خبرگزاری کار ایران

پیام مونسان به‌مناسبت روز بزرگداشت فردوسی:

«شاهنامه» نامه ماندگاری مرز پرگهر ایران است

asdasd
کد خبر : ۷۶۳۴۷۸

معاون رئیس‌جمهوری، شاهنامه را دانشنامه فرهنگ و تاریخ ایرانیان و از بزرگ‌ترین شاهکارهای ادبیات جهان توصیف کرد.

به‌گزارش ایلنا، علی‌اصغر مونسان (معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری) در پیامی به‌مناسبت ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی، شاهنامه را دانشنامه فرهنگ و تاریخ ایرانیان و از بزرگ‌ترین شاهکارهای ادبیات جهان توصیف کرد.

متن پیام به شرح زیر است:

به‌نام خداوند جان و خرد/ کزین برتر اندیشه برنگذرد.

۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی، روز گرامی‌داشت نگاهبان و پدر زبان فارسی، مناسبتی که در تقویم ملی به‌نیکی روز پاسداشت زبان فارسی نیز نام‌گذاری شده است. حکیم ابوالقاسم منصور بن حسن فردوسی توسی بزرگ‌ترین حماسه‌سرای ایران و یکی از برجسته‌ترین حماسه‌سرایان جهان است و بی‌تردید از باب چنین شکوه و عظمتی است که رهبر فرزانه‌مان فردوسی را خدای سخن و بر فراز قله ادبیات پارسی توصیف می‌کنند.

شاهنامه حکیم توس گنجینه‌ای از حکمت و اخلاق، فرهنگ و اندیشه، داشته‌های معرفتی و باورهای اعتقادی ایرانیان است که با ناب‌ترین واژه‌ها و زیباترین داستان‌ها روایت شده است. در اهمیت شاهکار بی‌بدیل حماسه‌سرای خراسان اگر بگوییم شاهنامه دانشنامه فرهنگ و تاریخ ایرانیان است سخن به اغراق نگفته‌ایم و فردوسی خود نیز به اهمیت کار بزرگش واقف بوده و به‌درستی نتیجه‌ی رنج سی‌ساله و ماحصل تمام اندوخته‌های مادی و معنوی خویش را این‌گونه سروده است: «پی افکندم از نظم کاخی بلند/ که از باد و باران نیابد گزند».

فردوسی هرچند زاده خراسان، اما گستره فرهنگی شاهنامه‌اش به‌وسعت «ایران‌شهر» و اندیشه‌های والایش ورای مرزهای جغرافیایی و عرصه‌ای به فراخنای «جهان‌شهر» است.

اما فراتر از غنای محتوایی و موضوعی شاهنامه، این زبان و کلام فردوسی است که اثرش را جاودانه کرده است، تا جایی که پس از ۱۰ قرن، هنوز و همچنان بر دل‌وجان مخاطب امروز می‌نشیند و دغدغه‌های فرهنگی ایرانیان را به‌روشنی و زیبایی بازگو می‌کند. ازاین‌روست که دیوان نگاهبان بزرگ زبان فارسی، در کنار آثار حافظ و سعدی و مولانا همواره مهمانِ خانه و کاشانه یکایک ایرانیان بوده است، و نسخه‌ای از آن نیز هم‌نشین شاهکارهای تاریخ ادبیات بشر در بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان.

«شاهنامه فردوسی» نامه ماندگاری مرز پرگهر ایران است و جاودانگی پهلوانان و پاکانی که نام و نشان خود را میراث هر ایرانی کرده‌اند تا جهان بر آستان قامت استوار و پرغرور آنان سر تعظیم و ستایش فرود آورد.

آنچه فردوسی را در ذهن و دل ایرانیان مسلمان ماندگار کرده، عشق زلال او به ایران‌زمین و ارادت خالصانه او به اهل‌بیت (ع) بوده است: «منم بنده‌ اهل‌بیت نبی/ ستاینده‌ خاک‌پای وصی»؛ و آنچه شاهنامه را در جهان جاودانه ساخته، غنای شگفت‌انگیز و منحصربه‌فرد کلامی و محتوایی آن است. بی‌تردید در سایه چنین گنجینه‌هایی، فرهنگ و تاریخ سرزمین وسیعمان ایران، هیچ‌گاه دستخوش فرسودگی و پژمردگی، سکون و سکوت، ایستایی و میرایی نخواهد شد. ایران اسلامی با نام فردوسی و سعدی، حافظ و مولوی، و دیگر ستارگان علم و ادب این مرزوبوم فرهنگ‌پرور زنده و پویاست و همین آموزه‌های معرفتی درآمیخته با معنویت و دین‌مداری، دژی مستحکم در صیانت از هویت اصیل و ماندگار ایرانیان به‌وجود آورده است.

۲۵ اردیبهشت، روز بزرگداشت فخر شعر و ادب پارسی حکیم ابوالقاسم فردوسی بر همه ایرانیان فرهنگ‌دوست و هنرپرور سراسر جهان گرامی باد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز