خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر فارس:

افزایش استفاده تلفیقی از موادمخدر صنعتی و سنتی/ اجرای طرح‌های پاکسازی در مدارس و دانشگاه‌ها

asdasd
کد خبر : ۷۷۴۶۳۹

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر فارس با اشاره به کشف بالغ بر 13 تن موادمخدر از ابتدای سال 98 تاکنون در فارس، حجم کل مواد مخدر کشف شده در سال 97 را بالغ بر 45 تن اعلام کرد.

به گزارش ایلنا محمدرضا ابراهیمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سال گذشته و به دنبال حساسیت‌هایی که در مورد مدارس و دانشگاه‌ها ایجاد شد گفت: پلیس 15 طرح در اطراف مدارس و 3 طرح در اطراف دانشگاه‌های شیراز اجرا کرد. 

محمدرضا ابراهیمی عنوان کرد: براساس آمارهای جهانی، از هر 275 میلیون نفر در گروه سنی 15 تا 64 سال دست‌کم یک بار مواد مخدری را که سر دسته آنها مواد روانگردان قرار دارد امتحان کرده اند. ابراهیمی مواد روانگردان را خطری بزرگ برای جامعه بشری توصیف و اضافه کرد: در جهان بالغ بر 800 نمونه از مواد محرک و روانگردان وجود دارد و افزایش این روند را از سال 2009 تا 2017 شاهد بوده‌ایم.

به گفته ابراهیمی، امروز مواد روان‌گردان به عنوان ابزاری سیاسی و اقتصادی، ابزار مالی گروه‌های تروریستی است و پول نامشروع حاصل آن صرف تروریسم می‌شود.

محمدرضا ابراهیمی در ادامه گفت: مهم‌ترین اقدام در حوزه مبارزه با موادمخدر اقدامات فرهنگی خصوصاً حساس سازی همه اقشار به ویژه مسئولان است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر فارس گفت: آنچه در هفته مبارزه با موادمخدر انجام می‌شود عمدتاً نقشی نمادین دارد حال آنکه اقدامات در این بخش باید برنامه ریزی شده، مستمر و با هدف حساس سازی عموم جامعه باشد.

حساسیت خانواده‌ها روی فرزندان بیشتر شود

وی با بیان اینکه اکثر معتادان دستگیر شده در شیراز، مصرف مواد مخدر تلفیقی دارند، گفت: یکی از معضلات امروز ما فضای مجازی است، هنوز راهکار قوی و تاثیرگذاری در فارس برای مقابله با تهدیدات فضای مجازی در اختیار نداریم و در این باب همه را به کمک می‌طلبیم.

ابراهیمی با یادآوری اینکه اعتیاد و رشد شیوع مصرف موادمخدر در بین نوجوانان و جوانان را امری جهانی دانست و گفت: متاسفانه الگوی مصرف امروز به مواد تلفیقی گرایش یافته و معتادان بیشتر از یک نوع ماده مخدر صنعتی به همراه یک نوع ماده مخدر سنتی به شکل تلفیقی مصرف می‌کنند. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس گفت: طرح‌های اجرا شده در این زمینه منجر به پاکسازی پیرامون 45 مدرسه و 10 دانشگاه در شیراز شده است.

ابراهیمی وجود اعتیاد در جامعه دانش آموزی را رد نکرد اما با تاکید براینکه این میزان در کشور یک درصد است، گفت: دانش آموزان بیشتر تریاک و گل مصرف می‌کنند؛ در بین دانشجویان نیز مصرف گل وجود دارد.

او شایعترین مواد مخدر مصرفی را تریاک، هروئین و شیشه و حشیش اعلام و اضافه کرد: قرارگرفتن هروئین و شیشه در رده دوم نوع ماد مخدر مصرفی، یک زنگ خطر پر سر و صدا و جدی است. ابراهیمی همچنین کاشت خشخاش در جنگل‌های بلوط در استان فارس را تکذیب و تاکید کرد که بیان این مطلب از سر ناآگاهی بوده است.

دستگیری 4500 نفر موادفروش در فارس از ابتدای سال جاری

در ادامه این نشست خبری، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر فارس آمارهایی از اقدامات این ستاد را نیز اعلام کرد.

به گفته محمدرضا ابراهیمی از ابتدای سال جاری، 4 هزار و 530 نفر شامل 1615 خرده فروش و توزیع کننده مواد مخدر، و دو هزار و 197 نفر معتاد و 682 نفر سایر عناصر مرتبط با جرایم مواد مخدر دستگیر شده اند.

همچنین به گفته ابراهیمی، از تاریخ 14 اسفندماه 97 تا 14 خردادماه سال جاری، 1800 معتاد متجاهر و کارتن خواب جلب و ساماندهی شده اند که از این تعداد 64 نفر زن و 1736 نفر مرد بوده اند. به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر فارس این افراد به مدت 6 ماه در مرکز ماده 16 و مراکز تبصره 2 ذیل ماده 16 نگهداری می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز