خبرگزاری کار ایران

انتظار مکزیک از برزیل و گوآتمالا برای چاره‌جویی بحران پناهجویان

asdasd
کد خبر : ۷۷۲۰۵۱

به دنبال توافق مهاجرتی اخیر مکزیک و آمریکا، مکزیک از کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی انتظار دارد آنها نیز در این مسیر دست به کار شوند

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، مکزیک و آمریکا در حالی به توافق در مورد مهاجران غیرقانونی رسیده‌اند که تصمیم‌هایی نیز برای تشدید فشارها بر مهاجران غیر قانونی به ویژه از آمریکای مرکزی اتخاذ شده است. این درحالی است که آمریکا اعلام کرده در صورت عدم اقدام عملی مکزیک دوباره بحث اعمال تعرفه‌ها را پیش خواهد کشید.

«مارسلو ابرارد» وزیر امور خارجه مکزیک گفته است: «در صورتی که پیمان هفته پیش مکزیک و آمریکا نتواند به اقدام مطلوبی منجر شود ما باید از گوآتمالا، پاناما و برزیل نیز برای همراهی در این مسیر کمک بخواهیم.»

مکزیک و آمریکا جمعه گذشته به توافق مهاجرتی رسیدند که در پی آن آمریکا اعمال تعرفه بر این کشور را به تعویق انداخت. آمریکا پیش از این تهدید کرده بود در صورت عدم اقدام مکزیک مبنی بر جلوگیری از سیل مهاجران غیرقانونی، تعرفه‌های سنگینی بر کالاهای این کشور وارد خواهد کرد.

مکزیک بر اساس این توافق متعهد شده است که مرز های خود را با گوآتمالا مستحکم کند و بیش از ۶۰۰ هزار نیروی گارد ملی خود را در این مرزها به کار گیرد.

 همینطور در مذاکرات اعلام شد که پناهجویانی که قصد اعلام پناهندگی به آمریکا را دارند در صورت تمایل آن پناهجو در مکزیک به عنوان یک کشور امن پناه داده شود که در نهایت با مخالفت مکزیک همراه بود. اگرچه وزیر خارجه مکزیک اعلام کرد که اگر اقدام‌های کنونی کافی نبود، نهایتا در مرحله بعد در مورد پیشنهاد آمریکا مذاکره خواهیم کرد.

ابرارد به رادیو مکزیک گفت: «در صورتی که تا ۴۵ روز شاهد نتایج رضایت‌بخشی در زمینه مهاجرت غیر قانونی نباشیم، پیشنهاد آمریکا مبنی بر اعلام مکزیک به عنوان کشور امن ثالث را عملی خواهیم کرد.»

شاخص بازار بورس آمریکا در روز دوشنبه به دنبال رفع سایه یک جنگ اقتصادی دیگر افزایش یافت و همینطور ارزش پزو در مقابل دلار به میزان دو درصد افزایش یافت.

یک منبع محلی آگاه به رویترز گفت: «پناهجویان از کشورهای السالوادور و هندوراس به گوآتمالا سرازیر می‌شوند و همینطور پناهجویان کوبا و هائیتی نیز ابتدا به پاناما پرواز می‌کنند و سپس به ایستگاه بعدی خود یعنی مکزیک می‌رسند. اگرچه پناهجویان کشورهای آفریقایی ابتدا به برزیل پرواز می‌کنند و از آن طرف به سیل مهاجران به سوی آمریکا می‌پیوندند».

وزیر خارجه مکزیک افزود: «اگر اقدام‌های ما برای این کار کافی نباشد کشورهای پاناما، گوآتمالا، برزیل و السالوادور نیز باید به سر میز مذاکره برای پیدا کردن یک راهکار عملی بیایند».

در ماه می گذشته میزان مهاجران به آمریکا به عدد ۱۳۲ هزار نفر در ماه رسید که بیشترین میزان از سال ۲۰۰۶ است. ترامپ اعلام کرد در صورت عدم تحقق وعده‌های مکزیک تعرفه‌ها را تا ۲۵ درصد افزایش خواهد داد.

ابرارد اعلام کرد که بر خلاف اعلام ترامپ مبنی بر توافق برای خرید محصولات کشاورزان آمریکایی توسط مکزیک، هیچ توافقی در این مورد بین دو کشور صورت نگرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز