خبرگزاری کار ایران

پیوست زیست‌محیطی چالش این روزهای صحن علنی شورای اسلامی قزوین

asdasd
کد خبر : ۷۷۴۶۶۷

پیشنهاد توقف پروژه‌های عمرانی فاقد پیوست زیست محیطی میان اعضای شورای شهر بحث برانگیز شد. برخی اعضا خواستار توقف پروژه‌های سافاری پارک و کمبرند سبز شرق هستند و برخی دیگر آن را زیان به شهر عنوان می کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، چند روز قبل بود که رئیس کمیسیون محیط‌ زیست شورای اسلامی شهر قزوین به دلیل توجه نکردن شهرداری به تذکرات شورای اسلامی شهر در تهیه پیوست‌ زیست‌ محیطی پروژه‌های عمرانی، خواستار توقف پروژه‌های سافاری پارک و کمبرند سبز شرق شد؛ موضوعی که با واکنش برخی از اعضا مواجه شد.

این واکنش‌ها در صحن علنی شورای شهر قزوین روز شنبه 25 خرداد به بحث میان موافقان و مخالفان توقف پروژه‌ها منجر شد.

آنجا که فصیحی رامندی عضو شورای اسلامی شهر قزوین با بیان این‌که به عنوان یک عضو شورا معتقدم بگوییم چون پروژه‌ای پیوست فرهنگی یا زیست محیطی ندارد تعصیل شود درست نیست، چرا که توقف پروژه‌های عمرانی در کشور ما سابقه خوبی ندارد.

وی در ادامه افزود: اگر در شهر قزوین پروژه‌ای شروع شده است و یا مسئولان و اعضای شورای دوره قبل با اختیاراتی که داشته اند پروژها را با وجود نواقصی آغاز کرده‌اند باید به سمتی رفت که مشکلات پروژه برطرف شود نه آن‌که بگوییم  تعطیل شود؛ چون با توقف هر پروژه زیان‌هایی وارد خواهد شد و از سوی دیگر باعث می شود با تیتر شدن گفته‌های ما توسط رسانه‌ها چهره خوبی از شورای اسلامی شهر به عنوان نهاد تصمیم‌ساز ارائه نشود.

سیده منیره قوامی، رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر قزوین که پیش از این در جلسات مختلف از جمله در زمان  بررسی بودجه پیشنهادی شهرداری قزوین که اسفند 97 برگزار شد با انتقاد از عملکرد شهرداری صریحا خواستار تهیه پیوست زیست محیطی پروژه‌های عمرانی شده بود، در این جلسه در پاسخ به فصیحی رامندی گفت: قانونی وجود دارد که شهرداری را موظف می‌کند قبل از اجرای هر پروژه، پیوست زیست محیطی  آن تهیه شود، اما در حال حاضر دو پروژه سافاری پارک و کمربند سبز شرق این پیوست را ندارد آیا با جود درخواست و تذکر به شهردرای که این پیوست تهیه شود و همچنان شهردرای توجه‌ای ندارد آیا  باید اجازه داده شود این دو پروژه با اشکالاتی که دارد پیش رود و موجب خسارت شود؟

سیده منیره قوامی با بیان این‌که چرا نباید از تجربیات پند بگیریم؟ در منطقه 22 تهران دریاچه‌ای  بدون پیوست محیط زیستی احداث شد اما پس از مدتی به دلیل آنکه بستر دریاچه از مواد متخلل (پرمنفذ) نبود موجب افزایش پشه‌ها و مکانی برای قورباغه‌ها شد و مزاحمت و ناراحتی اهالی منطقه را فراهم کرد. مشکلی که باعث شد بعدها با هزینه‌ای مضاعف و نصب تصفیه‌خانه درصدد رفع این معضل برآیند؛ معضلی که اگر می‌شد در مطالعات اثرات زیست‌محیطی به آن توجه شود اما نشد و موجب خسارت گردید با این وجود  آیا ما نیز باید تجربه دیگران را تکرار کنیم و اجازه بدهیم با اجرا و اتمام این پروژها به محیط زیست خسارت وارد شود؟ و زمانی که خسارت به بار آمد شهرداری با هزینه‌ای اضافی در پی رفع آن باشد؟

وی این‌گونه ادامه داد که در صحن شورا و در حضور نمایندگان مجلس اعلام شد تمایلی برای توقف پروژهها وجود ندارد اما وقتی شهرداری صدای اعضای شورا شهر را نمی‌شنود چطور باید برخورد کرد؟ جز این خواستار توقف پروژه‌هایی باشیم که بدون پیوست زیست‌محیطی در حال اجرا است؟

سعید دقیقی عضو دیگر شورای اسلامی شهر قزوین که پیش از این نیز مخالفت خود را با توقف پروژه‌ها اعلام کرده بود و دلیل آن را خسارتی دانست که به سرمایه مردم وارد می‌شود، گفت: مگر نه این است این پروژه در صحن شورا توسط کارشناسان و مشاوران پروژه توضیح داده و تبیین شده است؟ و در شورا برای این پروژه‌ها ردیف بودجه مشخص شده و با پیمان‌کار نیز قرارداد بسته شده که این پیوست تهیه شده و به شورا ارائه شود اما توجهی نشده است.

وی افزود: اگر برای پل امام رضا(ع) پیوست زیست‌محیطی تهیه می‌شد امروز با وضعیتی که برای باغستان سنتی قزوین پیش آمده روبرو نبودیم؛ ده‌ها هزار  متر از باغات سنتی قزوین که میراثی ارزشمند از گذشتگان ما است در معرض نابودی است. اگر این بی‌توجهی ادامه پیدا کند خسارت بیشتری به محیط‌زیست وارد خواهد شد.

داوودی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین با بیان اینکه درباره این سوالات مسئولان باید حضور پیداکنند و جوابگو باشند، گفت: بخشی از پروژه سافاری پارک با حضور کلانتری رئیس سازمان محیط‌زیست کشور افتتاح شد؛ اگر اشکالی در پروژه بود قطعا مانع ادامه پروژه می‌شد.

حق شناس عضو دیگر شورای اسلای شهر قزوین نیز با بیان این‌که پیوست ‌زیست‌ محیطی سندی است که چشم‌انداز بیست ساله را برای ما تببین می‌کند، گفت: کم نبوده است مواردی اعضای شورا شهر موضوعی را درخواست کرده‌اند و شهرداری جوابی داده که بعد از پیگیری‌ها مشخص شده است که بین واقعیت و پاسخ داده شده فاصله زیادی وجود دارد حال اینکه در مورد ابهامات پروژه‎هایی مانند کمبربند سبز شرق و سافاری پارک پاسخ قانع کننده‌ای نداده‌اند.

حق شاس در پاسخ به نظرات برخی از اعضا که نمی‌توان پروژه ها متوقف کرد تا پیوست زیست‌ محیطی تهیه شود، گفت: در گذشته هنگامی که پل راه‌آهن احداث شد بین اهالی شمال و جنوب پل چندین سال اختلاف طبقاتی ایجاد شد اما اگر این پل پیوست فرهنگی داشت قطعا از تبعات فرهنگی ایجاد پل آگاه بودند و برای رفع آن توانمند‌سازی منطقه جنوب پل در دستور کار قرار می‌گرفت. در مورد پل امام رضا(ع) هم باید پیسوت فرهنگی و زیست‌محیطی تهیه می‌شد اما به سادگی از کنار آن گذشتند اما بدانید بعد از چند سال خواهیم دید بین شمال پل امام رضا(ع) و جنوب آن اختلاف طبقانی موجود 50 برابر خواهد شد.

وی ادامه داد: در مورد سافاری پارک نیز همین قاعده حاکم است نداشتن پیوست زیست محیطی در آینده موجب خسارت خواهد شد.

قوامی رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر قزوین نیز در پایان بیان کرد: اشتباه برخی از اعضا این است که تصور می‌کنند پیوست زیست محیطی موجب توقف کامل پروژه ها می‌شود اما اینگونه نیست بلکه پیوست زیست محیطی پس از بررسی، مشکلات و اثرات مخرب پروژه‌ها بر محیط زیست را مشخص می‌کند و سپس راهکار ارائه میدهد که برای رفع و کاهش این اثرات مخرب چه اقداماتی انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز