خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل موسسه زنان سرزمین خورشید در گفت‌وگو با ایلنا:

بسته‌های حمایتی سازمان بهزیستی برای زنان آسیب دیده کافی نیست

مدیرعامل موسسه زنان سرزمین خورشید گفت:زنان فاقد فرزند می‌توانند از خوابگاه‌ها یا خانه‌های میان راهی استفاده کنند اما زنان دارای فرزند در این خوابگاه‌ها پذیرفته نمی‌شوند.

لیلا ارشد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مشکلات زنان گرفتار اعتیاد یا ترک اعتیاد کرده دارای فرزند گفت: یکی از مشکلات این زنان چه در زمان اعتیاد و چه در زمان ترک آن، فقدان سرپناهی برای زندگی است.

وی با اشاره به اینکه در تهران و احتمالا در ایران سرپناهی برای این دست زنان که خودسرپرست نیز هستند وجود ندارد، خاطرنشان کرد: این گروه از زنان برای ترک مصرف مواد مخدر دست به تلاشی بزرگ می‌زنند و در آغاز راه خود همانند کودکی هستند که تازه راه رفتن را آغاز کرده است.

ارشد افزود: این زنان در زمان ترک اعتیاد به حمایت‌های اجتماعی همچون داشتن سرپناه، اشتغال و تامین درآمد برای داشتن زندگی مستقل نیاز دارند.

سرپناه مهم‌ترین نیاز زنان خود سرپرست

این مددکار اجتماعی ضمن تاکید بر سرپناه به عنوان مهم‌ترین نیاز این زنان اظهار کرد: سرپناه شرایطی را فراهم می‌کند که این زنان بتوانند در محیطی امن و در کنار فرزندان خود زندگی کرده و قادر باشند مهارت‌های خود را افزایش دهند.

وی با یادآوری اینکه بسیاری از زنانی که به مدت طولانی سوء مصرف مواد مخدر و محرک داشته‌اند فرزندان خود را به افراد، موسسات یا سازمان بهزیستی واگذار می‌کنند، گفت: اما بار‌ها نیز شاهد زنانی بوده‌ام که اعتقاد داشتند وجود فرزندشان باعث می‌شود که بهتر بتوانند سلامت خود را حفظ کنند.

مدیرعامل موسسه زنان سرزمین خورشید ادامه داد: برای من مشاهده زنانی که با همه سختی‌های پیش رو در کنار فرزندان خود می‌ماندند و وجود فرزندشان باعث می‌شد که دوباره به سمت سوء مصرف مواد مخدر نرفته و سلامت خود را حفظ کنند تجربه خوبی بود.

ارشد تصریح کرد: این موضوع که مادر بتواند برای فرزند خود که به هردلیلی فاقد پدر است به نام خود شناسنامه بگیرد (که البته این موضوع در قوانین پیش‌بینی شده است) و همچنین داشتن سرپناه برای آنان بسیار ضروری است.

وی عنوان کرد: بهتراست در ابتدای امر این سرپناه با حمایت نهادهای مرتبط یا NGO‌ها تامین شود تا زمانی که مادر سلامت خود را به صورت کامل به دست آورده و سلامت وی تثبیت شود و بتواند در کنار فرزند خود به صورت مستقل زندگی کند.

مادران آسیب دیده حمایت شوند

این مددکار اجتماعی با اظهار تاسف از اینکه در حال حاضر برای زنان ترک اعتیاد کرده دارای فرزند امکان داشتن سرپناه فراهم نیست اظهارکرد: زنان فاقد فرزند می‌توانند از خوابگاه‌ها یا خانه‌های میان راهی استفاده کنند اما زنان دارای فرزند در این خوابگاه‌ها پذیرفته نمی‌شوند.

وی تاکید کرد: درخواست ما برای این گروه از مادران چه در زمان مصرف مواد وچه در زمان ترک آن ایجاد خوابگاه یا سرپناه است.

مدیرعامل موسسه زنان سرزمین خورشید با بیان اینکه برای پیشگیری نوع سوم در میان گروه‌های هدفی که وارد چرخه آسیب شده‌اند ضروری است بسته‌های حمایتی متعددی وجود داشته باشد افزود: هرچند که بهزیستی خوابگاه‌هایی دارد که زنان می‌توانند در آن زندگی کنند اما متاسفانه خوابگاه برای زنان دارای فرزند پیش بینی نشده است.

ارشد تاکید کرد: نمی‌توان گفت که زنان دارای اعتیاد و زن ترک اعتیاد کرده در یک جا زندگی کنند. بلکه ضروری است که از زنان دارای فرزند به صورت متفاوت از زنان فاقد فرزند حمایت کنیم.

بسته‌ها حمایتی کافی نیست

این مددکار اجتماعی با اشاره به ضرورت وجود بسته‌های حمایتی متفاوت و متعدد گفت: پیشگیری از ایدز موضوعی بسیار مهم است و با توجه به اینکه موج سوم ابتلا به ایدز ناشی از روابط حفاظت نشده است ضرورت دارد بسته‌های حمایتی ویژه زنان دارای فرزند در نظر گرفته شده و برای آنان سرپناه ایجاد شود.

وی در خصوص مشکلات نوزادان متولد شده از مادران معتاد اظهار کرد: این کودکان نیازمند مراقبت‌ها و درمان‌های خاص هستند اما هزینه بر بودن این نوع درمان‌ها از یک سو و عدم امکان تامین هزینه‌ها از طرف مادران از سوی دیگر موجب شده که مادران برای درمان نوزادانشان با مشکلات بسیار مواجه شوند.

ارشد خاطرنشان کرد: برای پیشگیری نوع سوم در میان زنان آسیب دیده باید بسته‌های حمایتی متعددی پیش بینی شود که در حال حاضر بسته‌های حمایتی موجود کافی نیست.

مدیرعامل موسسه زنان سرزمین خورشید در مورد پیشگیری نوع سوم توضیح داد: این نوع پیشگیری به معنای حمایت از افرادی است که دارای اعتیاد بوده و باید مراقب بود که به ویروس HIV مبتلا نشوند.

وی در پایان با تاکید بر لزوم وجود بسته‌های حمایتی متعدد اظهار داشت: بسته‌های حمایتی سازمان بهزیستی برای گروه‌های هدف کافی نیست.

کد خبر : ۲۵۷۰۸۷