خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر روانشناختی سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد:

غربالگری اختلالات روانی برای جلوگیری از خشونت‌های خانگی

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۸۹۷

اگر در خانواده‌ای یکی از والدین یا هر دو آنان از بیماری حادی که منجر به بروز خشونت شود، رنج ببرد با انجام غربالگری و شناسایی بیماری در وی می‌توان فرد را به سمت انجام اقدامات درمانی مناسب سوق داده و از بروز خشونت در خانواده جلوگیری کرد.

مدیرکل دفتر روانشناختی و مشاوره سازمان بهزیستی کشور گفت: انجام غربالگری اختلالات روانی می‌تواند؛ خانواده‌ها را از مشکلاتی همچون بروز خشونت‌های خانگی نجات دهد.

مهدی میرمحمد صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ضرورت اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان گفت: اگر اضطراب کودک درمان نشود، این مشکل به صورت یک هسته یا کانون اضطرابی در مغز فرد باقی مانده و در بزرگسالی به صورت‌های گوناگون خود را نشان می‌دهد، بدین معنا که فرد را ناآرام کرده و او را در زندگی با مشکلاتی همچون افسردگی، یا کاهش توان یادگیری و… مواجه خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در اجرای پایلوت این طرح که در مهدهای کودک درحال اجرا است، ۴۵ هزار کودک را در کل کشور مورد ارزیابی قرار داده و سعی کردیم با اتجام تست، سطح اضطراب را در این کودکان سنجیده و در صورت تشخیص اضطراب در این افراد، آنان را به مراکز مربوطه برای انجام مداخلات درمانی معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه هنوز گزارش‌های مرتبط با اجرای طرح به دست ما نرسیده است، افزود: در پایان سال جاری یا اوائل سال آینده نتایج طرح مشخص و در مورد اقدامات ضروری برای اجرای آتی این طرح تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

میرمحمد صادقی درباره ضرورت انجام این طرح بیان کرد: تا به حال غربالگری‌های زیادی در رابطه با مسائل جسمی مانند غربالگری تنبلی چشم، غربالگری شنوایی و… انجام داده‌ایم تا عمر و میزان سلامت افراد افزایش یابد، اما در خصوص مسائل روانی نیز نیاز به انجام طرح‌های جدی داریم.

وی با تاکید براینکه انجام غربالگری در حوزه مشکلات روانی می‌تواند؛ خانواده‌ها را از مشکلاتی همچون بروز خشونت‌های خانگی نجات دهد، اظهارکرد: به عنوان مثال اگر در خانواده‌ای یکی از والدین یا هر دو آنان از بیماری حادی که منجر به بروز خشونت شود، رنج ببرد با انجام غربالگری و شناسایی بیماری در وی می‌توان فرد را به سمت انجام اقدامات درمانی مناسب سوق داده و از بروز خشونت در خانواده جلوگیری کرد.

میرمحمد صادقی در ادامه خاطرنشان کرد: اضطراب مشکلی است که به طور کلی در انسان وجود دارد و پیش بینی بروز خطر در فرد است و کودکان در شرایط خاصی ممکن است به این عارضه مبتلا شوند.

وی ادامه داد: کودکانی که در محیط‌های پراسترس بزرگ می‌شوند، دچار بیماری می‌شوند یا تجربه‌های منفی دارند، بیشتر با مشکل اضطراب مواجه می‌شوند، همچنین کودکانی که شاهد صحنه‌های خشونت‌بار یا تلخ هستند، بیشتر در معرض اضطراب قرار می‌گیرند.

مدیرکل دفتر روانشناختی و مشاوره اظهار کرد: روش‌هایی وجود دارد که از طریق آنها علائم بروز اضطراب در کودک مشخص و نمره‌گذاری می‌شود و در نهایت میزان اضطراب کودک و این مساله که آیا سطح اضطراب وی نرمال، شدید یا خفیف است، مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: چنانچه به این نتیجه برسیم که سطح اضطراب کودک بیش از حد طبیعی است، وی را به مراکز درمانی ارجاع می‌دهیم که در آنجا نیز با کودک و خانواده وی گفتگو شده و طبق نظر کارشناس برای انجام مراحل درمانی بعدی راهنمایی می‌شوند.

میرمحمدصادقی در خصوص نحوه تشخیص اضطراب در کودکان توسط والدین با بیان اینکه بی‌قراری کودک از علائم مهم تشخیص اضطراب در وی است، توضیح داد: بی‌قراری ناشی از اضطراب را نباید با بیش‌فعالی اشتباه گرفت، در حالت اضطراب کودکان علائمی همچون، جویدن مداوم ناخن، پرخاشگری، گوشه‌گیری، از جا پریدن‌های ناگهانی، عدم تمایل نسبت به بازی و انجام فعالیت‌های مرتبط با سن خود و بی‌اشتهایی را بروز می‌دهند.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر والدین با توجه به علائم ذکر شده نسبت به وجود اضطراب در کودکان خود مشکوک هستند، باید برای تشخیص و درمان به روانشناس کودک مراجعه کنند تا از بروز مشکل در دوران بزرگسالی کودک جلوگیری نمایند.

مدیرکل دفتر روانشناختی و مشاوره در پایان با بیان اینکه سلامت روان حوزه‌ای مغفول مانده بوده که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، تاکید کرد: سلامت روان به اندازه سلامت جسم و حتی بیش از آن اهمیت داشته و برای داشتن جامعه‌ای سالم باید سلامت روان را نیز افزایش دهیم که یکی از ابزارهای عمل به این مهم، انجام غربالگری‌های مختلف در حوزه سلامت روان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز