گوشه‌ای سرک بکشد. داستان‌های ملل مختلف را در کنار هم بگذارد و داستان جدیدی خلق کند و همین یعنی خلاقیت و تخیل. اما ماجرا فقط به قصه‌گو ختم نمی‌شود و شنونده‌ی قصه‌ها هم در کنار گوینده‌ی آن‌ها، باید هر لحظه از داستان را در ذهنش تصویر‌سازی کند و با کمک قوه‌ی تخیل، داستان را برای خودش مجسم کند و داستان، اینگونه هم برای شنونده و هم برای گوینده سازنده است.

کمک به مهارت شنیدن

شاید یکی از بزرگترین مشکلات ما در دنیای امروز این باشد که نمی‌توانیم حرف همدیگر را بشنویم. ما گوش دادن را بلد نیستیم و برای همین نمی‌توانیم درک درسستی نسبت به یکدیگر داشته باشیم. ما همیشه می‌خواهیم فقط خودمان حرف بزنیم و زمانی برای طرف مقابل نمی‌گذاریم تا او هم نظراتش را بیان کند.

قصه یکی از جاهایی ست که این مسئله از بین می‌رود. شنونده‌ی داستان باید تا پایان قصه صبر کند و گوش بدهد. این شاید برای خیلی از ما تمرینی سخت و غیر ممکن باشد اما جذابیت قصه به ما در این مسئله کمک می‌کند. به مرور زمان با شنیدن قصه‌های بیشتر صبرمان بیشتر می‌شود و بعد از مدتی در دنیای واقعی هم می‌توانیم شنونده‌ی بهتری باشیم.

قصه چگونه شما را درمان می‌کند؟

شنیدن داستان‌ها و کتاب‌های صوتی مهارت شنیدن ما را بیشتر از خواندن آن‌ها تقویت می‌کند چرا که بیشتر به دنیای واقعی نزدیک هستند و می‌توانیم با واقعیت رو برو شویم از همین رو کتاب‌های صوتی ابزار‌هایی هستند که ما را به قصه‌ها نزدیک‌تر می‌کنند و خوشبختانه در چند سال اخیر تولید آن‌ها رونق  پیدا کرده است و امروز تعداد زیادی از این کتاب‌ها با کیفیت عالی و قابل قبول در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. یکی از این تولیدکننده‌های کتاب صوتی شرکت نوار است. که از سال 94 فعالیت خود را آغاز کرد و در این چند ساله عناوین بی‌شماری کتاب در موضوعات مختلف مثل روانشناسی، فلسفه، کودک و نوجوان و حتی کتاب‌های انگلیسی را روانه‌ی بازار کرده است.

با مراجعه به سایت و اپلیکیشن نوار می‌توانید به این گنجینه‌ی بزرگ دسترسی داشته باشید همچنین تعداد زیادی از کتاب‌ها رایگان هستند تا شروعی باشند برای علاقه‌مندتر کردن مخاطب به کتاب صوتی.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز