خبرگزاری کار ایران

در یادداشتی بررسی شد؛

نگاهی به مزایای معاملات کشف پریمیوم در بورس کالا

asdasd
کد خبر : ۷۶۳۴۶۶

شرکت نفت جی یکشنبه هفته آینده مورخ ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در حالی تعداد ۱۲ قرارداد ۵۰۰۰ تنی -حجم عرضه اولیه- قیر ۶۰۷۰ را در قالب قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالای ایران عرضه خواهد کرد که به همین بهانه در این گزارش، 6 مزیت و کارکرد این ابزار معاملاتی بورس کالا معرفی می شود.

به گزارش ایلنا، از مزایای شاخص و ویژه بورس کالای ایران می توان به امکان تعریف انواع قراردادها و ابزارهای مالی نوین برای انجام معاملات کالایی اشاره کرد و در این رابطه، معاملات کشف پریمیوم یکی از ابزارهای نوین مالی است که هم اکنون در بورس کالا مورد استفاده فروشندگان و خریداران قرار می گیرد.

این نوع از معامله قراردادی است که بر مبنای یک تعهد شکل می گیرد که این تعهد می تواند میان مدت یا بلندمدت بوده و براساس فرمول های توافق شده در خصوص قیمت نهایی کالا در زمان تحویل آن کالا باشد. با توجه به مزایای متعدد استفاده از این ابزار معاملاتی به خصوص در حوزه پوشش ریسک، به مرور شاهد استقبال تولیدکنندگان، بکارگیری و رشد روز افزون معاملات کشف پریمیوم در بورس کالا هستیم.

از جمله مزایایی که به جذابیت اینگونه معاملات برای خریداران و فروشندگان می افزاید، می توان به امکان پوشش ریسک اشاره کرد؛ بطوریکه ابزارهای نوین مالی همواره باعث می شوند که خریداران و فروشندگان کالا بتوانند در شرایط متفاوتی تصمیماتی با ریسک کمتر اتخاذ نمایند که با توجه نوسان های موجود در اقتصاد، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کالاهای مختلف می توانند با ورود به معاملات کشف پریمیوم تاحدود زیادی خود را در برابر این نوسانات بیمه کنند.

استفاده از این ابزار مالی همچنین موجب کسب سود در نتیجه تحقق برنامه تولید و فروش شرکت می شود. در این زمینه باید به این نکته توجه داشت که هدف از تجارت و کسب و کار، کسب سود برای یک بنگاه اقتصادی است و معاملات کشف پریمیوم ابزاری مناسب برای کسب سود محسوب می شود. به طوریکه در این قرارداد، خریدار و فروشنده علاوه بر اطمینان از فروش و خرید محصول خود در آینده، امکان برنامه ریزی برای تولید در ماه های آتی را پیدا می کنند و در روز معامله نهایی نیز براساس قیمت های روز به معامله می پردازند.

تضمین ایفای تعهدات طرفین معامله و تسریع در فرآیند تحویل کالا از انبارهای مختلف نیز از دیگر مزایای قراردادهای کشف پریمیوم است.

افزون بر این موارد، بازخورد انجام اینگونه معاملات و سایر معاملات در بورس کالا به عنوان یکی از بزرگترین مرکز ثبت داده ها در حوزه مبادلات کالایی می تواند به منبع تصمیم گیری برای دولت و فعالان اقتصادی تبدیل گردد.

از دیگر مزایای استفاده از این ابزار معاملاتی می توان به استقبال صنایع از شفافیت و فضای رقابتی اشاره کرد که در این زمینه می توان به کمک بورس کالای ایران این شفافیت را برای بخش های اقتصادی و در کسب و کار صنایع مختلف توسعه بخشید.

در پایان امید است با توجه به تجربه موفق معاملات کشف پریمیوم در بازارهای بین المللی مانند بورس فلزات لندن و نیاز کنونی کشور به انجام مبادلات با شیوه های مدرن و جدید و کارآمد، در آینده ای نزدیک شاهد توسعه این گونه معاملات در بورس کالا باشیم. همچنین انتظار می رود به کمک بورس کالا تامین مالی در شرایط اقتصادی کنونی به وسیله اینگونه قراردادها برای فعالان اقتصادی از طریق ابزارهای نوین مالی مانند کشف پریمیوم، رنگ تازه ای به خود بگیرد که در این ارتباط، با توجه به توان بورس کالا در خصوص طراحی ابزارهای نوین مالی، قطعا در آینده شاهد معرفی و ارایه سایر ابزارهای مالی جدید مانند معاملات تسویه چند مرحله ای و ... خواهیم بود.

نویسنده: محمدرضا اسلامی، کارشناس بازار کالایی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز