خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل تاید واتر خاورمیانه در پاسخ به ایلنا:

غرامت سنگینی از کویتی‌ها بابت توقیف شناورمان می‌گیریم/ توقیف هشت ماهه کشتی ایرانی بابت ریختن آشغال به دریا/ وزارت امور خارجه و سازمان بنادر برای رفع توقیف همراه نبودند

asdasd
کد خبر : ۷۷۴۹۵۵

مدیرعامل تاید واتر خاورمیانه اظهار داشت: در ابتدا تصور ما این بود اگر دولت و نیروهای نظامی از موضوع توقیف شناور تایدواتر مطلع شوند خاک آن کشور را به توبره می‌کشند اما تاکنون شش بار به وزارت امور خارجه مراجعه کردیم تا موضوع درخواست ویزای کویت را پیگیری کند اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسین زارعی در نشست خبری امروز درباره جزئیات کشتی متعلق به شرکت تاید واتر که توسط کویت توقیف شده است، گفت: تقریبا هشت ماه گذشته یکی از شناورهای تخصصی تاید واتر که در آب‌های کویت مشغول به کار بود توقیف شد و برای اطلاع از علت توقیف این کشتی پیگیری‌های بسیار طولانی و متعدد با نهادهای داخلی و بین‌المللی انجام داده‌ایم.

وی افزود: این شناور با توجه به ویژگی‌هایش که توانایی حمل و بلند کردن 2500 تن را دارد یکی از منحصربه فردترین شناورهای تایدواتر و شرکت‌های دریایی محسوب می‌شود و در آن دوره‌ای که در آب‌های کویت مشغول به کار بود، درآمد قابل توجهی را هم برای شرکت کسب کرد.

مدیرعامل تاید واتر ادامه داد: این شناور با مدیریت پیمانکار کره‌ای در بندر کویت مشغول به کار بود که پس از اتمام دوره قرارداد مجوز خروج دریافت می‌کند و قصد بازگشت به کشور را داشت اما به دلایل نامعلوم پلیس کویت این کشتی را توقیف می‌کند.

زارعی با تاکید بر اینکه در بیش از هشت ماه گذشته دولت کویت، دادگاه این کشور و سایر نهادهای مرتبط حتی یک خط توضیح درباره علت توقیف این شناور ارائه نکرده‌اند، گفت: از طریق راه‌های رسمی برای آزادسازی این شناور و علت توقیف آن پیگیری‌های متعددی انجام دادیم که به نتیجه نرسید اما از منابع غیررسمی به ما اعلام شد که پرچم این شناور تغییر کرده است که اگر همین اتفاق افتاده باشد به ما ارتباطی ندارد چرا که این شناور به طور چارتر پارتی در اختیار پیمانکار کره‌ای قرار داشت و ما با پرچم ایرانی شناور را تحویل دادیم و با پرچم ایرانی مجوز خروج گرفتیم.

وی گفت: بعد از مدتی مجددا منابع غیررسمی به ما اعلام کردند موضوع، جعل پرچم نبوده است و این کشتی آشغال به دریا ریخته است و آلودگی محیط زیستی برای آب‌های کویت ایجاد کرده است. البته این موضوع را هم هنوز منابع رسمی به ما اعلام نکرده‌اند که اگر ایجاد آ‌لودگی محیط زیست هم صحت داشته باشد توقیف شناور بر اساس قوانین بین‌المللی منطقی نیست و می‌توان جریمه آن را پرداخت کرد.

مدیرعامل تاید واتر تاکید کرد: در این مدت اجازه ندادند که غذا و سوخت به این شناور ارسال کنیم و دو روز گذشته اجازه دادند برای کارکنان و خدمه این کشتی بتوانیم غذا ارسال کنیم، البته در این مدت هفت ماه یک بار خدمه این کشتی را توانستیم تغییر دهیم.

وی با اشاره به پیچیدگی‌های قوانین بین المللی در حوزه دریایی گفت: بر اساس قوانین بین المللی برای پیگیری این موضوع باید از کشور کویت وکیل انتخاب کنیم اما تاکنون دولت کویت با درخواست ویزا موافقت نکرده است و ما تاکنون نتوانسته‌ایم نیرویی را به صورت رسمی، غیررسمی، رفاقتی و ... به این کشور برای پیگیری‌های مورد نیاز اعزام کنیم.

وی تاکید کرد: در ابتدا تصور ما این بود اگر دولت و نیروهای نظامی از موضوع توقیف شناور تایدواتر مطلع شوند خاک آن کشور را به توبره می‌کشند اما تاکنون شش بار به وزارت امور خارجه مراجعه کردیم تا موضوع درخواست ویزای کویت را پیگیری کند اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی ادامه داد: بنابراین هفته آینده جلسه‌ای با حضور مدیران سازمان بنادر و وزارت امور خارجه در این باره برگزار شود تا موضوعات حقوقی و بین المللی را بررسی کنیم البته منابع غیررسمی در کویت می‌گویند احتمالا با آزادسازی شناور تاید واتر موافقت شود اما تاکنون بیش از 10 بار این قول را به ما داده‌اند.

وی تاکید کرد: در کویت با همه موضوعات به صورت طایفه‌ای برخورد می‌شود و اگر هم مشکلی به وجود آمده باشد مقصر طرف ایرانی نیست چرا که پیمانکار کره‌ای این پروژه‌ یعنی آقای توماس فراری است و هنوز به وی دسترسی نیافته‌ایم.

زارعی با تاکید بر اینکه سفارت کویت و اتاق بازرگانی کویت قرارداد پروژه شناور تایدواتر را تایید کرده‌اند ادامه داد: هر چند که قرارداد به تایید منابع رسمی کویت رسیده اما در حال حاضر تضامین مورد نیاز را در اختیار نداریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا با اثبات بی‌گناهی طرف ایران در این جریان تاید واتر می‌تواند غرامت خواب هشت ماهه شناور خود در کویت را دریافت کند گفت: یکی از دلایلی که به شدت به دنبال آن هستیم اینکه موضوع از طریق منابع رسمی و قانونی حل شود، از همین روی به دنبال گرفتن غرامت از کویتی‌ها هستیم چرا که تاکنون نتوانسته‌اند تخلف شناور ایران را ثابت کنند و اگر نتوانند تخلفی را به اثبات برسانند موضوع غرامت را از طریق نهادهای بین المللی و قوانین بین المللی مانند آی ام او دنبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: علاقه‌ای نداریم که کشتی از طرق غیرحرفه‌ای به کشور برگردد چرا که قطعا در دادگاه می‌توانیم سود بسیار کلانی را بابت غرامت کویتی‌ها دریافت کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه میزان مطالبات تایدواتر پس از خصوصی سازی این شرکت چقدر بوده است گفت: پس از اینکه در سال 96 شرکت را از یک نهاد شبه دولتی تحویل گرفتیم، فهمیدیم که تایدواتر از عالم و آدم طلب دارد و به دنبال احیای مطالبات خود بودیم و از طریق تعامل، غیرتعامل، دادگاه و ... بخشی از مطالبات را زنده کردیم.

وی افزود: رقم مطالبات تایدواتر 200 میلیارد تومان است که توانستیم 85 میلیارد تومان آن یعنی حدود 40 درصد آن را زنده کنیم.

مدیرعامل تایدواتر همچنین با اشاره به خروج کشتی‌های مغروقه از اروند و آبراه‌های خورموسی اظهار داشت: یکی از تخصصی‌ترین فعالیت‌های تایدواتر خروج کشتی‌های مغروقه در آبراه است که تاکنون توانسته‌ایم هفت کشتی را خارج کنیم و قرارداد خارج سازی سه مغروقه را برای سال 98 امضا کردیم.

وی گفت: 48 کشتی مغروقه در اروند وجود دارد که می‌توانیم نسبت به رهاسازی آنها اقدام کنیم اخیرا عراقی‌ها هم برای خارج‌سازی 24 کشتی مغروقه در اروند با تایدواتر مذاکراتی کردند.

زارعی با بیان اینکه مهمترین هدف این شرکت پس از واگذاری به بخش خصوصی سودآوری است، گفت: 50 درصد امور بندری توسط شرکت تایدواتر یا با مشارکت این شرکت در کشور در حال انجام است و فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای در حوزه بندری داریم.

وی ادامه داد: به دنبال فعال‌سازی درآمدهای دریایی هم هستیم و امسال 30 درصد از درآمدهای تایدواتر دریایی خواهد بود چرا که درآمدهای دریایی ارزی و روزانه است و یک درآمد مستمر برای شرکت محسوب می‌شود.

زارعی با شاره به تعدد فعالیت‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شرکت تاید واتر گفت:‌ تایدواتر یک معدن طلا است که در گذشته کمتر سودآوری داشته و کسی به فکر افزایش سودآوری در این شرکت نبوده است.

وی ادامه داد: این شرکت دارای هشت شناور و یک شناور در حال ساخت است که در تمام این سال‌ها درآمد شناورها صفر بوده است و به رغم اینکه هزینه زیادی برای نگهداری از آنها انجام می‌شد هیچ درآمدی را برای شرکت نداشتند.

وی همچنین از افزایش صد در صدی سرمایه تایدواتر تا 20 روز آینده خبر داد و گفت: با برگزاری مجمع این شرکت افزایش سرمایه صد در صدی انجام خواهد شد و این خواسته 10 هزار سهامدار تاید واتر در بازار سرمایه است که هشت هزار سهامدار این شرکت از مخاطبان تخصصی فعال در حوزه دریایی و بندری هستند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز